tuggande föl!!!

B

björktomta

Hej
jag skulle behöva lite tips hur man får en 4 månaders föl att sluta äta på grimskaftet. han tar snällt på sig grimma och allt men sen vill han ha haken i munnen när vi leder honom. Då är han nöjd och belåten. Ska man ignorera honom och tro att det går över när det inte kliar så mycket i munnen eller vad gör man??.Förrut var han ganska nafsig mot människor men det har blivit mycket bättre. Ge mig lite bra tips.
LINDA

Sv: tuggande föl!!!

Min fölis vill tugga på grimskaftet ibland, då vänder jag mig mot honom och harklar mig lite och ser arg ut, det hjälper faktiskt. Men nästa dag kan man behöva upprepa det. Skulle han börja ignorera mina harklingar så är nästa steg att ta ut grimskaftet ur munnen på honom.

Tycker det är viktig att ta ur dem sådant fort, det är mycket lättare att bryta en ovana innan de tagit till sig den ordntligt.

Tror att det är lite "kli" när tänderna växer upp, verkar som om det går bort efter ett tag, men försök iallfall att markera mjukt och sansat att du inte accepterar det beteendet... annars kan det bli jobbigt när du senare i livet ska binda upp honom, då de gärna står och drar och sliter i linorna... :crazy:

Men du ska inte göra ngn jättegrej av det hela tycker jag...

Jag tycker inte heller du ska göra en grej av det.

(Du kan ta en tjock slang och trä över grimskaftet och smeta in med cribox eller tjära, så lär den sig själv att det är äckligt att tugga på grimskaftet.)

Säger samma som flera andra här. Gör ingen stor sak av det. Försök att vika undan med grimskaftet och knalla på ut istället. Klia honom på något skönt ställe så han tänker på det istället.
Se till att han har att gnaga på stora grenar osv i hagen. Om han står själv på nätterna snart kan du lägga in lite grovt i boxen åt honom också så han kan klia tänderna där istället för på grimskaftet.

Eller säg "Åh, vill du äta på grimskaftet? Vänta lite så ska jag hjälpa dig." och så matar man in mera grimskaft i munnen tills hästen inte tycker att det är kul längre. Det är inte så brutalt som det kanske låter utan om man är konsekvent kan det lära hästen att det är obekvämt att tugga på t ex grimskaftet.

Min gamla märr ska alltid nappa åt sig grimman när jag ska ta på henne den och är jag för snabb hugger hon mig i näven, fast bara lite. När jag sedan ska lägga över nackstycket så tar hon tag i jackan. Det är liksom hennes grej och hon får busa med mig men hon skulle inte drömma om att göra det med någon annan. Likaså brukar hon hålla i grimskaftet när vi är ute och går och hon är extra busig, hon dansar omkring som en busig hund. :p
Jag har aldrig gjort någon stor sak av nåt beteende, och jag har heller aldrig haft något problem med mina ouppfostrade hästar :D

Det är väl bara att konstatera fakta: är man inte ledare så är man inte. :angel:

Hej
tack för alla svar, hans grimma är inte stor och på detta grimmskaft sitter det ett "järn beslag" efter karbinhaken, det är lite svårt att förklara :smirk: . Han likson lägger huvudet på sned och lyckas få in den i munnen. Fast han gillar att tugga på de flesta grimmskaft :angel: . Nä man ska nog inte göra en sån jätte sak av detta men man måste nog markera i alla fall. vilka grenar kan man lägga in i hagen för att roa honom?? Finns någon sort som är giftig för hästar. Mina har alltid tyggat på granar om de har någon o hagen.
LINDA

Jag skulle säga åt honom och se till att han inte fortsatte med det. Vår fyraåring håller fortfarande på och pillar med grimskaft även om vi försöker hålla efter henne :crazy:. Ett tips är ju att ha på No Bite eller ngn sådan äcklig krubbitar smörja :p

Vad man gör måste bero på fölet och situationen. Jag har ett 14-årigt sto som antagligen aldrig fått lära sej av med det där, så fort hon får på sej grimskaftet så stoppar hon in det i munnen och är sedan nöjd. Fast det är ganska bökigt ibland och inget som är direkt eftersträvansvärt - men hon är för gammal för att lära sej av med det (utan onödigt hårda metoder).

Nu har mitt föl inga större tendenser till att stoppa grimskaft i munnen, men när han försöker så brukar jag "skaka" lite lätt på grimskaftet. Inget kul att stoppa in det i munnen då, och min hingstunge försöker sällan igen.

Liknande trådar

Hästhantering Varning för långt inlägg: I somras gick min 11-åriga valack ihop med ett 4-årigt sto på sommarbete. I början gick han mest undan när hon...
Svar
14
· Visningar
2 270
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 663
Senast: Hedinn
·
Utrustning Hej! Vi ska fixa belysning till en ny paddock som är ungefär 30x20 meter och behöver tips vilken belysning man ska satsa på? Jag har...
Svar
0
· Visningar
670
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat några varv till på mitt förhållande till mat, efter att jag skrev mitt blogginlägg om det här tidigare...
Svar
13
· Visningar
3 548
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama