Trixar med munnen, vad kan det vara? *långt*

L

Lawendel

Japp, jag behöver tips igen :smirk::p

Ponnyn min grejar väldigt mycket med munnen när man rider. När han tycker det börjar bli jobbigt eller när man kräver lite av honom, så gapar han, drar emot och liksom "gnager" i luften. Vet inte hur jag ska förklara, men han vinklar upp överläppen så att han visar tänderna, och drar huvudet i sidled samtidigt som han "gnager" i luften, antagligen för att komma undan bettet.
Hans tänder är kollade, och han hade förslitningar på tänderna vid lanerna, så tandläkarn sa att det kunde bero på att han på något sätt bitit tag i bettet med dom bakre tänderna. Hon sa att det inte behövde ha varit hos oss, utan kunde ha blivit vid dom förra ägarna. För er som läst mina inlägg sen förut vet att det har varit alla möjliga problem med ponnyn, bl.a. ryggbesvär, muskelknutar i nacken o.s.v. Han är antagligen väldigt felriden hos sina förra ägare, och det är först nu, lite mer än ett år sen jag köpte honom, som han frivilligt börjar jobba på tygeln. Men som sagt så blir han sådär som jag beskrivit tidigare.

Vad tror ni att det kan vara, och vad skulle man kunna göra åt det här problemet? Tänderna är som sagt kollade, och min tränare säger att jag har en fin hand, så jag tror inte det kan bero på min hand.
Funderar på om det bara sitter i huvudet på honom, att han är van vid att det gör ont när han ska jobba, så han drar emot, för han har inte insett att han är bättre (för det vet vi att han är!).
Bettet håller vi oxå på att kolla, och har köpt ett nytt som vi ska testa för att det förra tydligen var för långt.

Sv: Trixar med munnen, vad kan det vara? *långt*

Det allra första jag tänker på (såvida du faktiskt inte har för kort tygel eller sågar eller så, vilket jag antar att du inte gör eftersom du skriver att tränaren din säger att du har fin hand) är precis det som du också säger, att han är van vid att det ska göra ont. Om han tidigare har ridits fel, haft en ryttare som sågat, slitit, dragit i munnen så är det inte så konstigt att han nu tror att det kommer att göra ont. Det bästa för att komma ifrån det tror jag är att rida honom mycket med lite längre tygel, i lite lägre form, så att han känner att det inte behöver vara obehagligt. Sedan när han går bra där kan du börja korta upp tygeln och även formen. Lycka till!

Hjälpte inte tandläkaren dig med att prova ut ett bett? Vår höll också på och behövde göra vid tänderna och sedan testade han olika bett med tanke på hur munhålan såg ut. Hon har nu blivit bra. Det kan inte vara något annat som stör, t ex en sadel som inte ligger bra och ponnyns sätt att visa det är genom att trixa med munnen? Har du provat att rida med hackemore? Då har ju ponnyn inget bett och fortsätter besvären så kan det ju uppenbart inte vara munnen som är problemet.
Jag kan ju också säga att vårt sto börjar tugga och trixa med bettet när hon blir spänd och lite stressad eller börjar bli trött på träning. Det är hennes sätt att kanalisera stressen.

Okej, men jag har ridit med lite längre tygel hela tiden jag haft honom, och min tränare säger nu att jag ska våga rida med kortare tygel, men fortfarande med mjuk hand :smirk:

Ja, det verkar vara en svår nöt att knäcka. Jag läste en intressant artikel i Ridsport om sneda ryttare. Kan det vara en ledtråd? En cm snedhet hos ryttaren kunde göra ganska många kilo i hästens rygg. Sitter du rakt över? Om du är sned så uppfattar du dig som rak medan hästen känner din snedhet. Vi har en tränare som har ett fantastiskt öga för ryttarens sits. Vår häst gjorde jättefina slutor till höger men absolut inte till vänster. Hon drog upp huvudet och hoppade rundor och skulle inte flytta sig. Tränaren började ta i ryttaren och riktigt visa hur hon skulle sitta och då sa ryttaren att Så kan jag väl inte sitta jag håller på att trilla av! Men då satt ryttaren rakt och vips gick hästen. Inte perfekt förstås men betydligt bättre. Så nu har ryttaren gått till kiropraktor för att rätta till sin kropp. En övning som tränaren gjorde var att ta ett bett och tyglar. Sätt er mittemot varandra på en stol och en håller bettet i sina händer, typ som det ligger i hästens mun. Ryttaren tar tyglarna och talar om för den som håller bettet när hon anser att hon håller händerna med jämt stöd. Byta sedan sida. Prova också att vinkla handlederna på olika sätt och känn efter hur bettet känns. För att göra det ännu med verklighetstroget är att sitta på en balansboll när man håller tyglarna. Du anar inte hur man uppfattar det i händerna när man håller i bettet och hur olika man uppfattar det när man håller i tyglarna. Tänk då på att hästens mun är betydligt känsligare än era händer. Detta är en övning som alla borde göra.

Kanske sitter bettet för långt upp i munnen?
Jag har släppt ner bettet på min häst så att det nästan "hänger" i munnen på henne, och hon trivs bra med det.
Den här ytterst fåniga regeln jag lärde mig när jag var liten att det skulle va två små veck i mungipan när man spännt bettet rätt, är ju kanondumt. Alla hästar e olika.
Man kan alltid prova.

Om tänderna och all utrustning är kollad ordentligt och det inte är nåt fel så kan du ju prova olika bett och se vad hästen verkar trivas bäst med.
Annars så kan ju bettlöst vara ett alternativ. Om hästen fortfarande försöker komma undan handen så lär problemet ju komma nån annan stans ifrån.

Jag rider ett varmblodssto som också går och trixar med huvudet, men jag är säker på, som någon skrev om sin häst, att det är ett sätt att kanalisera stressen. Hon är inte stressad på så vis att hon vill springa, men hon är osäker och när man ber henne göra något (är inte riden så länge, så vi jobbar på öppnor och slutor i skritt) vrider hon huvudet uppåt och åt sidan och tuggar i luften. Jag har ignorerat det, och ridit henne på väldigt långa tyglar, så efter ett tag har hon lugnat sig och börjat söka sig neråt och mot ett mjukt stöd. Tålamod och lugn är nog det bästa, och mycket beröm då de slutar med sitt stressbeteende.
Lycka till!

vrider hon huvudet uppåt och åt sidan och tuggar i luften.

Precis så gör han!

Jag har gjort en "jättesnygg" bild på ungefär hur han gör när han vrider på huvudet, men går det att infoga en bild utan att ha lagt in den på internet först? Typ på pixbox eller nåt... :confused:

Jag vet faktiskt inte, jag kanske är sne :confused:... vet faktiskt inte...

Vad gör du när han drar upp huvudet och trixar så? Alltså vad blir dinr reaktion, med hjälper t.ex.?

jag försöker vara lugn i handen, och hålla honom rak, eller flytta in honom på en volt och ställa honom inåt.. typ..

OK, det låter ju inte som om du gör något fel eller så. Har du provat att driva framåt bara när han gör så? Kan hjälpa, eller så hjälper det inte, men kan vara värt ett försk ;)

Nej, det funkar inte..

Men nu har jag provat att rida bettlöst, och det funkar super :D! Bara med halsring och med grimma, men jag ska köpa ett sidepull som jag kan rida med på träningarna ;). Tror inte min tränare skulle bli så glad om jag kom med bara grimma eller ett stigläder om halsen på ponnyn :D :smirk::angel:

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 894
Senast: Mabuse
·
Utrustning Långt inlägg! Vår ponny är rätt känslig i munnen. När vi köpte henne i februari förra året så kollades hon och åtgärdades i munnen av...
2
Svar
31
· Visningar
4 498
Senast: Kristall10
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 202
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej! Undrar om någon haft en liknande upplevelse och vad det berott på. Jag har en ponny jag ägt i 2 år. Besiktningen var felfri och han...
Svar
4
· Visningar
1 691
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama