Trött på rädd och fånig häst!

B

Bärin

Åh, jag är så trött på min häst nu. Han är så fånig, han är rädd för allting, rädd för sig själv typ. Vill kunna rida ut själv/täten på en avslappnad häst inte nån som dansar runt oh är på helspänn hel tiden.

Han kan inte gå först. Idag när jag red i täten så vill han inte gå, han vill vända hem hela tiden och när han går så går han på helspänn med huvudet högt och hoppar till för minsta lilla grej.
När man rider ut själv är det samma sak fast värre, det är bara i skogen han är någorlunda lugn.
Men när man rider ut med andra så är han hur lugn som helst går med öron bakåt och lunkar fram.

Jag blir galen:crazy: , vet inte hur jag ska få honom att bli tryggare med sig själv och mig!! Han är orolig när han är i stallet själv, men det har blivit bättre, det är bara vissa dagar som han kan bli lite knäpp.

När jag leder honom så går det bra, iaf när jag går först! Men han är orolig i allmänhet. Det är en fd.travare som jag haft i ungefär 1,5 år. Han fyller 9 i år, när jag fick honom litade han inte så mkt på människor, vilket han gör nu. Men det känns inte som jag kommer nån vart med att han ska bli lugnare! Nån som haft någon rädd häst som blivit modigare?

Jag försöker att inte bli sur på honom när han är sådan eftersom jag vet att bara är rädd, men jag vet inte hur jag ska reagera. Har försökt att bara ignorera men det går inte heller något bra :(

Någon som har nga tips på hur det kan bli bättre? Skulle behöva lite uppmuntran just nu!:bow:

Sv: Trött på rädd och fånig häst!

Jag har ingen erfarenhet av nervösa hästar men skulle tänka mig att han skulle bli lugnare om han verkligen visste att det var DU som var ledaren. Lek "de sju lekarna" med honom och besfäst ditt ledarskap från marken först, gå promenader med honom...de är vad jag skulle göra i alla fall...

Mvh Anna

håller med anna87a, gör det sju lekarna först, så att du befäster ditt ledarskap.
sedan kanske du kan testa lite "skrämselövningar" så att du visar att ingenting egentligen är farligt.Det finns en tråd om dem.

Okej, jag ska testa dem :)

Någon som har nga fler tips?:bow:

Eller som har någon häst som varit rädd och nu blivit modigare?
Behöver lite uppmuntran:p Och massor med tips!

Ingen som har nga tips??:cry:

jooo...
Man kan i princip hitta på vad som helst :d men då måste först hästen ha dej som flockledare och kunna lita på dej.
Det är jättekul med sånnahär övningar och det är ju bara fantasin som sätter gränser!!:banana:
Min häst har t ex kommit på att hoppa över ett lite cavalleti hinder med en svart plastpåse under inte alls är så jätteläskigt som det ser (det är bara lite jobbigt...) och att ha en jacka för ansiktet är inte heller så läbbigt :d

du kan träna på att leda din häst före de andra som ett litet mellanting innan ni går först på riktigt. gå promenader där ni tillsammans går fram och undersöker alla farliga saker. jag brukar "skämta bort" rädslan typ " men vad larvig du är, det var ju bara en påse. kom så går vi och tittar" tror inte de förstår orden, men tonfallet och ditt kroppsspråk ska säga just så. träna i sällskap med nån lugn och trygg häst kan också funka bra.

säger det här också. du är inte ledaren! den litar inte på att du kan skydda den och så förstör man ju den naturliga balansen genom att sitta upp. när den leds har den iaf sin naturliga balans att förlita sig på. dessutom verkar inte han vara en ledarhäst själv (tänkte på när han inte ville gå i täten) så då har han typ ingen att lita på. han är inte van att gå först eftersom det är ledaren som alltid går först eller/och sist, då är det självklart att det känns konstigt att gå först helt plösligt. de har ju instinkter.

kolla hur han beter sig i hagen. antagligen är han ingen ledare, utan en bland klumpen emellan där nån stans. du kanske kan studera hur ledaren i hagen gör för att "sätta dit" din häst eller de andra hästarna, så att de sköter sig :P. försök att göra likadant med din häst som ledaren i hagen (jag antar att de inte slåss och nästan mördar varandra)

MVH

Du kan vara ledaren redan men om du inte har bra kunskap eller rätt teknik att lära en rädd häst så kan det fortsätta hur länge som helst. Att vara en bra ledare kan du gör genom att lära honom att har mer självfortroende. Som nån skrev träna med skrämelseövningar och de 7 lekarna. Jag skulle inte råda att du konsentrera att "blir ledare", det kommer av sig själv när han börjar lita på dig. Om man bara tänkar i den ordning kan man trycka för hårt när man fel läsa en häst.

Tekniken finns redan i många tråd om du leta lite. Om du har svårt att hitta nåt höjta till. Det sista jag villa säga är att med en rädd häst ska du har enormt mycket tålamod, alltid lung och att du är konsikvent. Och att du känner "pressure and release" metoden.

Sv: Re: Trött på rädd och fånig häst!

Du kan vara ledaren redan men om du inte har bra kunskap eller rätt teknik att lära en rädd häst så kan det fortsätta hur länge som helst. Att vara en bra ledare kan du gör genom att lära honom att har mer självfortroende. Som nån skrev träna med skrämelseövningar och de 7 lekarna. Jag skulle inte råda att du konsentrera att "blir ledare", det kommer av sig själv när han börjar lita på dig. Om man bara tänkar i den ordning kan man trycka för hårt när man fel läsa en häst.

Tekniken finns redan i många tråd om du leta lite. Om du har svårt att hitta nåt höjta till. Det sista jag villa säga är att med en rädd häst ska du har enormt mycket tålamod, alltid lung och att du är konsikvent. Och att du känner "pressure and release" metoden.

jag tror inte att hästen helt litar på henne. en häst blir inte rädd om inte ledaren är rädd! kanske är det hon som är rädd? osäker..hmmm...det kom jag på nu. hon kanske förmedlar, kanske omedvetet, att det "där här läskigt" och "oh det här har vi aldrig gjort"...hmm det ligger nog något i det du säger! :D fast jag tror iof inte att hon är ledaren! Vän, men inte ledare

tänker högt

jag tror inte att hästen helt litar på henne. en häst blir inte rädd om inte ledaren är rädd! kanske är det hon som är rädd? osäker..hmmm...det kom jag på nu. hon kanske förmedlar, kanske omedvetet, att det "där här läskigt" och "oh det här har vi aldrig gjort"...hmm det ligger nog något i det du säger! fast jag tror iof inte att hon är ledaren! Vän, men inte ledare

Nej, jag tror inte heller att den lita på henne. Det är säkert om matte är orädd själv är det jätte lätt att som du sa omedveten förmedlar att saker är läskig. Eller att matte kan förbredda sig för läskighet. "oj där finns en plastpåse iväggen. Bäst om jag ta tag i tygglarna så när hästen ser påsen jag är berädd!" Och hästen säger "What?! What?! WHAT?! what should i be afraid of now!" Kan vara en engelsk fullblod eller quarter:D :rofl: )

Ledarskapet kan man faktis tjäna under tiden man tjäna respekten av hästen. Jag tror denna med att vara "ledaren" börjar spåra ut. Folk kräva det för de tror de måste har det innan de kan lära hästen nånting. Och det är då tycker jag att folk kan har problem.

Min gamla travare var lite sådär tidigare och jag arbetade mycket med honom från marken och allt gav sig eftersom. Det kan ta väldigt lång tid och det viktigaste är att du har tålamod.
Lycka till:bump:

jag håller inte med..
Min häst är i princip lika dan.
och jag är helt klart hans ledare.
han hoppar till höger och vänster vissa dagar när vi är ute, under träningar , i stallet.
vissa säger att det är för att han är ett fullblod och visst men jag menar att vissa bara är så.
Alla hästar är olika, min häst är lättskrämd.. och svårare en så är det inte.
Jag har lärt mig att ignorera det men visst ibland blir jag arg när han håller på ibland. men men han är bara en fånig och rädd kille på 174cm:rofl:

det brukar vara så att det är i början på ridturen hästen är rädd och studsig, sen brukar hästen bli mer och mer avslappnad.

det kan vara överskottsenergi.
Pröva att skritta ut själv på lång tygel.

Hade en fd.travare som hetsade upp sig själv och blev "tittig" så fort jag kortade tyglarna, men efter några skritturer själv så lugnade han ner sig och kunde även gå först efter ett tag.

Rid också samma runda om igen och prova att ta täten efter ett tag.

Liknande trådar

Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 710
Senast: Askur2017
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 702
Senast: Freazer
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 746
Senast: mamman
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Dethär är värt en ny dagboks tråd tycker jag. För att idag har det hänt en väldigt stor sak som är att jag har blivit häst ägare idag...
2
Svar
30
· Visningar
2 634
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar