Tuffare drivningsregler i Norge

Sv: Tuffare drivningsregler i Norge

Men det räcker ju att man viftar lite med tömmarna mot hästens rygg för att man skall få en plågsam effekt i munnen.
PL

Precis att rycka en häst i munnen har jag sett som det värsta man kan göra mot en häst. Ända gången som jag rycker till en häst i munnen är för att den skall komma på bättre tankar än att sparka mig ur vagnen och då för min säkerhet inte för att hästen skall springa snabbare.

Dock har jag aldrig förespråkat ett spöförbud utan ett kraftfullt genomdrivande v spöreglerna.
Har kört både trav o körhästar i par o anser att pisk eller spö är en självklar hjälp.
PL

Kan jag hålla med om till stor del. Det ser inte vackert ut när man ser kuskarna i Italien piska på som om det gällde livet.
Dock tycker jag att den Amerikanska drivningen inte ser så illa ut när man vet att de faktiskt inte slår på hästen och mycket är mest för showens skull.

Kan jag hålla med om till stor del. Det ser inte vackert ut när man ser kuskarna i Italien piska på som om det gällde livet.
Dock tycker jag att den Amerikanska drivningen inte ser så illa ut när man vet att de faktiskt inte slår på hästen och mycket är mest för showens skull.

Struntprat! :mad:
Vet flera svenska hästskötare som haft starthäst i USA som varit väldigt ledsna för att få in hästar med spökorvar!:cry:

Struntprat! :mad:
Vet flera svenska hästskötare som haft starthäst i USA som varit väldigt ledsna för att få in hästar med spökorvar!:cry:

Klart att varje slag inte träffar skalmen som dom siktar på. Men en vän till mig kör lopp där borta och gillar de Amerikanska kör reglerna bättre än de svenska.
Man är hårdare hållen som kusk utom på drivnings reglerna.

Klart att varje slag inte träffar skalmen som dom siktar på. Men en vän till mig kör lopp där borta och gillar de Amerikanska kör reglerna bättre än de svenska.
Man är hårdare hållen som kusk utom på drivnings reglerna.

Har aldrig varit där o har dålig koll på vad man får o inte.
Jag sa bara att det inte var ett spel, utan hästarna kom in o var redigt piskade.

Jag skulle inte vilja se liknande drivningar i sverige oavsett vart de avser att träffa.

jag antar eftersom "beröring" kan uppfattas väldigt olika, att man här har helt enkelt förbjudit det helt och hållet. Man får helt enkelt inte nudda hästen.

Okey så man får inte föra oväsen på upploppet man får inte röra hästen ska man sitta o smacka lite då?
Ska bli väldigt roligt att se hur många hästar som kommer total stanna i sista sväng och hamna på scan eller Malta.

Fattar inte att de skall vara så svårt att inse att Norges sk banbrytande drivningsregler kommer förstöra sporten helt och hållet. Som tur är för våran del enbart i Norge.:crazy:

Okey så man får inte föra oväsen på upploppet man får inte röra hästen ska man sitta o smacka lite då?
Ska bli väldigt roligt att se hur många hästar som kommer total stanna i sista sväng och hamna på scan eller Malta.

Fattar inte att de skall vara så svårt att inse att Norges sk banbrytande drivningsregler kommer förstöra sporten helt och hållet. Som tur är för våran del enbart i Norge.:crazy:

Känns ju inte riktigt att ok att var o varannan häst enligt dig skulle stanna i sista sväng utan drivning?

Själv har jag inte fått riktigt klart för mig hur Norge menar, men är det totalt förbjudet att driva mer än med smackningar o eftergift, så känns det som det kommer reslutera i ännu mer drivning i träning o fula metoder i träning.. :(

Varför skulle alla hästar stanna i sista kurvan? Är det för att de är trötta, lata eller bara tycker det är trist?
Skam an behöva driva med spö för att hästen ska ge sitt yttersta?

jag är inte emot att ha körpisk. Jag förstår bara inte varför det skulle vara ett MÅSTE- hästen ska väl springa för att den har vinnarskalle och tycker att det är kul, inte för att någon viftar med en pisk bakom?

Varför skulle alla hästar stanna i sista kurvan? Är det för att de är trötta, lata eller bara tycker det är trist?
Skam an behöva driva med spö för att hästen ska ge sitt yttersta?

jag är inte emot att ha körpisk. Jag förstår bara inte varför det skulle vara ett MÅSTE- hästen ska väl springa för att den har vinnarskalle och tycker att det är kul, inte för att någon viftar med en pisk bakom?

Då skulle det ta bort ungefär 50-60% av alla hästar som tävlar för dagen. Många många tycker det är trist eller bara lata och behöver en påminnelse. Med detta inte sagt att man ska spöa skiten ur hästen men att kunna påminna dom om stundens allvar.

Känns ju inte riktigt att ok att var o varannan häst enligt dig skulle stanna i sista sväng utan drivning?

Själv har jag inte fått riktigt klart för mig hur Norge menar, men är det totalt förbjudet att driva mer än med smackningar o eftergift, så känns det som det kommer reslutera i ännu mer drivning i träning o fula metoder i träning.. :(

Hur många gånger har du inte sett en häst som är "slagen" i början på upploppet och kommer tillbaka efter lite påminnelse om att mål linjen ligger några hundra meter bort;).

Detta tror jag med mera osynligt "djurplågeri". Jag tror nog att våra regler som vi har idag är rätt så bra även om man kanske skulle titta på trängningarna istället för drivningen:angel:. Det borde vara mycket värre för hästen att få benen "avklippta" tycker jag:crazy:. Sammalunda med flera som måste dra ihop sin häst för allt han är värd för att inte bli av med benen in i första sväng:eek:.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter (Travronden) Det är tgn.no som berättar att Det Norske Travselskap, DNT, nu bestämt sig för att kopiera...
Svar
0
· Visningar
571
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Travronden) Det norska travförbundet DNT tar tag i...
Svar
0
· Visningar
501
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Travronden) Det norska travförbundet har beslutat att köra ett Derby för femåriga kallblod med...
Svar
0
· Visningar
520
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Travronden) Det norska travförbundet DNT yrkar på...
Svar
0
· Visningar
529
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix