Trött och matt i blicken...

milly

Trådstartare
och dålig tillväxt av hovarna, dålig fällning/pälssättning. vet inte om de har med varandra att göra men...
Varför? Åldern? Just nu när hon fäller är hon jättetrött och hängig (det brukar hon inte vara) men jag tycker att hon inte riktigt vart sig själv på senare delen av vintern överhuvudtaget. Det har vart nåt med BLICKEN... ögonen ser så sorgsna och matta/trötta ut...

Åh, jag blir så nojig.

22-årig (fräsch!) nsv bruks sto är det. Är i god kondition och rids regelbundet.
Hon har en uträknad foderstat och får B-vit (i form av b-jäst).
Hon är jättefin i pälsen (glansig som bara den)!

Hon brukar vara en riktig energiknippe! Men nu är hon så seeeg och hängig... och snubblig och ovillig...
Hon hade en ganska illa förstoppning vid julas och fick ställas på dropp. Efter 3dagar återhämtade hon sig... Sen fick hon kolik av gaser knappt två månader efter det. Sen har det vart lugnt hittills. Men jag är orolig för att det kanske inte är riktigt bar med hennes mage ändå...

Hovisen säger att hovarna växer väldigt dåligt. Och hon har haft svårt att sätta igång sin fällning i år och verkar extremt trött av det.

Jag tycker att hon har tappat gnistan. :( Men jag hoppas att det bara är pga fällningen och att jag bara inbillat mig tidigare... Ska be vet. ta blodprov på henne när han kommer o vaccinerar om ett par veckor.

Har ni några exempel på annars vad det skulle kunna vara?? har hon ont (magen t ex)? Någon sjukdom?

/NOJIG :crazy:

Sv: Trött och matt i blicken...

Äldre hästar kan ha det otroligt svårt och jobbigt med pälsfällningen. De brukar må bra av en spruta Beviplax och ev i kombination med Ultrasan. Gör underverk om det är 'bara' fällningsbesvär.

Blodprov är ju en bra ide också. Men jag tycker INTE du ska vänta ett par veckor, flytta vaccinationen och ta ut veterinären nu istället och vaccinera, ta blodprov och om vet tycker det är ide spruta Beviplax och ev Ultrasan.

Hovar och päls hänger förresten ihop, som hår och naglar för människan.

Alexandra_W skrev:
Äldre hästar kan ha det otroligt svårt och jobbigt med pälsfällningen. De brukar må bra av en spruta Beviplax och ev i kombination med Ultrasan. Gör underverk om det är 'bara' fällningsbesvär.

Blodprov är ju en bra ide också. Men jag tycker INTE du ska vänta ett par veckor, flytta vaccinationen och ta ut veterinären nu istället och vaccinera, ta blodprov och om vet tycker det är ide spruta Beviplax och ev Ultrasan.

Hovar och päls hänger förresten ihop, som hår och naglar för människan.

Okej, tack för svaret. Hästen min börjar väl bli gammal nu då...

Ja, jag vet ju att hovar och päls hänger ihop... därför tänkte jag att det kanske är något som gör att båda delarna är dålig tillväxt på just nu. Något med ålder även med hovarna kanske? Eller någon sjukdom som gör det? tänkte jag.

ja, jag ska kanske ta ut vet. nu direkt istället... funderade på det faktiskt förut också... men ville vänta för vacc.tiden går inte ut förrän 18maj egentligen.

Tack för tipsen om Beviplax och Ultrasan. Ska rådgöra med vet. om det. Blodprov blir det också!

Ringer vet. på tisdag (imorn åker medryttaren ut).

Klipp henne så hjälper du henne ite på traven med pälsen. Sen kan du få vet. att ge henne en spruta med vitaminer.

En sak till! Min gammling blir alltid lite drömsk och melankolsk såhär på våren, kanske din häst också påverkas av sånt?

Hon ÄR klippt! Spårklippt.
Bild:
http://img.photobucket.com/albums/v410/miak/Polly/uppstlld2.jpg

Tycker du att jag ska klippa bort det övriga också?! Jag har egen klippmaskin så det kan jag göra OM det skulle behövas...

Hon har varit matt i blicken ända sen årskiftet, tycker jag, men inte såhär SLÖ. Men jag ska be vet. ge henne sprutorna så hoppas vi attd et blir bättre!

Lilla Skutt skrev:
Kolla tänder!
Ta träckprov!

Tänderna är kollade. De är jättefina " ser ut som en 10-åring" sa veterinären.

Får se vad veterinären säger imorn, jag ska prova att ge henne de där sprutorna så hoppas vi att hon piggnar till.

Jag la in lite länkar i tråden om diabetes, kanske av intresse?

Lycka till iaf! :)

Mvh Cissi

Liknande trådar

Hundhälsa Först och främst så har jag kollat igenom hund hos veterinär och jag funderar på att ringa dem igen för att fortsätta fundera, så det...
2
Svar
23
· Visningar
3 885
Senast: Jenka
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Som sagt - min första föreställning om att jag skulle vara tillbaks på jobbet bara några dagar efter att jag hade brutit armen har jag...
Svar
0
· Visningar
361
Senast: cassiopeja
·
Hästvård I fredags så fick min häst kolik och jag gick med honom i flera timmar men det hjälpte inte, till slut kom en veterinär ut och gav honom...
Svar
16
· Visningar
2 484
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 697
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Hjälp!