tröttnat totalt..

K

karatefisken

jag har tröttnat totalt på träning och tävligt. går ju aldrig mot något posetivt håll iaf. och då känner man ju ingen vilja till att förtsätta. fast på ett sätt vill jag men blir alltid lika besviken när vi åker hem..

har en superbra ponny som varit ute och tävlat massor i både hoppning och dressyr som lärt mej massor och hemma på träningarna går det alltid så förbaskat bra. och på framridningen när vi ska tävla dressyr går han lika bra som hemma men så fort vi kommer in på banan och ska framföra någonting så "dör" han, sisst började han bocka. spelar inte de minsta roll om han stått på de stallet vi är och tävlar på.. han gör likadant ändå. Han brukar aldrig ha problem med att vara i ridhus själv. känns liksom som han börjar bråka med mej så fort vi ska rida programmet, å jag försöker bara rida vägarna rätt och driva honom framåt och tänka posetiva tankar.

å på hoppningarna. då är jag för feg. vågar inte rida på..

men vad ska jag göra när han börjar bråka med mej sådär!?
det är inte bara mej han kaxar sig mot, min tränare red honom och han höll på jätte mycke me henne fast tillslut slutade han, hon vill att jag ska vara tuffare mot honom.

han är en hel underbar ponny annars! helt perfekt. de är bara det där som är så jobbigt.

Sv: tröttnat totalt..

jag tycker du ska tillåta dig att slå ner på kraven lite. Alla har vi perioder när motivationen går ner. Med tanke på att häst livet är ett otroligt tidsupptagande syssla så tycker jag det är OK att ha perioder när man helt enkelt måste tillåta sig att slå av på takten. Om du är trött på träning och tävling, ta en paus och rid i skogen med dina kompisar, ha roligt på ett avslappnat sätt. Oftast tar det inte länge så blir man sugen igen. Det är nyttigt att få en "annan" kontakt med sin häst än vad man normalt sysslar med till vardags - kanske hittar ni varann helt automatiskt om du tillåter dig att ändra schema ett tag framöver. Lycka till!

hela sommaren har vi bara lallat runt i princip. nu också..
jag tycker igentligen att det är skit kul att tävla och han tycker också de vi kanske bara ska tävla små klubbtävlingar ett tag eller något..

ja precis. Lägg ner kraven lite, precis som du säger så kan du ju tävla på lite lägre nivå, kanske inte lika ofta ett tag framöver etc. Eller skit i att tävla ett tag men träna för tränare kanske lite intensivare, om du ändå vill hålla på. Om man tränar för tränare så är det ju ändå "seriöst" och man utvecklas och lär sig hela tiden. Om du har lite krångel period med din ponny så kanske det är vad som funkar bäst, att bara träna ett tag, så slipper du känna pressen att han kanske inte uppför sig på tävling etc, tills det börjar gå bättre för er igen.

Jaa.. ta ner kraven lite och gör något sok du tycker är roligt. Gör din häst bocksprången o.s.v bara för att vara elak? Försök att tuffa till dig lite och säg till han/hon på skarpen. Ha det bra och Lycka Till!
:banana: Honungspuff

vi tävlar inte offta. en gång i månaden blev de drygt på vårterminen..
när vi hoppar och han slarvar kan man säga åt han med rösten så skärper han sig(låter kanske konstigt men d e sant)
i dressyr kan ja ju inte börja snacka me han.. han bockar för att protestera(?!) han gör så när han vill hoppa också å man håller i honom då börjar han tramsa tills man låter han springa.

Men säg till honom lite lågt inne på banan då så inte dommaren hör ;)
/Honungspuff :banana:

jo de får ja nog ta å göra ;)

har skaffat en medryttare också. och han leker värsta leken med henne. stannar i skogen och vägrar att gå å då vänder hon(inte smart då vinner han..) sen så lossas han som om han är rädd för allt. kickar och lite sånt för att skrämma upp henne lite. hon blir ju lite osäker men de blir bättre. me mej gör han aldrig sånt.. men nu på senaste märker man att han tror att de ska funka på mej också så han har börjat testa mej också.. men de brukar gå över när man pratar med honom och driver på extra (kan faktist tro att han förtås).

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 297
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 122
Senast: Juli0a
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 463
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 540
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama