TSH, vilka referensvärden gäller?

nyttnick

Trådstartare
Lab listar upp till 4,2, eller om det var 4,8 som normala värden. Läser man på nätet så verkar en del forskning peka på att 2,5 skulle vara högsta gränsen.

Vad ska man tro?

Jag har inga skyhöga värden, men jag är konstant trött. Har ett TSH på 3,2.

Har även kollat B12 och ligger där i de nedre regionerna, men inom referensintervallet. Har 194 och intervallet är 170-690. Har bra värden på folat, så då antar jag att det inte är någon brist? Äter endast veg, det är därför jag funderar.

Det hade ju varit enkelt om det var något som gick att medicinera, men jag antar att jag behöver kolla över min totala livssituation för att hitta källan till tröttheten.

Vad hade du för värden på järn?
Järn 26,8
Järnmättnad kvot 0,42
Ferritin (om det har med järn att göra?) 53
Hb 124

Så för att vara jag så är det rätt ok värden. Innan jag skaffade hormonspiralen så var de betydligt sämre.

Lab listar upp till 4,2, eller om det var 4,8 som normala värden. Läser man på nätet så verkar en del forskning peka på att 2,5 skulle vara högsta gränsen.

Vad ska man tro?

Har även kollat B12 och ligger där i de nedre regionerna, men inom referensintervallet. Har 194 och intervallet är 170-690. Har bra värden på folat, så då antar jag att det inte är någon brist? Äter endast veg, det är därför jag funderar.

Det hade ju varit enkelt om det var något som gick att medicinera, men jag antar att jag behöver kolla över min totala livssituation för att hitta källan till tröttheten.

Jag vet inte vad värdena ligger på.
Jag åkte utomlands för att få mer/bättre hjälp än i Sverige. Min sambo har en gammal jobbkobtakt och vän som vi åkte till.

Jag fick göra lite mer omfattande prover än här. Och visst hade jag sköldkörtelproblem. Det syns tydligt på blodproverna.
Så jag ska medicineras. I Sverige har jag tagit ngt prov för sköldkörteln och ansetts frisk om än något i underkant.

Svenska sköldkörtelföreningen verkar ha hjälpt många. Både i Sverige och med läkarkontakter till utlandet.

Fö fick jag order om att kolla temp då jag vaknar som del i utredningen. Det skulle göras under några v tid.

Sen har jag fått ändra kosten som del i vård. Inget gluten och för mig ingen mjölk. Inget socker heller.
Det brukar hjälpa.

Jag får också äta en del mineraler och vitaminer.
Det tror jag finns lite info om på sköldkörtelföreningen.

Vad ska man tro?

Gärna värden neråt 2. Men den viktigaste skillnaden i rekommendationerna är att man skall kolla på individen och hur denne mår. Dvs vissa fungerar utmärkt på 3,2 medan andra kan vara helt sänkta.

Sen är B12 lite lurigt. Det kan vara brist men döljas utan folsyra(?). Är inte så insatt.

Min läkare hade med dom symptomen och de värdena antagligen övervägt att behandla.

Läser tråden med intresse. Har en närstående ung person som inte klarar att jobba heltid pga trötthet. Läkare på två vårdcentraler säger att de inte kan hjälpa och att allt ser normalt ut. :cry: Hur i h-e kan det vara normalt att en människa inte kan jobba heltid - och aldrig hittills kunnat - pga utmattning. Ska diskutera TSH-värden med hen.

Läser tråden med intresse. Har en närstående ung person som inte klarar att jobba heltid pga trötthet. Läkare på två vårdcentraler säger att de inte kan hjälpa och att allt ser normalt ut. :cry: Hur i h-e kan det vara normalt att en människa inte kan jobba heltid - och aldrig hittills kunnat - pga utmattning. Ska diskutera TSH-värden med hen.

Det går att gå med i svenska köldkörtel-föreningen för 100 kr år. De svarar sen på mail och kan rek läkare här och utomlands. De rek ofta att åka utomlands IOM brist på läkare med uppdaterad kunskap om sköldkörtelproblem.

Min tar inga nya patienter eg. Så jag kan tyvärr inte rek någon.

Hoppas ni kan få hjälp. Det är ett helvete med tröttheten!
Och det är bra att ta så fort som möjligt.
Jag har förmodligen gått med mitt många år och försökt jobba etc. Det har lett till att jag även sabbat binjurarna.
Det bör gå att behandla. Men det blir mkt bökigare än bara sköldkörtel.

Gärna värden neråt 2. Men den viktigaste skillnaden i rekommendationerna är att man skall kolla på individen och hur denne mår. Dvs vissa fungerar utmärkt på 3,2 medan andra kan vara helt sänkta.

Sen är B12 lite lurigt. Det kan vara brist men döljas utan folsyra(?). Är inte så insatt.

Min läkare hade med dom symptomen och de värdena antagligen övervägt att behandla.
Vart kan jag hitta rekommendationen? Mitt TSH ligger på 4,3 (vilket enligt detta labbet är inom gränsen) men mitt fria T4 ligger inte inom referensvärdena, jag hoppas på att denna gången kanske jag kan få medicinering men vill ha lite under fötterna.

Vart kan jag hitta rekommendationen? Mitt TSH ligger på 4,3 (vilket enligt detta labbet är inom gränsen) men mitt fria T4 ligger inte inom referensvärdena, jag hoppas på att denna gången kanske jag kan få medicinering men vill ha lite under fötterna.
Jag har kommit i kontakt med det här genom läkare. Carlanderska i Göteborg.
Men annars kan man googla så borde du hitta en del. Var dock noggran med vilka sidor du läser på.

Sen har jag för mig att det även finns någon förening av något slag. De borde ha material (kan man tycka i alla fall).

Sorry för att jag inte kunde ge mer exakta källor.

Jag har kommit i kontakt med det här genom läkare. Carlanderska i Göteborg.
Men annars kan man googla så borde du hitta en del. Var dock noggran med vilka sidor du läser på.

Sen har jag för mig att det även finns någon förening av något slag. De borde ha material (kan man tycka i alla fall).

Sorry för att jag inte kunde ge mer exakta källor.
Det är okej :) Jag har googlat en del själv och tycker inte allt jag hittar är sånt som går att använda.
Men jag har inte pratat med läkaren som tog proverna än heller, jag ska nog lugna mig lite och se vad han säger.

Det är okej :) Jag har googlat en del själv och tycker inte allt jag hittar är sånt som går att använda.
Men jag har inte pratat med läkaren som tog proverna än heller, jag ska nog lugna mig lite och se vad han säger.
Beroende på vad läkaren säger så kan man ju formulera det typ "Enligt de senaste rönen så skall man ju gå efter hur individen mår då vissa funkar på 4 medan andra behöver betydligt lägre värden".

Jag pallrade mig iväg till vårdcentralen i torsdags eftersom jag har de flesta symptomen och haft ett tag, bland annat är jag trött o har koncentrationssvårigheter, öronen väsnas och nu haft ont i halsenförkylningar flera gånger - jag som aldrig är sjuk. Bägge min systrar har problem med sköldkörtel och min mor hade det vilket jag berättade.
Jag fick direkt ta blodprov, ingen läkartid, men fine, då påbörjas ju iallafall processen.
Jag kunde ringa tisdag för att få provsvaren men om det var högt så skulle dom ringa.
Först idag torsdag kunde jag ringa, det krävs ju att man inte sitter mitt i verksamhet för att passa den tid dom vill ringa tillbaks.
Jodå, värdet var lite högt kanske. Så dom hade pratat om det och jag kunde komma in igen om ett HALVÅR och göra om det och sen efter det kanske prata med en läkare på telefon! Jag sa då att nä, jag har i princip alla symptom och börjar få problem att sköta jobbet för jag börjar bli korkad - det är så det känns.
-Ok, så jag ville alltså träffa läkare?
-Ja tack.
Jag får en tid, nästa fredag. Perfekt.
Så frågar jag vad värdet var.....
-Eh, jaaa, det ligger på TSH 6.
LITE förhöjt, kom tillbaka om ett halvår???
Det är väl inte lite om man nu som jag dessutom har alla dessa symptom?

Jag mår bäst på pressat, dvs nära 0. Men det är svårt att få läkarna att gå med på det, nu ligger det runt 2 och jag är galet trött. Har fått höja levaxinet ca 30% men det är bara för att jag är på smällen...

Nytt prov på måndag.

Jag pallrade mig iväg till vårdcentralen i torsdags eftersom jag har de flesta symptomen och haft ett tag, bland annat är jag trött o har koncentrationssvårigheter, öronen väsnas och nu haft ont i halsenförkylningar flera gånger - jag som aldrig är sjuk. Bägge min systrar har problem med sköldkörtel och min mor hade det vilket jag berättade.
Jag fick direkt ta blodprov, ingen läkartid, men fine, då påbörjas ju iallafall processen.
Jag kunde ringa tisdag för att få provsvaren men om det var högt så skulle dom ringa.
Först idag torsdag kunde jag ringa, det krävs ju att man inte sitter mitt i verksamhet för att passa den tid dom vill ringa tillbaks.
Jodå, värdet var lite högt kanske. Så dom hade pratat om det och jag kunde komma in igen om ett HALVÅR och göra om det och sen efter det kanske prata med en läkare på telefon! Jag sa då att nä, jag har i princip alla symptom och börjar få problem att sköta jobbet för jag börjar bli korkad - det är så det känns.
-Ja tack.

TSH kan vara tillfälligt förhöjt av många andra skäl än just låg sköldkörtelfunktion. Beroende på hur fritt T4 ligger, kan det vara väldigt rimligt att ta om proverna (även om jag tycker att 6 månader är att ta i).

-Ja tack.
Nej och dom borde ta det på allvar speciellt då du har det i släkten så pass mycket.

Du ska ta methylcobolamin, inte cyanocobalamin.

Alla vegetarianer brukar behöva extra B12, dock inte bra att ta enorma doser heller pga att B12 kan få cancerceller att börja växa.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka