Trotsig vid ridning för ny ryttare

P

Poppan2006

Hej hopp. Har en häst som nu idag skulle få en annan ryttare. Jag har inte ridit på länge pga skada. Ryttaren kom upp i sadeln, red iväg mot gärdet själv m mig efter! Gick bra. På gärdet bra tills den fick nosen hemmåt, då tog hon sats i skritt mot mig! Gick inte å rubba henne åt andra hållet utan då började hon småbocka fortfarande i skritt. Jag går jämter vilket går hur bra som helst. Jag stannar, hästen stannar. Jag går, hästen går .... osv.
Hon småbockade flera ggr när jag inte var med. Till saken hör att hästen inte är riden mycket och inte på lång tid pga av min skada. Hästen gör precis vad jag ber den om. Tittar efter mig hela tiden och lyder när jag "ryar" med den.
Hur skall ryttaren få hästen att gå fram utan mej? Tacksam för svar då jag tänker sälja den längre fram.
Den är lite riden under hösten och inriden i våras!

Sv: Trotsig vid ridning för ny ryttare

tror ryttaren måste vara väldigt bestämd bara och veta vad den vill och verkligen få igenom de.
bestämd och envis och våga säga till hästen.

Precis vad jag tycker, men det är säkert inte lätt för en ryttare att vara så bestämd mot hästen första gången hon sitter på den. Vill så mycket att det skall gå bra med andra ryttare... eftersom den skall säljas. Bra referenser på en unghäst är ett måste idag tror jag. Sen vill jag ha hästen riden på ett bra sätt inför framtiden. Om man nu säger ifrån och hästen bara fortsätter att bocka gäller det verkligen att ryttaren vågar och törs fortsätta säga ifrån, eller hur?

låt bara ryttare som är orädda och säkra rida hästen så inte hästen får möjlighet till att hålla på sådär.
ju mer sånna som rider ju lättare tror ja hästen blir för andra mindre säkra sen..sen kanske hästen testar men kanske inte på de sättet de första den gör när någon ny sitter upp.

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 463
Senast: Fiorano
·
Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
852
Senast: Esmeralda
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 142
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 061
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama