trötta av för mkt protein

carre10

Trådstartare
Hej alla!
Har förstått att hästar kan bli sega och trötta av för mkt protein. Skulle gärna vilja veta hur era hästar visat det?
Vi har väldigt bra värden på vårt hösilage, min foderstat är inte färdigräknad än, men vad det verkar som skall det räcka att bara ge olja och mineraler till vårt hs!!!
Min häst är tjock ( fler hästar med honom i stallet ) i benen på mornarna och väääldigt seg och trött. Har tagit tempen, bl prov, böjprov, så i stort sett kan jag bortse från ngn sjukdom
Han går inte jätte hårt ( träningsvärk har jag tänkt på), så jag skulle gärna vilja ha era åsikter och erfarenheter om detta med för mkt protein.
Innan min foderstat är färdig räknad ger jag honom 1l betfor och 1kg havre / dag, mineraler och salt.
Tack på förhand!
/ C:rofl:

Sv: trötta av för mkt protein

HUR mycket protein innehåller ert hösilage då? För det är när överskottet är större än 30% som de kan bli SEGA/trötta av det.

Ett överskott på protein från grovfodret blir hästar inte trötta av, SLU har gjort tester på travare på wången, å tränarna där märkte ingen skillnad på varesig humör eller prestation!

Omvandlas inte överskottet på protein till energi? Gör dom inte av med energin lagras det som fett? Eller är jag helt ute och cyklar, har för mig om att det var så.

Omvandlas inte överskottet på protein till energi? Gör dom inte av med energin lagras det som fett? Eller är jag helt ute och cyklar, har för mig om att det var så.

Jo men när överskottet att STORT (över 30%) så blir det så mycket för kroppen att omvandla att det TAR energi. Enkelt uttryckt.

Har liknande funderingar. Fick i år ett extremt bra hö (9,8 i kvot). Som tur är har vi nu hittat fint ängshö att dryga ut med, men det visade sig faktiskt ha normalvärden för hö (6,2 i kvot!).
Med nuvarande beräknade foderstat där bägge hösorterna behöver förbrukas för att räcka året ut så får hästen 30% proteinöverskott. Jag kan minska det till 20% genom att ge 1 dl olja om dagen. Borde jag det eller är det överkurs??? Vill inte riskera att hästen blir slö pga proteinet, men har svårt att bedöma vad en eventuellt nedgång i energi kommer ifrån då hästen av naturen är flegmastisk...
Enligt Sapone verkar ju oljan rätt onödig?

Ett överskott på protein från grovfodret blir hästar inte trötta av, SLU har gjort tester på travare på wången, å tränarna där märkte ingen skillnad på varesig humör eller prestation!

Har fortfarande inte förstått skillnaden mellan protein från grovfoder resp. kraftfoder :o . Har SLU testat hästar som fått kraftfoder (protein) också, blev de mer trötta än de som fick för mycket protein av grovfodret??

Har liknande funderingar. Fick i år ett extremt bra hö (9,8 i kvot). Som tur är har vi nu hittat fint ängshö att dryga ut med, men det visade sig faktiskt ha normalvärden för hö (6,2 i kvot!).
Med nuvarande beräknade foderstat där bägge hösorterna behöver förbrukas för att räcka året ut så får hästen 30% proteinöverskott. Jag kan minska det till 20% genom att ge 1 dl olja om dagen. Borde jag det eller är det överkurs??? Vill inte riskera att hästen blir slö pga proteinet, men har svårt att bedöma vad en eventuellt nedgång i energi kommer ifrån då hästen av naturen är flegmastisk...
Enligt Sapone verkar ju oljan rätt onödig?

Nej du ska inte rätta till kvoten på DET sättet. Det blir ju helt fel... för hästen får fortfarande samma mängd protein ju!
Ha som du har det, 30% är inte så jättemkt.

Har fortfarande inte förstått skillnaden mellan protein från grovfoder resp. kraftfoder :o . Har SLU testat hästar som fått kraftfoder (protein) också, blev de mer trötta än de som fick för mycket protein av grovfodret??

Citerar HelenaHandberg från en tidigare tråd:
"I proteinkoncentrat är aminosyrorna lättillgängliga, mer eller mindre ”nakna”. I grovfoder är de förpackade i cellväggar. En del sjukdomsframkallande bakterier har vissa aminosyror som favoritmat. När det kommer ner mkt ”oförpackade” aminosyror i grovtarmen så kan dessa farliga bakterier snabbt växa till.

Grovfodrets aminosyror är dels fortfarande ”förpackade” när de kommer ner i grovtarmen, dels är de aldrig så koncentrerade. HH"

Nej du ska inte rätta till kvoten på DET sättet. Det blir ju helt fel... för hästen får fortfarande samma mängd protein ju!
Ha som du har det, 30% är inte så jättemkt.

Nja, inte bara genom att ge olja, jag kompenserar det med att minska annat foder som innehåller protein. :smirk:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag är urkass på att räkna ut fodergivor utan bra foderprogram och sen gratisprogrammet på Hippocampus försvann så strular bara Freefarm...
Svar
0
· Visningar
1 076
Senast: Estivuz
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att få upp min häst i vikt.. det är en arabvalack på 9 år som åkte på borrelia i somras. Och tappade enormt...
Svar
4
· Visningar
1 164
Senast: MissMisty
·
F
Foder & Strö Hej! Min lilla shetlandsponny står idag på en foderstat som är uträknad av foderrådgivare på Svenska foder. Ska enligt denna klara sig...
Svar
18
· Visningar
2 900
Senast: Flash
·
M
Foder & Strö Hej! Jag skulle behöva er hjälp med några funderingar kring 2 förändringar i min hästs foderstat. Är i desperat behov av att bolla...
Svar
6
· Visningar
1 232
Senast: madeleine71
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Oseriös avel 2023
  • kattförsäkring