Tror ni han håller för en skrittpromenad i ridhuset?

T

Tjalfe

Min fjording har nu varit konvalecent(stavas det så?) i 1 år. Allt såg väldigt mörkt ut och veterinärerna varnade oss för att det nog aldrig skulle bli bra. Men efter flera besök på kliniken så har det visat sej att skadan har börjat läka. Det var alltså en senskada han hade. Fibrerna på ett ställe i senan hade "vittrats" sönder och försvunnit men på senaste ultraljudet visade det sej att fibrerna hade börjat återhämtat sej och kommit tillbaka!:)
Varje gång vi har varit där(plus när jag har ringt) så har det varit jätte stressade veterinärer och jag har inte riktigt kunnat fått svar på mina frågor. För några månader sen när vi var där fick jag order "sätt igång honom och om han inte håller så får ni komma tillbaka". Frågade hur jag skulle gå till väga när jag skulle sätta igång honom men fick inte så bra svar, typ bara: "ah skritta lite på honom promenader typ 20 minuter först och utöka sen, så säger vi, hej då".

Det här är nu några månader sen och hästen verkar nu pigg och glad och jag har inte sett honom halta nånting senaste tiden. Han har varit med ut på en del promenader(från marken alltså, ingen har ridit) och han har varit överlycklig varje gång han fått följa med ut, man ser inget tecken på att han har ont. Han går i en stooor hage med sin hästkompis hela dagarna.

Men nu när det så halt och jobbigt ute, regnigt och mörkt så det blir inte så mycket promenader. Så jag funderar på, tror ni jag skulle kunna ta honom till ridhuset och skritta där inne lite? Kanske även uppsuttet?
Han brukar alltid tycka det är så roligt att komma till ridhuset och se andra hästar och ha något att titta på, dessutom är det bra om han får komma hemifrån ibland och "träna" på att åka transport och se andra ställen än hagarna där hemma.

Tror ni jag kan hoppa upp och skritta lite på honom? Känns som han gått och bara skrotat länge nu och borde sättas igång om det nu är så att skadan har blivit bättre. Det är inte heller så jätte tjockt underlag i ridhuset så det bli nog inte "tungt" för honom.

Tror in det kan funka eller ska jag låta honom "skrota" ett tag till?

Han är en häst som verkligen älskar att arbeta och bli riden, och jag har längtat något otroligt jag också efter att få ta en ridtur på honom. Har dessutom betalt ett ridhuskort för mycket pengar som jag inte kunnat utnyttja än.:angel:

Ska tillbaka till kliniken men det är flera månader kvar, och jag vill inte ringa och tjata mer på dom heller, jag får ju ändå inget ordentligt svar.:(

OM jag nu bestämmer mej för att rida lite lätt i ridhuset, kan jag göra något då för att "skydda" senan? Linda? Eller ska jag bara låta det vara så den får arbeta?

/Tjalfe- som är jätte nojjig för att göra något som förvärrar sin älsklings skada.:o
 
Sv: Tror ni han håller för en skrittpromenad i ridhuset?

Vad trist att du inte kan få exakta råd.

men med alla senskador är hårt underlag viktigt- helst även i hagen.

Var noga med att den inte får långa tår.

Lycka till- usch vilken sits du är i:eek:
 
Sv: Tror ni han håller för en skrittpromenad i ridhuset?

Kul att någon orkade läsa igenom.;)

Tror du det blir för mjukt att gå i ridhuset? Jag själv tycker att dom har ganska "hårt" underlag jämfört med andra ridhus jag varit i.
 
Sv: Tror ni han håller för en skrittpromenad i ridhuset?

Sa vetrinären att du kunde ta skrittpromenader för hand eller uppsutten?

Om de endast sa att du skulle ta för hand skulle jag nog ringa dit iallafall och höra vad de tycker.
Ger de sen klartecken, skulle jag åka iväg till ridhuset.

Lycka till och tala om hur det har gått! :)
 
Sv: Tror ni han håller för en skrittpromenad i ridhuset?

Ja dom slängde ur sej i farten att om han det gick bra med promenaderna för hand så kunde jag sitta upp. Det var iaf vad jag fattade dom för.
Sen väger jag inte så mycket heller och han är ganska stor så, det gör kanske inte någon större skillnad om jag sitter där eller inte.;)
 
Sv: Tror ni han håller för en skrittpromenad i ridhuset?

Om du inte vill ringa dom igen så kan du ju ta en liten stund för hand och en liten stund uppsutten och vara väldigt uppmärksam på hur han rör sig...
Så skulle nog jag ha gjort iallafall.
 
Sv: Tror ni han håller för en skrittpromenad i ridhuset?

jag skulle nog avråda från ridhus. tyvärr.
senskada+mjukt underlag=big no no.

innan jag iaf red på mjukt underlah med en häst med så pass komplicerad senskada skulle jag velat ha klartecken från veterinär som kollat ultraljud först.
uppsuttet på hårda grusvägar och asfalt däremot ät nog bara bra!

tråkigt att du fått så dåligt bemötande på din klinik! om du känner dig dum att ringa dit kan du ju ringa till vilken (häst-)veterinär som helst för generella frågor!

lycka till, hoppas han blir frisk!
 
Sv: Tror ni han håller för en skrittpromenad i ridhuset?

...och dessutom- observera att en senskadad häst inte nödvändigvis visar hälta, även om den gjort det förut.
 
Sv: Tror ni han håller för en skrittpromenad i ridhuset?

Visar han inga tecken på o ha ont så kan du nog skritta lite försiktigt på honom, veterinären har ju gett klartecken för igångsättning
 
Sv: Tror ni han håller för en skrittpromenad i ridhuset?

Vad är det som är sämre med mjukt underlag när det gäller senskada? Har hört talas om det förut också, men egentligen tänker man ju att hårt borde vara värre.
 
Sv: Tror ni han håller för en skrittpromenad i ridhuset?

Mjukt underlag är tyngre att gå i, vilket gör att senan får jobba mer. Mjukt underlag är också mer 'halt' eller iaf 'glidigt' och om hästen slinter/glider lite får senan ta smällen.

Jämför själv om du går på en hård grusväg eller asfalt, jmf med i ridhuset (spec om det är tungt underlag), sand eller i en lerig/blöt hage. Det är mycket tyngre i de två sistnämnda.

(Sen så hårt, halt underlag är rena döden det med, jätteviktigt att senskadehästar har grepp)

Frågan om det går bra att skritta i ridhuset är omöjlig att svara på utan att ha sett ridhuset. jag har två ridhus inom köravstånd, och det ena skulle gå utmärkt, det har ridmässigt alldeles för hårt underlag. Det andra skulle jag inte chansa på.

MEN, går hästen ute i en blöt lerig hage med kompis på dagarna :crazy: så gör den nästan garanterat betydligt mer skada i hagen än du kan åstadkomma med att skritta i ridhuset. Konstigt om veterinärerna tyckte stor hage med kompis var okej innan ni kommit igång fullt ut med trav och galopp med?
 
Sv: Tror ni han håller för en skrittpromenad i ridhuset?

MEN, går hästen ute i en blöt lerig hage med kompis på dagarna :crazy: så gör den nästan garanterat betydligt mer skada i hagen än du kan åstadkomma med att skritta i ridhuset. Konstigt om veterinärerna tyckte stor hage med kompis var okej innan ni kommit igång fullt ut med trav och galopp med?

Det var ju något som vi kom fram till gemensamt med veterinärerna. Eftersom han blir tokig av att gå ensam i en liten hage medans han aldrig busar/springer när han får gå med dom andra i stora hagen. Så det var helt enkelt bättre för honom att gå där.
Hagarna går ju inte att göra så mycket åt nu, man kan ju inte direkt asfaltera dom.....
 
Sv: Tror ni han håller för en skrittpromenad i ridhuset?

Då förstår jag (precis, haft en sån som inte gick ha inne, då fick man droga till halv medvetslöshet). Men har ni lyst senan igen sen han gick ut i hage? Om inte - gör det.

Jag slängde ut min senskadeherre, dock pga andra orsaker än dig, fullt medveten om risken. Vi lyste ju senan igen bara någon vecka efter för att se hur hagsläppet direkt påverkat, och sen var sjättevecka enligt plan.

Så kolla senan igen och se hur det ser ut! (Min herres sena läkte ihop finfint tack och lov, massor med tur där). Och oavsett om du lyser den igen eller ej, går han i stor hage med polarna, spec med det underlag som är nu, så skritta du i ridhuset, han gör värre saker ute än kontrollerad ridhusskritt kan göra. Och om senan inte blivit markant sämre så är ju rörelsen (skritten) bara bra.
 
Sv: Tror ni han håller för en skrittpromenad i ridhuset?

Min häst har en ligamentskada i kotan, och konvalescensen är samma som för senskador vad jag vet. Regelbunden kontrollerad motion är det som gäller oss, liten hage, vi får skritta uppsuttet helst, annars promenad, 40-60 min per dag. Helst hårt underlag och rakt fram, men ridhus/paddock går ju också. Enligt min vet är det bättre med ridhus än hala vägar ute, och det gäller att dagligen röra på hästen för att en senskada ska läka bra.
Om din häst får gå i stor hage så går den väl ändå på mjukt underlag?

Men jag tycker att din vet kan svara på ett par korta frågor från dig, kan du inte ringa receptioenn och fråga när de har tid, eller försöka maila dem frågorna?

Om det inte går att få svar från vet, så skulle jag personligen tänka mig att skritta uppsuttet, och även i ridhus. Jag försöker att max vara 1-2 gånger per vecka i ridhus. Kanske börja med 20 min ledning i ridhus, och därefter öka på, och sitta upp efter hand. Kolla varje gång att du inte får någon annan värme än vad du får vid promenad ute.
Varva med promenader/uppsuttet ute för att försöka få daglig skrittmotion. Lycka till!
 
Sv: Tror ni han håller för en skrittpromenad i ridhuset?

Han har ju egentligen gått ute inprincip hela det här året han varit skadad så det har blivit många ultraljud under den tiden. Var några veckor han stog inne i början, men det visade ju sej att det inte funkade. För det första sprang han runt,runt,runt och stog och hoppade inne i boxen plus att han blev helt ohanterbar(väldigt aggresiv).
 
Sv: Tror ni han håller för en skrittpromenad i ridhuset?

Okej, då är jag med ännu mer. Hur länge sen är det ni UL:ade nu? Om det läker fint, vilket det ju verkar, så kand et ju vara läge att faktiskt öka belastningen nu, introducera trav på rakt spår etc. Fast enda sättet att veta (och inte chansa) är ju att lysa senan. Kan du få en tidigare tid änd en du har om flera månader kanske?

Men oavsett tid nu eller sen etc - skritta runt och njut av både häst och ridhuskort du =)
 
Sv: Tror ni han håller för en skrittpromenad i ridhuset?

Vi var inne senast i mitten av december, då hade han skrittats 30 minuters promenader(INTE uppsuttet) i mellan åt på någorlunda hårt underlag och då såg senan jätte fin ut!
Nu ska vi in i mitten av februari. Är jätte svårt att få tider på Ultra ljudet verkar det som.
 
Sv: Tror ni han håller för en skrittpromenad i ridhuset?

Okej, vad ligger han på för nivå nu? (och hur menar du med emellanåt?) Alltså ökade ni på efter senaste ultraljudet, eller skulle det ligga kvar på samma nivå?
 
Sv: Tror ni han håller för en skrittpromenad i ridhuset?

Eftersom vi inte har velat gå med honom när det varit halt så har det varit svårt att få något att bli riktigt regelbundet. Men ca 30 min skrittpromenad 4 dagar i veckan har det varit nu(plus då att han går i stor hage med kompis). Hade ju tänkt försöka få det mer regelbundet och ordentligt om jag kan ta mej till ridhuset.
 
Sv: Tror ni han håller för en skrittpromenad i ridhuset?

Jag tycker du ska ringa till veterinärerna och be om ett igångsättningsschema. Jag vet att de är stressade, men min åsikt är att man betalar så mycket så de borde kunna ta sig lite tid. Inte kul om alla pengar och tid du lagt ner går förlorade på grund av en sån sak. Så ring dom o stå på dig lite. Om dom inte hinner svara på dina frågor, be dom ringa dig när dom har tid! Så skulle jag ha gjort (Och så fick jag göra när min häst var senskada o jag hade tusen frågor som ingen lyssnade på)
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
2 935
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 467
Senast: MiniLi
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 416
Senast: Fiorano
·
Hundhälsa Har en Malle hane på 1,5år, som i januari opererades för meniskskada i höger bakknä där man även kunde se att 10% av främre korsbandet...
Svar
1
· Visningar
1 272

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Regler sportkörning
  • Hur stor på d-ponny?
  • Sele

Omröstningar

Tillbaka
Upp