Trubbel i paradiset.

Tassetass

Trådstartare
En av katterna kissade på hallgolvet inatt. Helt säker på vem det är kan man ju inte vara men jag misstänker Dimma eftersom Isola aldrig varit utanför lådan på två år.

Många kanske tycker att det inte är en stor grej och en gång är ingen gång osv, men jag tänker baskemig se till att kväva problemet i sin linda.

Jag ska köpa en till kattlåda och placera nån annanstans i lägenheten, med en annan sand så hon får lite valmöjligheter samt att Isola inte ska kunna hålla henne borta från lådan.

Finns det något mer man kan göra?

Och vad finns det för husknep för att få bort kisslukt ur "vanlig plastmatta". Torkade ju upp direkt jag såg fläcken men man vet ju inte hur länge den legat där.

/Jenny

Sv: Trubbel i paradiset.

Kan mycket väl vara Isola - som inte gillar konkurrens på reviret.

Här har det pinkats utanför en gång, mitt i ett upprört slagsmål. Det var på parkett och jag tvättade med ättika, tror att det tog lukten. Sen kramade jag ur citron på kisstället så att de inte skulle gå dit igen.

Senast ändrad:

Om det är Isola får jag än mer panik; hon är så rumsren att hon till och med rullade upp i den lilla lådan som var i buren hos veterinären när hon hade kattpest. :crazy: Hon verkar dock alldeles normal i övrigt.

Tack för tipset, ska inhandla ättika och citron!

Ha inte panik - du vet inte om det är hon och du vet inte vad det beror på. De kan behöva tid att lära känna varann, bara.

Två lådor är också en jättebra idé, ifall det är Dimma som kissat utanför för att hon inte vågar använda Isolas låda.

Jag hoppas verkligen det. Och hon hade ju varit rumsren hos jourhemmet, så... Det borde finnas hopp, tycker jag.

Ha lite tålamod med dem. Katter är oerhört revirberoende. Och din lägenhet är Isolas revir - även om ni nyss flyttat dit är all lukt hennes och din. Och så kommer det plötsligt en kärring från ett katthem:eek:.

Det här är skitkomplicerat för dem båda två.

Vi får se hur det går med två lådor.

När jag tänker efter har Isola betett sig lite trosigt, klöst på mattor och dummar sig. Det kanske är svårare för henne än vad jag trodde, bara för att hon är sig lik i övrigt. Det är ju mest för hennes skull jag skaffat en till katt, för att hon ska slippa vara ensam så mycket.

Hoppas du lyckas mota Olle i grind!
Här hemma har vi fått det inte helt angenäma problemet att kisse bajsat utanför sin låda ett antal gånger varav 2 i vår säng. :crazy:
Hon har haft diareé (stavas?) i en vecka och verkar nu vilja skita på mjuka material som handdukar och i sängen. Vi hoppas problemet ska lösas när hon blir frisk och helst innan dess. :crazy:

Stackars kisse, och stackars er. :(

Här har det ju bara hänt en gång på en vecka, så förhoppningsvis var det en engångsföreteelse.

När jag tänker efter har Isola betett sig lite trosigt, klöst på mattor och dummar sig.

Men det inte trots - hon doftmärker. De har körtlar i trampdynorna som de sätter doftmärken med. Naturligtvis vill hon märka ordentligt nu när det kommit en konkurrent.;)

Haha, förklarar varför hon börjat trampa så förbannat på mig och i sängen. :D Och hon får klösa nästan var som helst, bara inte på mattan. :devil:

Funkar sån där fyspray som finns att köpa?

Njaaa... doften är flyktig, man får spruta jätteofta i så fall. Däremot påstår de som gör feliway (syntetiska feromoner) att deras spray gör att katten inte klöser just där man sprayat. Har sprayen men har aldrig synat dem på just det påståendet.

Erbjud nåt som är tillåtet att klösa på alldeles intill. En bit heltäckningsmatta kanske? Väljer hon att klösa horisontellt så är det vad hon vill just där, då funkar nog inte pelare (där hon klöser vertikalt).

Horisontella grejer som mina klöser på är en haglöfs tight-ryggsäck som de har ockuperat samt mina äldsta joggingskor:o. De klöser visserligen på mattorna också men det får de.

När jag hade samma problem fick jag tips om ett medel man kunde skura med, nu minns jag såklart inte vad det hette men tror det var MissFideli som skrev om det. Det är en liten vit burk med gul och grön text på. Det var det som funkade bäst för oss. Klorin är inte bra, det trodde jag men tydligen påminner lukten om kiss. Fyspray funkade inte alls.

Hon gillar att klösa på alla håll. :D Hon har två klösbrädor på väggen, en som jag satte upp idag. Den gamla har hon klöst så mycket på att "mattan" börjat lossna från själva brädan. Ska köpa ett ordentligt klös- och klätterträd när lönen kommer och då ska jag se till att det går att klösa åt alla håll och kanter. Vill dock gärna att mattan överlever tills dess. I värsta fall får jag vika ihop den lite när jag inte är hemma, om hon klöser på baksidan gör ju ingenting.

Ska lägga det namnet på minnet! Den här gången tog dock ättikan hand om problemet. :)

Är mattan känslig? Mina katter har klöst på mattorna här i flera år, det syns ingenting utom på en LITEN fläck på en röllakanmatta.

Ja, det är en sån där ullmatta med lugg så det syns rätt bra där hon varit på. Går dock att snygga till, men om jag fått henne att ge fan i soffan ska jag nog kunna få henne att ge fan i mattan. :devil: Den där damen får ALLT hon pekar på, hon kan baskemig låta bli mattan för min skull. ;)

Hur fick du henne att låta bli soffan? Mina halvhjärtade försök lyckades aldrig och det börjar bli hög tid för ny soffa:angel:

Suddegum. :angel: Har kommit på att små suddegum är precis lagom för att kunna kasta på katter som gör nåt de inte får; de är nog tunga för att flyga bra men nog mjuka för att inte göra ont. Inte för att jag nånsin träffat henne, vad jag kan minnas, men om man träffar precis bredvid nosen får det samma effekt. :devil:

Ja, jag är ond.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka