tröttnar på fodret...

B

Binsan

min häst tröttnar på sitt kraftfoder efter ngt månader och vägra äta upp det. har hittills bytt foder efter ngr månader för att hon ska få nåt att äta.... :crazy:

min tränare säger att en del hästar kan vara såna och att det inte är mkt att göra någonting åt. Hon föredrar att börja med sitt grovfoder och äta kraftfodret när hon bara har en liten del av grovfodret kvar. Är en allmänt icke glupsk häst utan mer nyfiken på omgivningen, men då hon består av mkt flb, är unghäst och går msv klass så vill jag gärna att hon ska äta ordentligt... :) :crazy:

när man bytt foder äter hon med glädje för att sedan om ca 2-5 månader ha slutat...

nån som har en häst i lknande situation eller rent av ett bra tips??? :confused: :)

Sv: tröttnar på fodret...

Har hästen stort näringsbehov så försök att hitta ett riktigt bra hö/ hösilage - för då kanske inte så mycket kraftfoder behövs. Eller ens något. Hästen föredrar ju uppenbarligen grovfoder.

Tänkte också på att du kanske kan ge så mycket grovfoder så att det inte behövs ngt kraftfoder???

Har du försökt att "piffa" upp fodret? Lägga i morötter eller ngt annat som hästen tycker är smaskens! :d

hon går på fritillgång till hösilage och fodermorötter vid varje måltid. det är dock ingen het häst....

Vad är det för foder du har gett då som hästen tröttnat på? Tur att man har matglada hästar som aldrig skulle komma på tanken att lämna mat! :)

Ta en analys på grovfodret och räkna ut vad din häst behöver, har du tur behöver du kanske inte "stödfodra" med kraftfoder alls? :)

Det bästa vore ju att kunna ge lite kraftfoder bara. (Ska inte gå in på varför och hej å hå, det tror jag du vet redan).

Men iaf; köp pellets! Typ från KRAFFT, de har ju massor att välja på och något foder bör ju passa din häst/dina värden på höet. Sen blandar du det med äppeljuice och låter pelletserna suga in det ordentligt... Inte så de blir gröt men de ska vara blöta. Mina hästar tyckte i alla fall att det var GRYMT gott, nu äter de iofs müsli men
förut gjorde jag såhär.

Annars skulle jag nog vilja rekomendera Dynavena. För en gångs
skull... :smirk: Men det är helt enkelt otroligt! Hästarna älskar det!
www.dynavena.se

mumin skrev:
Vad är det för foder du har gett då som hästen tröttnat på? Tur att man har matglada hästar som aldrig skulle komma på tanken att lämna mat! :)

mumin , kul att du hade en fjording på din avatar och sa detta :angel: samma sak med min medryttarhäst :banana: allt går ner:)

hästsko skrev:
mumin , kul att du hade en fjording på din avatar och sa detta :angel: samma sak med min medryttarhäst :banana: allt går ner:)

:rofl: :rofl: :rofl:
Det är jättebra, när jag fick hem min senaste fjording (han på bilden) såg han rätt risig ut så jag skulle försöka hjälpa hårremmen på traven och undrade om jag kunde få något i honom.. Men han käkar vitaminer, mineraler och linfröolja med god aptit, linfrö som rä så vidrigt äckligt.. *rys* och blev snabbt jättefin! :)

hon har gått på Kraffts sortiment, Dynavena, Mustang, Eggersmann, vanlig korn, havre...

allt foder är analyserat och hon begöver tillskott på energi från kraftfoder, mestadelen av protein täcks av grovfodret...

fälttävlansnörd skrev:
Okej, då ger jag upp. Grattis, du har världens mest kräsna häst! :p

:D

ja, jag får väl leva med det...;)

men hästlärarna på skolan tycker inte det är så stor fara att byta om hon mår bra utav det i både huvet o magen....

kan dock vara jobbigt på längre meeting.. fast då är hon framåt av ren glädje..;)

Ja de är väl tur det i alla fall :banana:

God Jul!!

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 894
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 618
Senast: Shaggy
·
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
3 040
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Min lilla storhäst blir alltid lite tjock över nacken under sommaren, har trott att det är tendenser till fång, men efter att ha pratat...
2
Svar
22
· Visningar
4 625
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar