Trolmen-ponnyer, prickiga ponnyer påkinnekulle

sona

Trådstartare
Min mamma jobbade/hjälpte till på ett stuteri som låg på Kinnekulle, godset Trolmen. Karl Fredrik Wehtje ägde då gården och stuteriet. Han hade, vad jag förstått en massa gotlandsrussston som han betäckte med knapstruper, fullblod eller arab. Vad mamma berättat så ville han avla fram prickiga ponnyer och få detta till en ras. Detta bör pågått mellan 70-80- talet. Han hade säkert ett 50-tal hästar på Trolmen som ett tjejgäng i 15 års åldern med hjälp av en äldre tjej vid namn Elisabeth red. Elisabeth höll även lektioner på trolmen. Många av ponnyerna såldes och jag tycker att det borde finnas någon här som kommer ihåg eller varit i kontakt med stuteriet? Mamma har ett gammalt fotoalbum hemma med ponnyerna därifrån, ska se om jag kan scanna in lite..

Sv: Trolmen-ponnyer, prickiga ponnyer påkinnekulle

Min mamma jobbade/hjälpte till på ett stuteri som låg på Kinnekulle, godset Trolmen. Karl Fredrik Wehtje ägde då gården och stuteriet. Han hade, vad jag förstått en massa gotlandsrussston som han betäckte med knapstruper, fullblod eller arab. Vad mamma berättat så ville han avla fram prickiga ponnyer och få detta till en ras. Detta bör pågått mellan 70-80- talet. Han hade säkert ett 50-tal hästar på Trolmen som ett tjejgäng i 15 års åldern med hjälp av en äldre tjej vid namn Elisabeth red. Elisabeth höll även lektioner på trolmen. Många av ponnyerna såldes och jag tycker att det borde finnas någon här som kommer ihåg eller varit i kontakt med stuteriet? Mamma har ett gammalt fotoalbum hemma med ponnyerna därifrån, ska se om jag kan scanna in lite..
Är du verkligen säker att det var på Kinnekulle? Wehtje bedrev ju avel på Gotland, med brittish spotted ponyhingsten Blagdon Emperor och knabstrupperhingsten Smukke som användes på russ-ston, aveln övertogs ju senare av Jan Johannesson (om jag minns rätt namn) som använde arabhingstar och även halvblodshingsten Gimmic under hela hans livstid. Aveln upphörde väl för några år sedan och en del ston övertogs av nån dam som fortsatte avla på dom linjerna.

Jag är helt säker, mamma är uppvuxen i Gössäter, Kinnekulle :)
Men han hade sina ston på Gotland, alla unghästarna fraktades över till trolmen och reds in och tror även att dom som inte såldes med en gång tävlades med.
Men tror att han sålde trolmen under början av 90-talet.

Åh, vad spännande!

Jag skötte en ponny när jag var liten som möjligtvis kan ha varit efter Blagdon Emperor (efter förslag från folk här på Buke, i och med hans underliga färg). Du kan inte fråga din mamma om det föddes/fanns någon ponny där vid namn Pinto?:) Han var född någon gång mellan 1970-73 tror jag, ska ha exakt årtal i något papper, men kan inte hitta det nu.:o

En bild på honom på äldre dagar:
4230869.jpg

Kul! :D Det ska jag absolut göra :) Hur stor var han? B-ponny?

Japp, om inte minnet sviker mig helt så var han det (möjligen, möjligen liten C-ponny men tror inte det).

Kolla om hon känner till någon hingst vid namn Prickman e Carneol x. Född i början av 80-talet och pappa till Ada u Skuggan (e Langos) som i sin tur är mor till en fd ponny vid namn Arizona Bay.

Puttar upp tråden med informationen att Pinto ska ha fötts 1973 och varit en korsning mellan russ, new forest och knabstrup, men det är osäkra uppgifter. Om det stämmer så är nog knappast Blagdon Emperor inblandad.

Puttar upp tråden med informationen att Pinto ska ha fötts 1973 och varit en korsning mellan russ, new forest och knabstrup, men det är osäkra uppgifter. Om det stämmer så är nog knappast Blagdon Emperor inblandad.
Om jag minns rätt så var Smukke omkring 140 cm hög, så han kan ju gett både c och b ponnies med mindre ston.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Tillbaka