Tuggar och smackar med läpparna

Z

Zareefa

Min häst gör det när jag rider och jobbar med henne. När jag kräver och det blir tungt för henne så börjar hon antingen som liksom tugga ihop med tänderna eller så smackar hon som med läpparna. Varför gör hon så?

Sv: Tuggar och smackar med läpparna

Och min pillar med överläppen när han är nöjd....:angel:

de pratar lite bara!

Min valack gjorde så i början när jag red in och grundskolade honom..(smackade)..Men det har han slutat med nu....

//Domino_s

Stoet jag rider slår oxå ihop tänderna när jag jobbar henne, och när hon är uttråkad i boxen står och hon slår med läpparna:p

Gammal tråd, men jag svarar iaf:P

Crow har börjat med nåt sånt nu; han drar ner huvudet och tuggar en massa. Jag har fått lära mig att det är hans nya sätt att hantera stressen att bli riden. Förut rusae han på istället, och när detta inte går längre började han trixa med munnen. Det försvinner nog från honom när han vant sig ordentligt vid ryttare, han håller på att ridas in. Så jag låter bli att bry mig just nu, hellre det än att han rusar, och känner han sig stressad av det nya måste han ju få ge utlopp för det på något sätt:)

shit vad sur man blir, skrev ett långt svar men så kopplades datorn ner:mad:, försöker igen nu

Min ena gör detta! tuggar, smackar och slickar sig runt munnen.

Händer speciellt när jag gjort något nytt, lärt henne nåt nytt, visat henne något nytt eller gett henne en tillsägelse.
fick som svar från tränaren att när de gör detta så " is the brain processing" vad som nyss hänt/de lärt sig/ sett. Alltså, hjärnan registrerar, värderar och minns vad som just hänt... man kan väl säga att de tänker.
Fick även lära mig att när man gjort något nytt/gett tillsägelse m.m ska/bör man stanna och släppa trycket (stanna och släppa skänkel och tyglar om man sitter på och från marken släpp efter grimskaft och vänd ryggen till) tills den slutat tugga (knappt 1 min)
Hon sa även att man bör låta dem göra detta för att de ska fatta och komma ihåg tills nästa gång (i mitt fall, när vi övar från marken med min gör jag en upprepning av övningen direkt efter hon tuggat färdigt)

det är svaret jag fått men någon annan kanske har ett annat

Jag har fått lära mig att det är hästens sätt att säga; Jag är inte farlig, jag är gräsätare och vill dig inget ont, du är högre i rangordning.

Tuggandet ser jag oftast som tecken på obehag eller stress. Många hästar som tar ut det genom munnen vid ridning skulle jag tro iom att ryttaren "kontrollerar" så mycket annat och då behärskar de iaf sin oro/stress till att inte skena/bocka eller dylikt! :angel:
Sen kan det säkert hänga ihop med spänningar i rygglinjen, för när det väl lossar har jag upplevt en del hästar som blivit mycket lugnare i munnen. Spänningar och stress hör iofs till stor del ihop.

Jag har fått lära mig att det är hästens sätt att säga; Jag är inte farlig, jag är gräsätare och vill dig inget ont, du är högre i rangordning.

Delvis kl

Jo detta också.... så som föl/unghästar ofta gör mot äldre hästar med högre rang..
(glömde i all min hast:rofl:)

Jag menade när detta tuggande har med träning att göra och det sker på ett avslappnat vis, tex när den står med avslappnat låg nacke och vilar på ett ben

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
295
Senast: Lavinia
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
576
Senast: MiniLi
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
478
Senast: Squie
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 084

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka