Tröskelns vara eller inte vara

vindvissla

Trådstartare
Har tröskeln någon mening egentligen? Eller är den bara till för att dammsugaren ska fastna där?

Jag ska klinka hela nedanvåningen med samma klinkers överallt, finns det någon mening att ha trösklar då?

Sv: Tröskelns vara eller inte vara

Nej, om du inte behöver dem för att hålla tätt i nederkanten på ev dörrar.

nej,bort med skiten!
när golven gjordes om hemma hos pappa kom där minsan inga trösklar in!
inget att slå tårna i eller fastna med dammsugaren,dessutom inget som hindrar den dagen man blir äldre och får lite svårare att gå heller

Nix, trösklar behövs inte, men förmodligen lister. Tror inte det är smart att lägga ETT klinkergolv över hela nedervåningen, om hus eller nåt rör på sig.

Hur menar du då? Att man behöver mellanrum på vissa ställen eller? Plattor kan väl inte röra på sej ändå? Hm.... Huset är het byggt i cement om det spelar någon roll. Lister tänkte jag ha i vissa rum, men inte alla. Om man vill hålla tätt under dörrar kan man väl sätta en sån där borstgrej?

Trösklar är väl eg till för ev nivåskillnader och/eller där ett annat golv tar vid. Så är det samma golv överallt skulle inte jag ha tröskel.

I ditt fall, behöver du troligen inte "bryta" golvet, men om man lägger trä (levande material som kan röra sig) eller annat "flytande" så måste det finnas lite marginaler.

Jag har kök och matrum, datarum och ett gästrum plus tvättstuga och toalett. Jag har dessutom golvvärme i hela huset så klinkers är ju det som leder bäst. Ska man ha trägolv så bör man ha antingen specialgolv eller specialundermatta som är svindyr så vi tänkte köra grekiskt med klinkers överallt :D

Dessutom är det snyggt. Men då behöver jag alltså inga trösklar?

Ja det var då jag tänkte på såna där små borstar, som man sätter under dörren, som en lång remsa borst bara? Eller är jag helt ute och flyger? Vill man inte ha någon luftgenomströmning alls när man stängt dörren då?

Liknande trådar

Hemmet Jag älskar dofter. Jag tycker speciellt mycket om tyngre dofter och säsongsbundna dofter. Jag vill liksom inte att det ska dofta...
2 3
Svar
52
· Visningar
2 301
Senast: LinnK
·
Kläder & Bli fin Av olika anledningar så behöver jag ha ett par väldigt svala underställsbyxor för att få en lite fräschare känsla under ett par mycket...
2
Svar
31
· Visningar
1 413
Senast: Account
·
Hemmet Har köpt en lägenhet och även om det i grunden inte är några fel på den, så finns det en hel del jag skulle vilja fräscha upp. Ytskikt...
Svar
2
· Visningar
272
Senast: Badger
·
Hundträning Hunden min gnäller KONSTANT så fort vi inte är hemma. Hemma säger den nästan aldrig någonting. Men så fort vi åker i bilen, eller åker...
Svar
8
· Visningar
1 198
Senast: Nota
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Pusseltråden
  • Positiva tråden del 2

Hund, Katt, Andra Djur