Tuffa tider...

S

Sweetest Sunshine

Jag har precis fått tillbaka min 10-åriga häst från 1 år hos fodervärd. Jag lämnade ut honom på foder då han inte riktigt höll måttet för den typ av träning/tävling som jag önskade. Dock funkade han bra som allroundhäst för träning och tävling på lokal nivå. Fodervärden red honom regelbundet och deltog i några lokala dressyrtävlingar mm. Vi har hela tiden haft kontakt och jag har varit och hälsat på och allt var helt ok. För några månader sen så flaggade hon för att hon tröttnat på hästen, hade skaffat en ny och hade kvar min som sällskapshäst. Jag hade ingen möjlighet att ta hem honom förrän nu pga fullt stall, men jag visste ju att han hade det bra ändå. Hon lovade att även motionera honom så att han inte skulle helt falla ur (han blir snabbt "avmusklad" och mager när han inte får arbeta)
Nu är hästen hemma igen och jag fick en CHOCK när jag red honom för första gången igår. Han går stelt som en häst som inte ridits på typ 1 år ! Vid minsta kontakt mellan mina händer och hans mun så får han typ panik och slår med huvet. Han känns som 24 år och inte 10 !! Han är tufsig och ovårdad och ingen kan ens ha tittat åt honom senaste 3 månaderna. Jag är helt förstummad ! Pratade med fodervärden och hon säger att han hållts igång (vilket är uppenbart att han INTE har). Jag vet inte riktigt vad jag vill med denna tråd, är bara så ledsen att jag inte ens känner igen min häst. Och jag tänker liksom bara...vart ska man börja ? Är hästen förstörd för livet ? Kommer han nånsin bli sig själv igen ? Jag vet egentligen redan svaren...ska först ta och kolla upp honom ordentligt så det inte finns några skador som jag inte kan se. Sen får man väl helt enkelt skritta igång honom och ta det väldigt lugnt. Känns bara så tungt på nåt sätt att få tillbaka en häst i sånt dåligt skick...nån som har några erfarenheter av nåt liknande ? Skönt att bara få prata av sig lite...

Sv: Tuffa tider...

Tyvärr så är det ett vanligt förekommande fall att få tillbaka ett vrak efter utlåning. Du skriver att fodervärden tröttnat på hästen och köpt en ny? Redan där skulle mina varningsklockor börjat ringa. Om hon tröttnat på hästen och inte vill ha den kvar så lär hon heller inte anstränga sig till att motionera hästen heller.

Det låter klokt att kolla upp honom först och sedan sätta igång lungt och försiktigt. Tömkör så hinner han bygga ryggmuskler innan du rider igång honom.

Tråkigt när man får se baksidan av fodervärdsproblemen.

Jag förstår dig, jag förstår att du vill skriva av dig också. Jag förstår hela grejen, hur det känns och så.
Men jag tror att din häst kan bli som vanligt igen. Känns lite konstigt bara med fodervärden, man kan ju undra hur det har varit EGENTLIGEN, vad hon döljer eller sanningen bakom liksom.
Man tycker ju att hon åtmintonde borde vara ärlig och vilja hästens bästa, hon har ju trots allt haft hästen i ett år och då hade iallafall jag fått "känslor" för hästen och brytt mig om och sett till att den mått bra!
Så jag tkr hon borde vara ärlig nu även om det kanske innebär att du aldrig kommer höra av dig till henne mer.
Det är ju alltid en risk med att lämna ut hästen på foder och efter det här kanske du har lärt dig något, :)

Ja, det är ju tyvärr baksidan av utlåning på foder...:-( Och visst ringde varningsklockorna...men eftersom hon tagit så väl hand om honom innan och hade nån som skulle motionsrida honom så fann jag liksom ingen anledning att tvivla...men så naiv man kan vara tydligen...
Jag har ingen erfarenhet av hästar som inte hålls igång eftersom jag alltid håller igång mina...(förutom under viloperioder, beten, skador osv) men är det verkligen normalt att de stelnar upp så totalt efter att ha stått ett par månader ? Och kan man verkligen få en häst helt fräsch igen när den är 10 år och totalt stel och ur form ?

Jag förstår dig, jag förstår att du vill skriva av dig också. Jag förstår hela grejen, hur det känns och så.
Men jag tror att din häst kan bli som vanligt igen. Känns lite konstigt bara med fodervärden, man kan ju undra hur det har varit EGENTLIGEN, vad hon döljer eller sanningen bakom liksom.
Man tycker ju att hon åtmintonde borde vara ärlig och vilja hästens bästa, hon har ju trots allt haft hästen i ett år och då hade iallafall jag fått "känslor" för hästen och brytt mig om och sett till att den mått bra!
Så jag tkr hon borde vara ärlig nu även om det kanske innebär att du aldrig kommer höra av dig till henne mer.
Det är ju alltid en risk med att lämna ut hästen på foder och efter det här kanske du har lärt dig något, :)

Jag har pratat med henne och frågat hur det ligger till...men hon påstår att han ridits 2-3 ggr i veckan...suck..ingen idé att tjata vidare med henne eftersom hon aldrig kommer säga som det är. Får fokusera på att få igång honom igen...om det nu kommer gå...:confused:

Hade ett inlägg häromdagen om min häst som kom tillbaka från fodervärden i kasst skick....känner att jag vill förmedla hela min story :

Jag skickade alltså min egen häst på foder för att kunna ta emot en unghäst för tillridning. Kanske låter konstigt att jag skickade iväg min egen häst, men min ambition låg lite högre än han var kapabel till och sen kom den här chansen med unghästen. Denna unghästkille var det tänkt att jag skulle få köpa i mars, han är verkligen min drömhäst av alla drömhästar och under året har jag blivit SÅ fäst vid honom. Allt har varit frid & fröjd tills precis ALLT händer samtidigt.

Först får jag tillbaka min egen häst i ett fruktansvärt skick, och nu ringer ägaren till unghästen igår och vill ha tillbaka honom !!! Fasen vad surt det känns, hade ju verkligen hoppats på att få köpa honom och allt. Ägaren hade tom gjort klart utkastet till köpekontraktet men har nu kommit på att hon ska tävla honom själv. Så jag känner mig så helt sanslöst ledsen över att han ska åka...det är så himla jobbigt att träffa honom och rida honom nu varje dag när han ändå ska åka...inspirationen har helt försvunnit typ.
Kan inte heller glädja mig åt min egen häst som är i sånt hemskt skick att det kommer ta många månader att bygga upp honom...så drömhästen ska åka och min egen är ett vrak !! Missförstå inte detta, jag älskar såklart min egen häst och ska göra allt för att få honom pigg & glad...men känslan bara av att "ligga på topp" med unghästen, sorgen att han ska åka och besvikelsen över att ha fått hem min älskade häst som ett vrak...det är bara för mycket nu helt enkelt !!!

Vet inte vad jag vill med tråden...bara skriva av mig så omvärlden slipper lyssna på mitt gnäll....

Kram från en ledsen en

Jag känner igen sitsen med att tappa lusten för att en häst ska flytta.
Du får se till att göra nått riktigt kul istället tillsammans med denna häst om du så ska gråta samtidigt!

Stackare hemskt. Förstår precis hur du känner dig:cry:. Jag har ett litet tips bara. Tänkte när du börjar rida din häst igen kan du börja med bettlöst;)

tyvärr så är det ett vanligt förekommande fenomen det också att folk lämnar ut på foder/tillridning med senare köp.

Perfekt att locka med senare köp för att få hästen utbildad och tävlad. När hästen börjar bli bra ja då är det ju bara att plocka hem den igen och ångra sig ang försäljning. Gratis inridning skulle jag kalla det för! Därför skulle jag aldrig ta en unghäst på foder, vill ha betalt för det arbete jag utför.

För en duktig ryttare bör det inte ta speciellt lång tid att få hästen mjuk och trevlig igen förutsatt att den är frisk i kroppen!

Och att en 10-åring skulle vara förstörd för livet för att den kommit lite ur form är ju helt befängt :crazy: hästar som har stått helt avställda i ett år eller mer (eller längre för den delen) kommer ju tillbaka 100% med lite kompetent ridning och långsam uppbyggnad.

För en duktig ryttare bör det inte ta speciellt lång tid att få hästen mjuk och trevlig igen förutsatt att den är frisk i kroppen!

Och att en 10-åring skulle vara förstörd för livet för att den kommit lite ur form är ju helt befängt :crazy: hästar som har stått helt avställda i ett år eller mer (eller längre för den delen) kommer ju tillbaka 100% med lite kompetent ridning och långsam uppbyggnad.

Ja, alltså jag överdrev nog lite när skrev "förstörd för livet"...var lite lätt upprörd när jag skrev det tror jag. Men det jag bekymrar mig för är inte det faktum att han är "ur form", utan den otroliga stelhet han har på frambenen. Han var världens mjukaste smidigaste häst förut, så det känns så orimligt att han kan bli SÅ HÄR stel på några månader...Man har ju träffat på hästar som stått avställda ett bra tag och visst har det varit lite stelt och ur form...men så här ? Hmm...ja, jag ska se till att få han kollad ordentligt, kan ju vara nån skada eller annat. Men tråkigt känns det....

tyvärr så är det ett vanligt förekommande fenomen det också att folk lämnar ut på foder/tillridning med senare köp.

Perfekt att locka med senare köp för att få hästen utbildad och tävlad. När hästen börjar bli bra ja då är det ju bara att plocka hem den igen och ångra sig ang försäljning. Gratis inridning skulle jag kalla det för! Därför skulle jag aldrig ta en unghäst på foder, vill ha betalt för det arbete jag utför.

Ja man får lära av sina misstag...det var nog naivt av mig att tro att jag skulle få köpa denna drömprins. Men ägaren blir nog glad för det jobb jag lagt ner...suck...
:devil:

Stackare hemskt. Förstår precis hur du känner dig:cry:. Jag har ett litet tips bara. Tänkte när du börjar rida din häst igen kan du börja med bettlöst;)

Bettlöst..förklara gärna varför och fördelar med detta:)

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
581
Senast: MiniLi
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 052
Senast: Stergo
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 336
Gnägg Hjälp! Jag och min tränare planerar att ta med hästen till Tyskland för en veckas träning och har börjat nysta i vad vi behöver göra för...
Svar
16
· Visningar
1 059
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama