TS-halt / Botulism

janna

Trådstartare
Har hört/läst på flera ställen att clostridium botulinum behöver en fuktig miljö för att clostridierna ska överleva. Frågan är bara HUR fuktigt behöver dom?
Vi har 2 typer av hösilage som är jättetorrt, det ena är ca 80% ts och det andra ligger på ca 70-75% ts. Båda är av jättefin hygienisk kvalité. (det är även slaget med hög stubbhöjd dvs minimerat risken för jord) Behöver man vara orolig för botulism med ett så torrt grovfoder?
Som jag förstått det behöver clostridierna en ännu blötare miljö för att kunna frodas och överleva. Var går "gränsen" på ts??
Någon som vet?:bow:

Sv: TS-halt / Botulism

man brukar säga att hästar ej bör äta under 40% TS för under där så frodas botulism bakteriern bätter.. har för mej d eva så. vi har hösilage som är 50% ts som är super.

Hittade detta på Livsmedelsverkets sida "För tillväxt krävs anaerob miljö samt att pH överstiger 4,5."

Vad brukar ph-värdet ligga på i ett hösilage med ts 70-75% och däröver?
Tacksam för svar :):bow:

Vad brukar ph-värdet ligga på i ett hösilage med ts 70-75% och däröver?
Tacksam för svar

Långt över 4,5... Eftersom det är så torrt sker ingen pH-sänkning, däremot så behövs högre vattenhalt för att clostridierna ska tillväxa, så det är en väldigt låg risk i ditt hösilage ändå. Däremot bör ni se upp med mögel i det hösilaget i stället. Är på tok för hög ts-halt egentligen. Stjälkarna är så hårda vid pressning så det går inte att pressa balen så det inte finns syre kvar. Dessutom är risken stor att stjälkarna sticker hål på plasten med syreinsläpp som följd. SLU uppger en ts-halt mellan 40 och 60 % som rekommendation, fast själv vill jag ha det mellan 50 och 60 %, och hellre att det är drygt 60 än ner mot 40%.

Tack för ditt svar!!:bow:

Jo jag vet att risken för mögel/jäst är större ju torrare fodret är, men dom vi köper av är jätteduktiga på att få det fint :) Dom har även extra mkt plast på balarna just för att det inte ska stickas hål av stjälkarna :) Vi är inne på den 10:e balen av de vi köpt av det jättetorra, och vi har inte sett ett spår av varken mögel eller jäst :) Höet luktar ljuvligt (skulle nästan kunna tänka migg att äta det själv :rofl: :d)

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 357
Senast: Shixle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka