Trött på att hästen drar iväg och inte lyssnar!

M

Mildis

Hej!

Jag har en häst som är hur trevlig som helst och han bli gärna pigg när man rider ut fler men det har inte hänt förut att han har gjort såhär. Ibland kan han få för sig att han vill springa och då kutar han verkligen och drar upp huvudet så att man inte får stopp på honom, han tar även tag i bettet. Jag har nu köpt en martingal så att det inte är lika lätt för honom att dra upp huvudet, men idag gjorde han likadant! Jag blir så arg och han är inte världens roligaste att skena med... DET GÅR VÄLDIGT FORT DÅ! HAn är väldigt stark också! :eek: :crazy: Jag har nämligen en gång ramlat av så att jag inte vågade sitta på honom på flera veckor utan att börja gråta... :crazy:
Jag vet inte om jag ska byta bett på honom? Vill gärna kunna hantera honom själv men jag rider även för en tränare och hon tycker att jag ska skaffa mig ett pessoabett och sedan bara dra till i honom utav tjuttan men jag vill inte att pessoabett... jag har även försökt att dra så hårt jag orkat men det funkar verkligen inte.
Nu kommer jag inte på fler anledningar... men någon som kan tipsa eller hjälpa mig? :confused: :crazy:

Mvh: Matilda

Sv: Trött på att hästen drar iväg och inte lyssnar!

om du vill byta bett så kan du ju prova jaktkandar... De tycker jag är väldigt bra:)

Håller med dig om att du inte ska skaffa ett pessoabett. De är rena skitbetten:crazy:

Testa att sätta på honom en gramantygel. Bara att ta i den när du märker att han är på G.

Jag har själv inte testat graman på nån häst men det var ett tips jag fick en gång iaf.

Alltså, nödlösningar kan vara okej tycker jag om det är så illa att man som ryttare inte vågar/vill rida annars. Så länge det inte missbrukas. I det fallet kan t ex ett pelhambett vara okej att byta till (tycker det verkar fungera bättre än pessoa, undvik f ö ledade bett med skänklar, hellre raka) men tänk på att det är just NÖDlösning, inte en lösning på problemet. Risken är alltså att det går bra några gånger men att hästen till slut lär sig att komma runt det precis som den gjorde med martingalen.

Vad är grundproblemet? Hästen är allmänt "ouppfostrad" och respektlös? Hästen känner sig otrygg med dig? Hästen gör lite som den vill? Varför drar den iväg? Att veta varför känns som en bra början, då vet man åtminstone vart man ska börja jobba. För det är VI ryttare som behöver jobba med oss själva, inte hästarna. Det har man sett alltför många gånger när en riktigt hästkarl/kvinna hanterar eller rider hästen och den *poff* beter sig som en ängel. Sen behöver VI såklart jobba med att "uppfostra" hästarna och lära dom hur vi vill att de ska reagera, men det sitter ju också i oss.

Hoppas du tar det här på rätt sätt! Vissa hästar och vissa situationer har man svårare att hantera än andra. Man kan lösa det kortsiktigt och/eller långsiktigt, men jobba med det långsiktigt kommer man behöva för att i längden kunna hantera det. Annars tenderar det att visa sig på andra sätt :p Om man absolut inte kan/vill/orkar, då skulle jag i nödfall rekommendera att byta häst till en tryggare - ingen blir mästare på en dag och man vill ju gärna våga rida ordentligt. Och då kanske få en lättare häst att jobba med i sin fortsätta utveckling. Men det är som sagt i nödfall, det bästa är såklart om man kan få hästen att känna sig tryggare med dig/få bättre respekt eller vad det nu sitter i.

Alltså, nödlösningar kan vara okej tycker jag om det är så illa att man som ryttare inte vågar/vill rida annars. Så länge det inte missbrukas. I det fallet kan t ex ett pelhambett vara okej att byta till (tycker det verkar fungera bättre än pessoa, undvik f ö ledade bett med skänklar, hellre raka) men tänk på att det är just NÖDlösning, inte en lösning på problemet. Risken är alltså att det går bra några gånger men att hästen till slut lär sig att komma runt det precis som den gjorde med martingalen.

Vad är grundproblemet? Hästen är allmänt "ouppfostrad" och respektlös? Hästen känner sig otrygg med dig? Hästen gör lite som den vill? Varför drar den iväg? Att veta varför känns som en bra början, då vet man åtminstone vart man ska börja jobba. För det är VI ryttare som behöver jobba med oss själva, inte hästarna. Det har man sett alltför många gånger när en riktigt hästkarl/kvinna hanterar eller rider hästen och den *poff* beter sig som en ängel. Sen behöver VI såklart jobba med att "uppfostra" hästarna och lära dom hur vi vill att de ska reagera, men det sitter ju också i oss.

Hoppas du tar det här på rätt sätt! Vissa hästar och vissa situationer har man svårare att hantera än andra. Man kan lösa det kortsiktigt och/eller långsiktigt, men jobba med det långsiktigt kommer man behöva för att i längden kunna hantera det. Annars tenderar det att visa sig på andra sätt :p Om man absolut inte kan/vill/orkar, då skulle jag i nödfall rekommendera att byta häst till en tryggare - ingen blir mästare på en dag och man vill ju gärna våga rida ordentligt. Och då kanske få en lättare häst att jobba med i sin fortsätta utveckling. Men det är som sagt i nödfall, det bästa är såklart om man kan få hästen att känna sig tryggare med dig/få bättre respekt eller vad det nu sitter i.

Okej, tack för tipsen!
Joo, min häst ha varit jätte försiktig från början när jag köpte honom och väldigt otryg i sig själv och mig, men nu är han riktigt kaxig... Men jag har funderat också om han kan få ont just i de tillfällena när han gör så och vill bara fly... Men det gick mycket bättre när jag skaffade mig martingalen, han fick ner farten lite mer så att jag kunde få tag i tyglarna, det ända är nog med hans problem är att försöka jobba bort dem...

Jag har även haft honom i bara 7 månader men det käns redan som att man vill sälja honom :cry: :(

Bästa lösningen tror jag skulle vara en graman. Jag hade det på min foderhäst för hon drog iväg så fort nåt knakade i skogen. Men jag behövde sällan använda den eftersom själva vetskapen om att jag hade den gjorde mig mycket säkrare på mig och på hästen...

Annars kan du ju försöka jobba hästen i dressyr även ute för att på så sätt ha bättre kontroll över den.

Hur som helst, lycka till!

Liknande trådar

Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
2 328
Senast: mily
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 058
Senast: MiniLi
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 831
Senast: Anonymisten
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 675
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama