Tror att det är något galet med våran katts mentala hälsa...

S

Superdanasonic

Hejsan!

Nu börjar detta bli ett riktigt problem för oss och vi vet inte vad vi ska göra.:cry:

Vi hämtade en katt i Mars i år och han är nu ca 10 månader. Kastrerad sen i sommras. Men han är SJÖVILD! Han sover bara i korta perider på natten,river på ALLT,går runt å mjauar/gruffar,springer och runt som en torped så att han far in i saker. Han river/klöser och biter stenhårt! Han kan gå ifrån gosig till galen på en halv sekund. Lutar man sig fram emot han när han är uppjagad så hoppar han upp å ska riva dig i ansiktet och frustar. Han är väääääldigt busig. Men han är gosig och kurrig mot mig medans min sambo åker på allt annat. Han kommer inte när man ropar. Jo,när jag gör det ibland...annars skiter han i det. Detta börjar bli ett riktigt problem för oss då vi ALDRIG får sova ordentligt. Man blir trött ,grinig osv.

Han är ensam på dagarna.Min sambo jobbar heltid och jag går i skolan. Jag är dock bara borta kanske 5 timmar om dagen och då stensover han.

Är han som en katt ska vara i hans ålder eller är det nåt som är galet? Vi hade 2 gamla hanar på 12 år innan han och ingen utav dom var så när dom var små. Tror att min sambo känner sig utanför. Han är nog lite besviken på att katten inte är gosig mot han alls.

Vad ska jag göra? Vill ju inte göra mig av med han!:cry:
 
Sv: Tror att det är något galet med våran katts mentala hälsa...

Jag tycker han verkar vara en fullständigt normal katt i värsta slyngelåldern.

Han behöver mycket stimulans och har väldigt mycket energi att göra av med.

Det absolut enklaste och bästa för katten är att skaffa en katt till. En som har samma behov han kan göra kattsaker tillsammans med.

Annars är det som gäller för er att lägga ner ett par timmar varje kväll med aktivering av honom.

För att ni ska bli lugnare på nätterna så gå och lägg er en timme tidigare så har ni "råd" med att bli väckta ett par gånger per natt.
 
Sv: Tror att det är något galet med våran katts mentala hälsa...

en helt normal kattunge. :D
(tack för att du påminde mig om VARFÖR vi inte ska ha en 3dje katt!!!!)

är han innekatt?
dom kan behöva släppa ut en del energi och om han är innekatt, så går det ut över er tyvärr.
att han biter er beror mest troligt på att han har blivit lärd att det är oki.... typ att anfalla handen sådär gulligt som småkattungar gör när man vevar med ett finger mot dom.
dock inte alls lika gulligt när dom är 10 mån!
och gud nåde den tå som sticker utanför täcket efter kl 22.00! :devil:

ge honom klätterstälnningar att hänga i och stå ut. det blir bättre om ett tag....
 
Sv: Tror att det är något galet med våran katts mentala hälsa...

Katten låter ganska understimulerad.. Varför inte skaffa sällskap till honom?
 
Sv: Tror att det är något galet med våran katts mentala hälsa...

Jag tror nog inte heller att det är något fel, men han kanske inte passar som innekatt. Om ni skaffar en ung katt till så kommer dom säkert att ha kul, men risk finns att den nye snart växer till sig och blir lugn och inte vill leka så mycket medans din i och för sig blir lugnare men aldrig riktigt lugn och kommer att vilja leka med kompisen när han inte har lust... Jag har haft en Skogis som var sådär - ruskigt energisk och han inte fått gå ut hade han nog tagit kål på mig! Kanske skulle du kunna byta katt med någon på landet som har en lugn katt men behöver en råttjägare.
 

Liknande trådar

Katthälsa Har en 5årig huskatt som varit kastrerad sen 5-6 månaders ålder. Han kom hit som kattunge, men antagligen för tidigt för att lämna...
Svar
16
· Visningar
2 354
S
Katthälsa Jag köpte en katt hona igår på runt ett år skulle hon vara ... Hon som hade katterna hade många katter som bodde utanför hennes hus...
Svar
19
· Visningar
5 132
Senast: SannasMichelle
·
S
Övr. Katt Har haft mina två katter i drygt tre veckor nu. Den ena (Tanza) bara bets och revs, både på oss (min sambo och mig) och på den andra...
Svar
16
· Visningar
3 525
Senast: Saril
·
Katthälsa Ja, nu har problem uppstått! Jag bor på internat, som jag ska göra nu i 2,5 år till. Internatet ligger 70 mil hemifrån = katten stannar...
Svar
1
· Visningar
1 057
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Födda -21
  • Hästfolkets lilla ordbok

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp