Trycksår på manken av täcket.

shlubberdubb

Trådstartare
Står och kliar tanten på manken vilket var väldigt skönt då hon har en tova med ingrott stöv. Börjar dra lite i den och får en massa gegg i fingrarna. Då är det ett trycksår som är varigt, stort som en femkrona och ca 0,5m djupt.

Jag har klippt rent päls runt så gott det går, tvättat med jodopax men problemet är att det här är ett fullblodssto på 22 år som är en riktig fryslort och går på lösdrift och jag kan inte ha henne utan täcke, i alla fall inte nattetid. Självklart är såret på högsta punkten av manken.

Funderar på om jag ska ta mitt gamla gekåstäcke och klippa ett hål för manken så att hon kan ha det.

Men hur bra är det att utsätta ett sådant sår för de minusgrader som är nu?

Några tips på hur jag skall hålla detta rent, skyddat och ge det bästa läkningsförmåga?

Sv: Trycksår på manken av täcket.

alltså....
ska du nu ha hästen täckad har du en svår uppgift framför dig och det är att precis ALLT tryck runt om och på manken måste avlägsnas och täcket tryckfördelat. Köp ngt skumgummi och bygg som en brygga över manken och längsmed sidorna, och klipp ut rejält med utrymme över manken. du lär fortfarande ha problem ifall täcket hamnar snett så det vill till att det ligger bra. du måste klä in gummit med ngt som inte orsakar friktion och skaver. om du köper ett täcke medhalvhals och sen bygger runt trycket bör du ha en bättre chans då halvhalsen per automatik lyfter täcket lite över manken.

sen måste jag tyvärr säga att sånthär ska inte hända.... Hur ofta tar du av täcket och kollar igenom hästen? och hur ofta byter du täcke och varierar trycket? :crazy: det är inte okej att sånt här sker,för ett sånt skav är inte orsakat på en dag eller två direkt utan uppkommer under längre tid.

ang. luftning så lär det vara betydligt mindre skadligt att såret luftas om än i minusgrader, än att det täcks och blir fuktigt och varmt under täcket.....

Senast ändrad:

Jo, jag är inne på att bygga något. Funderar på att ta bogvisiret som grund och bygga på det men ha henne täckeslös dagtid i solen. Luft är ju självklart bra.

Eller kanske en överrullningsgjord under täcket. De har ju en ganska hög bygel som ju skulle lyfta täcket från manken.

Jag har inte varit hemma från november till januari och då hade de lagt på henne ett undertäcke med helhals, vikt mer halsen och lagt på utetäcket med halvhals på det eftersom hon är en fryslort. Jag har gått och borstat manken och pillat på ytan och idag bestämde jag mig för att få bort vad jag trodde var en stövblandad tova (hon tovar lätt vid fällning) och hittar detta.

Nej, det är inte bra att detta har hänt men just nu undanber jag mig kritik för detta. Det är mycket annat som hänt som inte är bra och som jag har att ta i. Bl.a. en bupptäckning och begravning efter bägge mina föräldrar, samtidigt. Djuren har tyvärr hamnat lite på efterkälken, men inte längre.

Senast ändrad:

Jag skulle tro att det är mer positivt än negativt att det är kallt ute just nu. Det innebär att det finns inga flugor som kan sprida äckliga bakterier, och jag har för mig (iaf på människor) att sår läker lättare vintertid än sommartid. Tänk er bara ett sånt sår i mitten på jul-mitten på aug.. då läker det ju aldrig..

Du kan inte stalla in henne under en vecka eller två, så såret får chans att läka? Nu menar jag inte stall dygnet runt, men på natten kanske så slipper ni täcka då..?

Annars är det väl bara att se till att såret är rent, och att det inte finns något tryck över det.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka