Trött på lyckosökare

ponny19

Trådstartare
För att göra en lång historia kort så ska jag försöka skriva kortfattat. Jag är så trött på folk som tror att de ska få en kanon tävlingshäst för inga pengar, lyckas man inte med det så ska köpet hävas.

Sålde ett sto som inte gick igenom vet bes samt att det kommit fram att hon varit skadad även hos förra ägaren. då jag inte hade plats eller tid till henne gick jag kraftig ner i pris till den köparen som var intresserad innan vet bes. allt gick snabb då plats på lastbil redan var bokad. köparen har bara sett hästen på film. Nu vill köparen häva köpet då de har röntgat hästen och den har kraftigt röntgen fynd.
Jag har varit tydlig både i telefon samt kontrakt att hästen har varit skadad tidigare samt ej gått igenom vet bes och att den säljes till reducerat pris pga av detta. även skrivit in att jag inte kan garantera att den håller för tävling. köpesumman var låg.
 
Sv: Trött på lyckosökare

Vad pratar vi om för summa?

Varför sålde du den om den är permanent skadad istället för att ta bort den?
 
Sv: Trött på lyckosökare

Jag tränade och tävlade den hos oss utan att det var några problem. när jag köpte den var den ej igång pga att den hade haft föl. Men pga tidsbrist då vi har flera ungponnier att visa i år så valde jag att annonsera ut den. i samband med att några som som var intresserade av den framkom det att den hade varit i avel pga skada hos förra ägaren ( inget jag hade fått info om)men sedan blivit friskförklarad.den ska dock inte varit ordentligt undersökt.
fick många spekulanter och på önskemål vet bes den där den fick anm. den gick flertalet reg tävlingar med plac i år och har tidigare plac i högre klasser. dvs varit fullt ridbar hos oss.
summan är satt till avelsvärde.
 
Sv: Trött på lyckosökare

Har du det nerskrivet på papper att priset är kraftigt reducerat pga det du sagt till köparen? sedan det gamla vanliga, är ni privatpersoner eller företagare?
 
Sv: Trött på lyckosökare

Framgår det som sagt tydligt i ert kontrakt att hästen sålts till reducerat pris pga tidigare skadar och att den ej klarade en veterinär besiktning samt ej är ämnad för tävling så torde det inte vara ett problem för er. Då har ju köparen köpt något som denne sedan använder på ett sätt hästen inte har sålts för, och det kan inte säljaren lastas för.
 
Sv: Trött på lyckosökare

Det står tydligt i kontraktet att priset är reducerat pga att det framkommit att den varit skadad tidigare samt att den inte gick igenom vet bes. står även att säljaren inte garanterar att den håller för tävling. båda är privatpersoner.
Nu vill säljaren häva köpet pga av att den inte håller som ridhäst ( jag har bara skrivit tävlingshäst) samt att den har rest sig en gång när hon har ridit ut. Hon ville från början ( innan vet bes gjordes) ha en häst för lättare klasser som inte bockar el reser sig.
Den har aldrig rest sig innan, har hur många som helst som kan vittna om det.

Har efteråt fått reda på att hon köpt flertalet billiga hästar som hon hävt el försökt häva köpet på när det inte fungerar. och hästarna verka visa sina dåliga sidor hos henne.

Några tycker att jag ska försöka häva köpet mot de jag köpte henne av då de skrivit i mail att den aldrig varit skadad. Men jag köpte den själv ganska billigt och oprovad och tycker att det är för mkt jobb med det. dock tycker jag att det är dålig stil mot hästen att ljuga då röntgenfyndet har funnits redan hos dem och hade jag vetat detta hade jag inte köpt hästen.
 
Sv: Trött på lyckosökare

Och där har vi problemet. Har ni skrivit in att användningsområdet är tävlingshäst, blir det ju genast en utfästelse från dig som säljare.

Har ni sedan motsagt detta genom att inte garantera att den håller för tävling? Vad gjordes senast i tid? Utfästelsen att den säljs som tävlingshäst?
 
Sv: Trött på lyckosökare

Samma fast annat. Jag försöker att sälja en gammal flöjt för en mycket billig penning. Så verkar det som om folk vill ha en 100 000 kr flöjt. "Låter den bra" "ja den fungerar i alla toner", vad vill de veta, det är en billig flöjt..
 
Sv: Trött på lyckosökare

Det står tydligt i kontraktet att priset är reducerat pga att det framkommit att den varit skadad tidigare samt att den inte gick igenom vet bes. står även att säljaren inte garanterar att den håller för tävling. båda är privatpersoner.
Nu vill säljaren häva köpet pga av att den inte håller som ridhäst ( jag har bara skrivit tävlingshäst) samt att den har rest sig en gång när hon har ridit ut. Hon ville från början ( innan vet bes gjordes) ha en häst för lättare klasser som inte bockar el reser sig.
Den har aldrig rest sig innan, har hur många som helst som kan vittna om det.

Har efteråt fått reda på att hon köpt flertalet billiga hästar som hon hävt el försökt häva köpet på när det inte fungerar. och hästarna verka visa sina dåliga sidor hos henne.

Några tycker att jag ska försöka häva köpet mot de jag köpte henne av då de skrivit i mail att den aldrig varit skadad. Men jag köpte den själv ganska billigt och oprovad och tycker att det är för mkt jobb med det. dock tycker jag att det är dålig stil mot hästen att ljuga då röntgenfyndet har funnits redan hos dem och hade jag vetat detta hade jag inte köpt hästen.

Står det i kontraktet att hästen säljs som ridhäst? Om den då inte håller som ridhäst så kan det finnas skäl att häva köpet om det kan bevisas att hästen hade felen som gör att den inte håller som ridhäst innan affären gjordes.

Vad som hänt mellan dig och fd ägare berör inte den nya köparen, det får ni göra upp om. Den som sålde hästen till dig kanske inte heller hade röntgat hästen och visste om röntgenfyndet vid försäljningen till dig?
 
Sv: Trött på lyckosökare

Nu vill säljaren häva köpet pga av att den inte håller som ridhäst ( jag har bara skrivit tävlingshäst)

Står det i kontraktet att hästen säljs som ridhäst?

TS har tydligen sålt hästen som tävlingshäst, vilket ju är snäppet hårdare krav än för en häst som bara sålts ospecat som "ridhäst" utan någon forma av nivå på ridkraven.

Att det är ridtävling som avses (inte utställning eller körning) är ju implicit i o m att hästen tränats och ridits vid visning för köparen etc. Säljaren kan nog anses ha förstått vilket användningsområde köparen avsåg för hästen, vilket gör det svårt att göra gällande att det skulle röra sig om ett missförstånd avseende användningsområdet.

Frågan är ju om denna rad om att säljaren inte garanterar att hästen håller för tävling är gjord före eller efter utfästelsen som tävlingshäst.
 
Sv: Trött på lyckosökare

Men hon har ju skrivit i kontraktet att hon inte kan garantera att den håller som tävlingshäst, utan den är såld som ridhäst.

Sen är ju frågan hur man definierar ridhäst... kan väl vara allt från promenadhäst till att träna på lite högre nivå.
 
Sv: Trött på lyckosökare

Vi vet ju inte hur det är skrivet. Först är den såld som tävlingshäst, därefter har säljaren i något sammanhang angett att denne inte garanterar att den håller som tävlingshäst. Nu verkar den inte ens hålla som ridhäst (lägre krav) och då är frågan var man hamnar rent juridiskt.

Hade inte detta varit inskrivet (användningsområde) hade saken varit biff och köparen hade fått suga luva.
 
Sv: Trött på lyckosökare

Nej visst det vet vi ju inte. Men enligt TS har hon ju skrivit att hon INTE kan garantera att den håller för tävling. Hon borde kanske skrivit att hon inte kunde garantera att den håller för vare sig tävling eller ridning.

Den är väl inte såld som tävlingshäst alls?
 
Sv: Trött på lyckosökare

Precis, det är ju här problemet kommer in. Hade kontraktet inte angett något alls, utan bara meddelat faktiskt förhållande (inte UA på besiktning, förändringar, hälta etc) hade ju köparen inte gärna kunnat betrakta sig lurad.
 
Sv: Trött på lyckosökare

I köpekontraktet står det uppgifter om häst, säljare, köpare.
det står att den varit skadad tidigare sedan avel därefter tävlad tom reg nivå hos säljaren. det står även vad som framkom vid vet bes. står också att säljaren INTE lämnar garantier att den håller som tävlingshäst samt säljes till reducerat pris pga av skadehistorik. Inget användningsområde då hältan inte var undersökt.
priset är också mkt lågt.

Ringt runt till olika hästjurister som bara skrattat åt det. dels är röntgenfyndet på det ben som det blev anm på vid bes ( köparen skulle då ha undersökt vidare), köpesumman är mkt låg( ska visst spela roll) och det frramkommer tydligt i köpekontraktet att den inte gick igenom vet bes u.a.

Och nej den är inte röntgad innan.

Ställer mig också lite frågande till vad den kan hålla till. Har själv inte sett köparens vet papper. Men den tävlad tom 120 hos mig. visst det kan komma fram gamla saker efter hand som hästarna sätts igång igen.
 
Sv: Trött på lyckosökare

Den är inte såld som tävlingshäst. Den var däremot annonserad som tävlingshäst/avelsto( tävlat högre innan och har bra härstamning). När det framkom att den varit skadad tidigare( en spekulant ringde förra ägarens dotter och fick info) samt att den inte gick igenom vet bes så valde endå köparen att köpa den ( men till ett mkt lägre pris än vad den var annonserad för)
 
Sv: Trött på lyckosökare

Det du skriver i sista inlägget bör ju vara tillräckligt för att köparen inte ska kunna reklamera, finns inget användningsområde i kryssat så är det så.
 
Sv: Trött på lyckosökare

Jag har väldigt svårt att tro att köparen kan komma någonstans med det? Verkar ju helt galet om så vore fallet..
 
Sv: Trött på lyckosökare

Jag har väldigt svårt att tro att köparen kan komma någonstans med det? Verkar ju helt galet om så vore fallet..

KL

1. Vad för skada handlar det om? Och hur halt var hästen? Var det samma skada som innan? Ej u.a. kan ju vara precis vad som helst..

2. I standardavtal finns en punkt där man låter köpet gå åter om hästen inte kan A1 försäkras.. var det ett sådant och kan hästen A1-försäkras?
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 578
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 861
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
887
Senast: Sirap
·
Juridik & Ekonomi För några veckor sedan köpte jag en hästtransport, ett Ifor Williams 1,5-hästars, årsmodell -14. Köpte den från ett dödsbo, en kvinna...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
8 007

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp