Kirre

Trådstartare
Är det alltid "fel" med en ts som hö, alltså runt 85% om det är inplastat? Jag har lärt mig att inplastat så ska ts helst inte ligga över 65% ungefär.
Ringde om hösilage idag och fick lite att välja på bla TS 85% och en kvot på drygt 9 och ett där TS låg på 75 och en kvot på drygt 4. Vet inte om jag vill eller vågar köpa något av dem.

Vad säger ni?
 
Sv: Ts

Ja, det finns många nackdelar med för hög TS halt. Så höga ts-halter innebär problem. Först och främst kommer grönmassan inte att ensileras, eftersom det finns för lite vatten för att
mjölksyrabakterierna ska kunna producera mjölksyra. Konserveringen
kommer då inte att bestå av en ensilering och ph sänkning utan bara av den lufttäta lagringen. Ett stickhål på en sådan bal med så hög ts halt ökar risken för mögel/bakterier eftersom det inte finns något konserveringsskydd...dvs mjölksyra. I och med att ensilagbalen är så torr så gynnas även microsvampar eftersom det finns gott om näring i denna....dvs lättillgängligt socker...dessutom så är konkuransen med andra microorgansimer mycket liten eftersom balen är så torr...En bra ts halt ska ligga mellan 45-60...många hästägare strävar efter så torrt ensilage som möjligt vilket onekligen leder till ovanstående problem jag redan skrivit. Köp ensilagete med lägre ts halt....det är mitt råd.
 
Sv: Ts

Kirre skrev:
Är det alltid "fel" med en ts som hö, alltså runt 85% om det är inplastat?
Vad säger ni?
Nej det är inte alltid fel, vårt ligger på 74% och vi gör av med en storbal på 3 dagar så vi har inga problem.
Lagras det rätt från början så ser inte jag ngt problem, kan du inte köpa hem ett litet parti och testa?
 
Sv: Ts

Precis, det är det du skriver som jag läst mycket om och tagit till mig.
Det ska vara andraskörd också och saken är att han som säljer är en av de större foder och ströförsäljarna i området och har varit så i massor av år och levererar till bla hästsjukhus och större ridskolor. Om hans foder inte håller hög kvalité så vore han "körd" då det är hans levebröd. Därför funderar jag på om det är "specialgjort" på något sätt. Sen med tanke på vad som är meningen med inplastat som du också skrev, spelar det då någon roll egentligen om ts är 75 eller 85? Känns som om ts-området mellan optimala och upp till hö-ts är det som är mest riskabelt. Vill ju hellre ha näringsvärdena på det med högre ts. :crazy:

Han har även småbalar med värden mer i min smak men det är å andra sidan nästan dubbelt så dyrt (DYRT! 5kr/kg ts).
 
Sv: Ts

Dessutom är vitsen med lufttätt lagring att cellandningen skall göra slut på syret, torrt hö är dött o har ingen cellandning kvar.
PL
 
Sv: Ts

Lite TS-info:


Citat:
Ensilage
Utveckling av tekniken att plastinpacka vallfoder har inneburit en markant ökning av ensilageutfodringen i Sverige. Plastinpackat ensilage är i de flesta fall ett utmärkt foder för hästar. Under ensileringen bildas organiska syror som mjölksyra och ättikssyra, pH-värdet sänks beroende på torrsubstanshalt (ts) till mellan 4 och 5 och syret förbrukas så att en näst intill syrefri miljö uppstår. Detta ger ett välkonserverat foder. Vissa bakterier kan dock växa även under syrefria förhållanden.

Exempelvis kan Clostridiebakterier finnas närvarande och föröka sig om det under skörden sker en inblandning av gödsel eller jord i grönmassan, eller om något dött däggdjur, som exempelvis mus eller hare, följer med fodret vid pressningen. Hästar är extremt känsliga för toxiner (gifter) som produceras av vissa Clostridiearter, och kan till exempel drabbas av botulism.

Även vissa mögelsvampar förmår utvecklas under relativt låg tillgång av syre. Ett sådant exempel är Penicillium roqueforti som kan producera ett flertal mykotoxiner (svampgifter), vilka i vissa fall även hittats i ensilage.

Det finns indikationer på att förekomsten av P. roqueforti i ensilage negativt kan påverka hälsan på nötkreatur. Någon sådan indikation beträffande hästar finns för närvarande inte.

Till skillnad från traditionellt ensilage från torn- eller plansilo, som har en ts-halt på under 40 % har plastinpackat ensilage större variation i torrsubstanshalten (30-70 %). Ju högre ts-halt desto svagare blir syrabildningen i ensilaget och desto högre blir pH-värdet. Vid ts-halter över 60% sker praktiskt taget ingen produktion av syror. Sådant foder kallas ibland, hösilage och kan liknas vid ett ofullständigt torkat hö som förvaras under relativt gastäta förhållanden.

Den största risken för försämring uppstår när balen öppnas och ensilaget kommer i kontakt med luftens syre. Ensilaget blir då en god tillväxtmiljö för ett stort antal mikroorganismer. Generellt gäller för plastinpackat ensilage att innehållet i en öppnad bal skall förbrukas inom 2-3 dagar. Om balen får ligga öppen under längre tid kan en snabb försämring ske på grund av tillväxt av bakterier och svampar. Det är därför viktigt att ett tillräckligt antal hästar utfordras samtidigt. Det krävs minst tio hästar för att konsumera en bal som innehåller cirka 400 kg vallfoder på 2-3 dagar. Om grovfoderstaten dessutom innehåller hö bör antalet hästar per bal vara ännu fler.


Under senare år har användningen av ensilage med hög torrsubstanshalt (TS) ökat. En anledning är att risken för klostridietillväxt och därmed risken för botulism minskar. Ensileringsprocessen hämmas dock kraftigt av höga TS-halter. Risken för spridning av andra bakterier, svampar och virus vid användning av bioavfall inom vallodling behöver därför undersökas.
Ett första försök har genomförts där hackad grönmassa ympades med patogena bakterier och svampar för att studera hur dessa överlevde under olika betingelser. Undersökta patogener var i detta sammanhang E coli, Campylobacter, Salmonella, Listeria, Clostridium, och termotoleranta mögelsvampar. Två olika torrsubstanshalter (40 och 60%) användes. Risken för överföring av resistensgener mellan mikroorganismer samt överlevnad av porcint parvovirus (smittar grisar) undersöktes också. Ensilering i 60 dagars var tillräckligt för att inaktivera de flesta patogena mikroorganismer oberoende av torrsubstans i det ingående materialet. Parvovirus, Clostridium, samt en av de termotoleranta svamparna överlevde även efter 60 dagar. Parvovirus överlevde i större utsträckning i det torrare ensilaget, men det var en kraftig reduktion i båda fallen. Den kemiska kvaliteten skiljde sig mellan de två ensilagen där det blötare ensilaget hade bättre kvalitet. Projektet fortsätter under 2002 med ett fältförsök där karakteriserad handelsgödsel, stallgödsel och rötrest från biogasprocess jämförs avseende ensilagets hygieniska kvalitet.

(KÄLLA: SVA)



Citat:
Man rekommenderar ett ensilage med lägst 40 % ts därför att risken för att ensilaget fryser samt risken för botulism är mycket liten.



(Källa: Slu, Christina Planck)


Citat:
Sammanfattningsvis ligger alltså enlämplig ts-halt för balensilage till häs-tar någonstans i intervallet 45 till 60procent.


(Källa: SLU.. Hela länken är läsvärd, dock ett .pdf dokument som kräver Acrobat Reader http://www2.slu.se/forskning/fakta/...f01/Jo01-15.pdf)
 
Sv: Ts

Alltså bör inplastat 85% "hö" inte vara någon hygienisk fara. Däremot är det mer osäkert med det 75%-iga som vare sig är tillräckligt torrt eller tillräckligt fuktigt för att skapa en ensileringsprocess? Nu var väl det aldrig av intresse då kvoten var för låg ändå.

Foderleverantören verkar högst seriös och som sagt han är STOR och flitigt anlitad av både hästsjukhus, ridskolor och travtävlingstall. Hade analys på varenda parti han tagit in närmare 20 st. Nu hade han dessvärre bara dessa två kvar och så småbalarna.
 
Sv: Ts

Definitivt inte, när det blir varm förångas den fukt som finns i höet o när det blir kallt kondenseras den mot plasten, resultatet blir mögeltillväxt på yttre delen av balen.
PL
 
Sv: Ts

Har producenten någon hygienisk analys på partierna? Lämnar han några garantier (i den utsträckning det går alltså, t.ex. full returrätt om fodret är dåligt)?

Hur mån är han att bli av med dels dessa partier och dels småbalarna?

Summa: Läge att förhandla priser??
 
Sv: Ts

Nu under vintern bör det alltså inte orsaka några problem? Inte så mycket fukt som kan förångas när det kallt.
 
Sv: Ts

Jag frågade detta och han sa att självklart kommer han och hämtar de ev balar som skulle vara dåliga. Han har dock bara fått klagomål på några få balar av alla hundratals han levererat i år. Priset är ganska hyfsat tycker jag 285kr för 200kg och då kör han ut kostnadsfritt. Han föreslog också själv att jag först tar ett par balar och ser så att det funkar och att jag är nöjd, så kommer han ut med mer sen.

Han tyckte nog att jag var en väldigt jobbig kund. :devil: Frågade allt från hur det skördats till struktur på det osv.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
563
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 183
Senast: Shixle
·
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
9 829
Senast: Inte_Ung
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 595
Senast: Fazeem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp