Trött på lyckosökare

Sv: Trött på lyckosökare

Fast det hade ju inte säljaren gjort, det verkar som hästen är ANNONSERAD som tävlingshäst, men därefter har det framkommit uppgifter som gör att säljaren återtagit denna utfästelse och tvärtom explicit INTE garanterar att hästen håller som tävlingshäst.
 
Sv: Trött på lyckosökare

Den visade hälta samt galla på knäled. Min vet ( som många tycker är FÖR ordentlig vid vet bes) kollar allting noggrant först i stallgång, där tyckte han att den inte reagerade normalt när han lyfte ena bak högt inne. så han lyfte några gr till och såg lite fundersam ut. efter det visade den hälta i skritt och trav som blev sämre vid böjning. dvs efter "lättare" böjning inne så blev den halt. redan en timme efter vet bes gick den rent igen.
Ringde då gamla ägaren först som då erkände att den varit halt samma bakben innan men då var det en sträckning som skulle vara orsaken. den fick föl och skulle därefter varit friskförklarad ( vet inte vad som kollades då, men med vila kan väl alla hästar trava rent kortare stunder). med denna info ringde jag köparen som funderad en stund och ringde sedan upp och gav ett bud samt hade bokat lastbil samma kväll.
Så köpekontraktet skrevs ihop snabbt. står inget om försäkring då den inte i dagsläget kunde A:1 försäkras.

Förstår att köparen är besviken över sitt köp. Hon trodde väl att hon skulle få en fin tävlingshäst till en billiga peng. Men jag känner att jag har varit fullt ärlig vid försäljning där även jag blev besviken då hästen såldes för en summa som var en bra bit under vad den annonserades för.
 
Sv: Trött på lyckosökare

Vådan av låg kunskapsnivå hos hästköpare diskuteras i skilda trådar här på Buke. I det här fallet verkar ju ändå köparen veta vad denne gav sig in på, eftersom köparen inte godtroget gått på utsago utan själv gjort undersökningar och även tagit del av vad som framkommit vid veterinärbesiktning.

Trist att chansningen inte höll, men risken är köparens.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 578
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 861
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
887
Senast: Sirap
·
Juridik & Ekonomi För några veckor sedan köpte jag en hästtransport, ett Ifor Williams 1,5-hästars, årsmodell -14. Köpte den från ett dödsbo, en kvinna...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
8 007

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp