Tuffare drivningsregler i Norge

Sv: Tuffare drivningsregler i Norge

Nu tar DNT alltså krafttag mot drivningar, vilket innebär att det blir förbjudet med drivning genom beröring av hästarna. De nya reglerna säger att under körning och ridning ska det hållas en töm/tygel i varje hand och bägge fötterna ska vara placerade i stigbyglarna/fotstöden under hela loppet. Körspö är fortsatt förbjudet.

Va vad menas med förbjudet med beröring:confused::confused:?
Där rök Norges travsport totalt. Hejdå Norge vi har haft det kul i alla år fram tills nu. :cry::cry:

Eftersom fortfarande ingen har klappat sin häst i mål så är det antagligen de alternativa drivningsmetodernade de vill åt och de metoderna har även du tyckt var av ondo, förut.

Heja Norge!:cool:

Varför skulle travsporten ryka bara för att man inte får driva genom beröring?

Det är som att säga att hoppsporten skulle gå under om man förbjöd spö på banan.

Det låter på dig som om hästarna inte travar så snabbt som de gör om man inte får ha en pisk att driva med, och så ska det väl inte vara.
Eller jag kanske missförstod?

Troligtvis att du inte får dänga hästen gul och blå med tömmarna.

Tack för att vi slipper dig på travbanorna i Norge. :grin:

För mig är de stor skillnad på beröring o slå? Beröring har jag alltid trott vara en smekning? nå mjukt o fint? :confused:

Så Jag undrar oxå vad beröring innebär som helt.

För mig är de stor skillnad på beröring o slå? Beröring har jag alltid trott vara en smekning? nå mjukt o fint? :confused:

Så Jag undrar oxå vad beröring innebär som helt.

jag antar eftersom "beröring" kan uppfattas väldigt olika, att man här har helt enkelt förbjudit det helt och hållet. Man får helt enkelt inte nudda hästen.

jag antar eftersom "beröring" kan uppfattas väldigt olika, att man här har helt enkelt förbjudit det helt och hållet. Man får helt enkelt inte nudda hästen.

Vilket ju är omöjligt eftersom tömmen ligger på rumpan, mot halsen o fäster i munnen..
Man får alltså inte ens ge töm?:confused:

Vilket ju är omöjligt eftersom tömmen ligger på rumpan, mot halsen o fäster i munnen..
Man får alltså inte ens ge töm?:confused:

ge töm? vad är det? man kanske får hålla i tömmen stilla utan att röra händerna?

ok lätta i handen alltså, men det måste man väl kunna göra utan att beröra hästen, det tror jag.

Njea... de var ju just det jag undrade?
Det går ju inte att köra dem utan att beröra dem? Tömmen rör ju vid dem på olika ställen så att säga.

Men det kanske menas att du inte får beröra dem med händer o fötter, vilket det antyder i artikeln, men det fick man väl inte innan heller? :confused:

Det går ju inte att köra dem utan att beröra dem? Tömmen rör ju vid dem på olika ställen så att säga.

Men det kanske menas att du inte får beröra dem med händer o fötter, vilket det antyder i artikeln, men det fick man väl inte innan heller? :confused:

Som jag skrev förut hejdå Norges travsport vi har haft det kul den tid som varit:cry:.
Med beröring menas nog att man inte får använda tömmen för maning.
Det vill säga det vi dagligen gör hemma på gårdarna för att få en seg unghäst att gå framåt. Detta är helt och totalt sjukt.
Jag kan förstå att det ser illa ut så som dom driver i Norge då dom inte får ha spö, men detta var onödigt. Att sparka och slå med händerna är ju inte tillåtet över huvud taget från början så. :cry::cry:

Såg ni inslaget igår på tv-nyhetern?? Kusken satt o sparkade på hästen!! :mad:
Hann tyvärr inte uppfatta varifrån och vilket lopp det var ej heller vilken kusk.

Såg ni inslaget igår på tv-nyhetern?? Kusken satt o sparkade på hästen!! :mad:
Hann tyvärr inte uppfatta varifrån och vilket lopp det var ej heller vilken kusk.

Vet inte vem det var men det var i Norge. Så går det när man förbjuder spöet. Norskarna kommer till Sverige och "alla" säger att dom går bättre med spö.:confused:Undrar varför:confused:

Vet inte vem det var men det var i Norge. Så går det när man förbjuder spöet. Norskarna kommer till Sverige och "alla" säger att dom går bättre med spö.:confused:Undrar varför:confused:
Läste precis att det var i Frankrike, vet ej om det är spöförbud där.

Läste precis att det var i Frankrike, vet ej om det är spöförbud där.

Nej inget spöförbud där.
Kan hända att vi läst olika fall ;) men Frankrike har mycket snälla regler. För snälla i min mening men jag anser att spödrivning inte är alls så illa som utomstående i allmänhet tror. Däremot att sparka en häst är ju totalt galet. Men att "boxa" hästen lite vid svansen tycker jag tvärtom borde tillåtas (inte fullkraft utan mer trycka till lite) det svara många på riktigt bra och kan knappast skada hästen.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter (Travronden) Det är tgn.no som berättar att Det Norske Travselskap, DNT, nu bestämt sig för att kopiera...
Svar
0
· Visningar
571
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Travronden) Det norska travförbundet DNT tar tag i...
Svar
0
· Visningar
501
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Travronden) Det norska travförbundet har beslutat att köra ett Derby för femåriga kallblod med...
Svar
0
· Visningar
520
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Travronden) Det norska travförbundet DNT yrkar på...
Svar
0
· Visningar
529
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix