Tror Ni att det här kan funka ?

B

Boriella

Vi har en kattdam på 11 år som är mycket egensinnig, hon gillar inte andra katter :angel: och hon har koll på sitt revir = trädgården, för tre år sedan dök det upp en hankatt :love: jag tror att han nog precis var könmogen, honom gillade hon, han fick vara i trädgården och sen fick han komma in genom kattlucka. Vi blev hans hotell med fullservice :rofl: han kommer oftast en gång per dygn, äter och sover ett par timmar förövrigt lever han sitt eget kattliv :p Så har vårat liv varit de sista åren.

Nu till problemet: en kompis hundar hittar en mycket liten sjuk kattungen i skogen, någon har tydligen slängt av henne i närheten av min vänninas gård :eek:! Vilka :devil: människor det finns! Trots att hon var så liten och sjuk gick hon på lådan, hon är alltså ingen vildkatt. En tur till vet och lite pc + ögondroppar och loppbad så är hon helt underbar:love: Vänninan har ingen möjlighet att ta hand om henne (har redan för många) så vi bestämer oss för att prova. Kattdamen är klart irreterad och morrar på kattungen, hon har flyttat upp på övervåningen, men är dock lite nyfiken och ligger i trappan och spannar men om det är för att hon ska ge sig på henne vet jag inte. Hankatten blev tvärarg (trodde att han skulle ta det bättre:confused:).
Vad tror ni? Kommer de att acceptera kattungen? Några goda råd om hur vi ska gå tillväga? Kattungen bor i källaren hos dottern men kommer upp på mellanvåningen på dagtid.

Sv: Tror Ni att det här kan funka ?

Det är ju uppenbart att gammelkattan är på väg att acceptera nykomlingen.
Revirhävdaren ligger inte och spanar, den ger sig på en gång på inkräktaren. Eftersom hon ligger och spanar, syns hennes fredliga avsikter.
I så fall är hanen ett större problem...

Prova gärna med Feliway.(googla lite om du inte vet vad det är. Köpes hos veterinär) Kan inte skada och kan hjälpa mycket.

Glöm inte att gosa mycket med era två äldre katter. Så de inte tror att nya katten är på väg att ersätta dem eller blir svartsjuka. Svartsjukan kan göra att också en snäll katt ger sig på nykomlingen.

Låt andra fylla på med goda råd!

Lycka till!

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Övr. Katt Jag kommer att avliva min gamla katt under den kommande veckan pga sjukdom hos katten och den stundande flytt som jag kommer göra...
Svar
1
· Visningar
558
Senast: Elisha
·
Övr. Katt För länge sen la jag en tråd om mina två hankatter som plötsligt glömde bort att man skulle gå ut och kissa :grin: Fick då bl.a. rådet...
Svar
5
· Visningar
1 195
Senast: Heulwen
·
Q
Övr. Katt Vi blev av vissa anledningar tvungna att flytta till lägenhet efter att ha bott i hus i 2 år. Min hankatt trivdes inte alls med det nya...
2
Svar
27
· Visningar
2 885
Senast: Heulwen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar