TTouch, hur göra?

E

Egonson

Har fått en bok idag om detta (Hästmassage och markövningar med TTouch och TTeam, av L Tellington-Jones).

Citerar boken:
"Föreställ dig urtavlan på en klocka någonstans på hästens kropp. Lägg vänsterhanden lätt mot hästen och placera högerhandens fingrar kl sex på den tänkta klockan".
Tänk att jag står på hästens vänstra sida och skall arbeta med höger hand på hästens bakdel, hur skall jag då placera handen för att hamna på kl sex? :confused:

"Håll fingrarna lätt böjda, ungefär som en djurtass, och tryck hårremmen runt den inbillade klockan ett och ett kvarts varv och släpp sedan".
Skulle jag göra som jag har tänkt mig, skulle min hand vridas ur led.. Självklart fungerar det inte då.

Kanske är jag korkad, men jag kan inte för mitt liv förstå hur detta ska gå till :o :D

Sv: TTouch, hur göra?

Nej, det tänkte jag också. Men enligt boken så ska det gå..?
Ingen normalbyggd människa har väl händer som går att vrida sådär?

Du får nog improvisera helt enkelt, hara ldrig testat den tekniken men vet av erfarenhet att bäcker är väldigt entusiastiska till hur smidig å vig de verkar tro att vi vanliga dödliga hästägare är ;)

Hej!
Inom människomassagen använder man "bakersta delen" av handen, alltså inte fingrarna, och rör den i cirklande rörelser utan att vrida den runt handleden. Handen har allltså samma position i förhållande till armen, fingrarna pekar hela tiden rakt fram/upp. som om bananens ben var armen :banana:
Svårt att förklara utan att visa... :crazy:

Öh, va? Vad är problemet?
Som jag fattat det gör man så här:

När du står på hästens väntra sida lägger du vänster hand mot hästen, bara som kontakt och stöd - den handen ska inte göra nå't.

Höger hand lägger du på t ex baken. Ha handen avslappnad och därmed lätt kupad. Då ligger nedersta delen av handflatan (ner mot handleden till alltså) samt fingertopparna på hästen. (Som när du lägger handen med handflatan neråt på ett bord. Då blir ju inte handen helt platt.) Håll handflate-delen stilla och gör en liten cirklande rörelse med fingrarna, 1 och ett kvarts varv medurs. Cirkeln blir alltså bara några centimeter stor, och din arm och hand flyttas eller vrids inte. Bara fingertopparna rör sig i en cirkel.

Vad det detta som var problemet, eller har jag förklarat självklarheter?

Tack så mycket för svaret. Nu förstår jag vad som menades.
Det var just det som var problemet, jag förstod inte att det var bara fingrarna som skulle röras i cirklar, fick för mig att det var hela handen som skulle flyttas runt = aaj :p :o

Å andra sidan hittade jag inte någonstans i boken där det tydligt framgick att det var just fingrarna som skulle cirklas.

Senast ändrad av en moderator:

Å, skönt. Nu slipper jag känna mig helt urblåst :D ;)

Liknande trådar

Avel Så är vi inne i den tidpunkten på året, sökandet efter nya hingstförmågor! Lite tankar från mig och jag undrar givetvis hur ni andra...
Svar
19
· Visningar
2 345
Hästmänniskan Jag har funderat rätt mycket på det här och känner att det skulle vara bra att höra vad andra tycker om den här saken. :laugh: Jag...
Svar
14
· Visningar
2 796
Senast: hier
·
Hästvård Jag har en valack som jag köpte för snart tio månader sedan. Han elva år och är en trevlig och välutbildad häst men med ett sjusärdeles...
Svar
19
· Visningar
2 400
Senast: -Catherine-
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Kemnevall sadel
  • Ny sits