Trycker rumpan mot väggen

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Antiqua
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 6 080

Antiqua

Trådstartare
Mitt sto går snart in i månad 9. Sista dagarna har hon vid iaf ett par tillfällen som jag sett backat upp mot krubban/vattenhink/väggen i boxen och verkligen pressat rumpan emot och sen stått så en stund.
Jag blir lite orolig eftersom hon gjorde så förra året innan hon kastade:( (var tvillingar då)

Jag har läst att de kan göra så om de har sammandragningar/förvärkar, men är det normalt så tidigt?
Eller kan det vara så att hon tycker att det känns bra om fölis har lagt sig på nåt sätt som gör att det trycker på nånstans?
Hon är som vanlig i övrigt.

/Petra som tillhör de nojjiga

Sv: Trycker rumpan mot väggen

hmm. jag kanske inte är den bästa att svara på detta.. menmen

har ingen aning varför de gör så, däremot så har jag vart med om det på två hästar som jag har fölvakat på. ena gjorde det samma kväll som hon skulle föla, men hon lyfte svansen ordentligt och "gnugga". samma sak med ett sto som var förstföderska, dock så var det inte tiden riktigt inne, men föla dock en vecka senare. antagligen så var det så att fölet höll på att vända sig. då hon även la sig ner och krysta, antagligen för att det kändes konstigt i magen.

kanske inte till så mycket hjälp. men de var ingen fara med de iaf.

Så gör alla mina ston dygnet innan (24 timmar) dom skall föla. Att någon av stona har gjort det innan har jag aldrig märkt av.

Mitt gamla fullblodssto stog så större delen av dräktigheten. Hon bet även i täcket fram på bringan:crazy:. Hon hade väldigt många kolikanfall under dräktigheten och var rysligt sur men födde en liten fin hingstunge på utsatt tid.
Jag betäckte henne inte fler gånger av olika anledningar och nu finns hon inte mer.
Du behöver nog inte oroa dig jag tror inte beteendet är vidare ovanligt. Mitt sto var en porslinshäst med en mkt låg smättröskel och att vara dräktig var inget för henne:p.

Mitt ena sto trycker rumpan mot allt sista delen av dräktigheten... Hon får fina friska föl i rätt tid :)

Tack för era svar:bow:

Att det är vanligt precis innan förlossningen vet jag, därför blev jag orolig då mitt sto har 3 månader kvar.
Men det var skönt att läsa att fler ston gör så, och att det har gått bra hela vägen ändå:)

Mitt sto är en riktig liten piplisa(också fullblod) som visar allt så tydligt, så det kanske har räckt att fölis ligger och trycker på nånstans (urinblåsan?)
för att hon ska göra så? Eller att fölis har partaj i magen, det är en mycket livlig liten rackare:D

Jag kanske kan slappna av då;)

Liknande trådar

• Låst
Hästvård Jag kopierar in allt som hänt min fölunge de sista dagarna. Finns det någon som vart med om något liknande?? 11 mars 2009 Jag vet...
Svar
11
· Visningar
2 297
Senast: Boj
·
Hästvård Hej! Nu har hästen gått och blivit dålig :cry: så jag tänkte höra lite vad ni här på Buke tror att det kan vara Han har varit lite...
Svar
13
· Visningar
1 590
Senast: Train
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka