Trött häst, lågt hb?

Brackan

Trådstartare
Hej
Syrrans häst är trött o hängig. Veterinär var ute häromdagen o hästen var inte halt, men de tog blodprover för att se om det fanns järnbrist.
Till saken hör att jag tidigare hade min häst där, och veterinären trodde att hätens trötthet kunde bero på saknaden efter min häst. (han har dock fått en ny kompis, en liten shettis).

Idag fick hon provsvaren och det visade sig att han hade något lågt HB och ska äta järn.

Har någon annan haft häst med lågt blodvärde (HB)?
Hur påverkades hästen?
Andra tips?
Lovade henne slänga ut en fråga i all hast...

Sv: Trött häst, lågt hb?

Hur lågt är HB-värdet? Eg har ETT prov inte så stort värde utan det är bättre att ta ett till efter några veckor. Då serman förändringen. Kanske hästen har haft ännu lägre/högre värden men det nu är på väg uppåt/nedåt. Det kan du bara se efter två provtagningar. Såvida du inte känner till normalvärdet och vill checka att allt är OK. Jag skulle vara mer intresserad av vita blodkroppar och ev diffen. Där måste man också se två prover efter varandra för att se "trenden". Låga vita kan bero på långvarig infektion (brukar ge trötta hästar). Höga vita ger indikation på pågående infektion. Lugna hästar har ofta lite låga HBvärden då de sparar massa blod i mjälten som en orolig/uppstressad häst kanske börjar pumpa ur från (när vet kommer med kanylen).

Sååå..... vilket HB-värde och vilka övriga värden har ni?

Och förresten - om du inte känner till hästens normala värden vet du inte HUR lågt HB:t verkligen ÄR.

Tyvärr fick jag bara ett sms att hästen hade lågt hb.
Och frågan var om hans trötthet kan ha med det låga hb't att göra.
Tydligen är han halvt apatiskt..veterinären trodde att det kunde ha med saknaden av min häst göra. Fast det är några månader sedan hon flyttade och i början var han helt OK (hon flyttade 1 augusti).
Häten i fråga är ganska lugn av sig.
men om han för göra något han tycker är kul(hoppa) så vaknar han till, men det gör man ju själv oxå så ...

Men nu ska han få järn o sen blir det väl nytt blodprov antar jag.:smirk:

Man kan inte veta hur lågt hb´t verkligen är men som på människor så vet man att det är lågt om det ligger under "normalvärdet" för människor i allmänhet. Sen mår vissa bra på lite lågt och andra bra på lite högt men om hästen inte mår bra och hb´t ligger lägre än normalvärdet så är det antagligen ganska lågt för hästen i fråga.

Jo, fast VAD är lågt? under 100? 115? Jag skulle ändå vara intresserad av resultatat för vita.

Liknande trådar

Hästvård Hej. Tänkte höra om någon sett liknande värden hos sin häst? Inte min häst men min uppfödning och ägaren och veterinären står...
Svar
0
· Visningar
1 174
Senast: Minna_A
·
Kropp & Själ Hej är det någon som kan ge mig råd/tips på vad jag kan föreslå till läkaren? Varenda blodprov har jag haft blodbrist, några ggr pga...
Svar
8
· Visningar
1 030
Senast: Cinora
·
Hästvård Att ha en halt häst är jag inte van vid, trots att jag har flera stycken hästar Hästen som är 20, blev hastigt halt efter en hoppning...
Svar
13
· Visningar
1 724
Senast: höstmåne
·
Hästvård Någon annan som har en seg häst nu i sommarvärmen? Tycker min har sett ovanligt trött ut nu ett par dagar. Ser väldigt trött ut i...
2
Svar
30
· Visningar
3 538
Senast: MM
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Litet hemmakontor - inspo sökes
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Valet i USA