Trimning av dvärgschnauser

AgentCarter

Trådstartare
Håller på och trimmar min kille själv för första gången, dessutom så är hon som har hjälpt mig bortrest så kan inte be om råd där.

Har gjort klart nästan halva sidan av hunden, men är osäker på hur mycket jag ska ta nere vid benen/mage
Så här ser det ut nu:
Kamera12-10-02285.jpg

Kamera12-10-02288.jpg

Att försöka få bättre bilder är stört omöjligt själv tyvärr.
Han har (tydligen) varit fel trimmad vid bakbenen (varit tagit för mycket) och därför är jag nojig över hur mycket jag ska ta där.
Känns som att jag vill ta mer vid frambenen också, men vågar inte där heller:o
Så hur mycket ska jag våga ta och tänka på?
Hur illa är egentligen den här trimningen? Vet att det har blivit lite ojämnt bla. vid höften på ett ställe är det tagit väldigt mycket.

Sen har jag några frågor till:angel:

Vilken trimmkniv är bäst att använda, den fina eller den grova?
Vart kan man köpa billiga överdragskläder....
Och varför blir han beige på nacken/ryggen (inte gul som när det är för mycket underull) när det har gått ett tag sedan ryckning?

Sv: Trimning av dvärgschnauser

Jag tycker du ska googla fram lite bilder på snygga dvärgar och gå efter deras linjer. Testa dig fram och lär med tiden.
Pälsen växer alltid ut igen även om det blir lite fel ;)

Jag brukar trimma ned till armbågen, och fortsätta lite längre ned på benets framsida så att det även blir slätt där. Inte jättemycket, men någon centimeter eller två. Jag skulle nog ta lite mer på underlinjen, en schnauzer ska inte ha kjol (som en westie). Bakbenet brukar jag trimma snett ned mot hasen. Sluta ca en tumnagel ovanför så att man bygger på lite bakbensvinkel.

Jag föredrar att rycka pälsen med händerna, har inte riktigt samma känsla med trimkniv. De är lite vanskliga om de inte är slitna eftersom de kan skära av pälsen på mitten. Ta ett tag med trimkniven och titta på pälsen så du fått med dem från roten. Jag brukar använda krita i pälsen för att den ska blir strävare när man rycker.
Bra trimjackor tycker jag att Parma har, jag gillar modellen som har en rosa pudel på bröstet.

Är rädd för att göra för stora fel på de längre håren eftersom han ska ställas till våren. Tycker inte hans hårtillväxt går så snabbt, t.ex. luggen hundvakten klippte av en del är fortfarande kortis.

Hur menar du med kjol? Är det de håren som inte ser kloka ut vid höften? Jag har någon bild på honom när han är extremt utställningstrimmad
zito.jpg

Tror du jag kan använda mig av den som referens? Fast såg nu att den var svår att se på också... Är inte bara att ha en vit hund:p

Just rycka med händerna tycker jag känns jättesvårt, men antar att det är en tränings sak?

Jag såg den bilden i en annan tråd, han är riktigt fin!

Jag har svårt att förklara, men jag satte mig och googlade och fick upp en del bra bilder. När du håller på och trimmar, kamma hela tiden och ta några strån i taget för att få till en fin övergång mellan bröstkorg och underlinje. Ta en paus ibland och låt hunden röra lite på sig, se om det är några strån som sticker ut eller om du behöver plocka bort lite mer.

För mig är det mycket enklare att plocka med fingrarna. Då är jag säker på att pälsen inte går av, och jag kan ta något enstaka strå istället för flera. Det är viktigt att hela tiden sträcka på huden så att det inte gör ont. Rycker jag sidan av bröstkorgen, brukar jag hålla ena handen under för att huden inte ska följa med vid varje ryck.

Om han inte ska ställas innan våren kommer det ju att växa ut tills dess!
Vill du inte gå en trimkurs? Så att du lär dig tekniken och linjerna. Då kan du ju i alla fall göra vardagstrimmet själv och din uppfödare(?) kan fixa utställningsputsen.

Jag brukar använda baksidan av trimkniven som stöd. Då har jag nåt att ta stöd mot när jag rycker men riskerar inte att håren skärs av. Tycker också att det är bra att ha bilder till hands att få "facit" från. Just för att få övergångarna på rätt ställen. Som Turali skrev är det bra att ta ner hunden från bordet ibland så att man ser hur pälsen lägger sig naturligt. Jag har också alltid såna där gummitutor (sedelräknartutor) på fingrarna.

Köp trimkondomer, du kommer inte ångra dig. Det bästa som uppfunnits :D

Tycker du fått bra tips...
Ska se om jag kan rita linjer på din hund senare i dag, sitter vid fel dator...

Tack alla! Trimkurs har jag gått, vi tog mest upp klippningen då och varit med och kollat en gång när hon har rykt honom (enda gången) så har lite på benen men kände mig så osäker när jag började. Ska iväg till henne igen (uppfödaren är i tyskland så dit åker jag inte:D) nu i Oktober på ringträning+ pälshjälp.
Men är sagt att jag ska ha trimmat honom till dess själv, eftersom att göra är det jag lär mig mest på. Jag har en hel lunta med ritade papper, får ta fram dem och kolla på under tiden!

Bord har vi inget (det och en tvättstuga att göra det i ligger högst upp på önskelistan) utan han har legat ute i mitt knä. Men har efteråt sett bättre vad som ska göras, precis som ni säger.

Borde jag inte också kunna rita linjerna direkt på honom som stöd?

Grana: Och hur använder man dem? Gissar på att det inte är som vanliga kondomer:o
Tack så mycket! Vore väldigt bra att kunna få se dem! Och rita upp på honom:D

Turali:Tack! Dessutom är han snäll som står ut med mig och den kavata svansdragande kryparn

Man sätter de på pekfinger och tumme och sen rycker man loss ;) Man glider inte av hårstråna lika lätt utan får bättre grepp. Jag tycker också att de är helt :love:
Men använder man enbart trimkniv behöver man de ju inte.

Liknande trådar

Hästvård Är det här ett onödigt/småaktigt/kinkigt mail att skicka till en veterinärklinik? (Bakgrunden är att jag, mycket motvilligt, åkte till...
2
Svar
21
· Visningar
3 433
Senast: domesticus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Bästa hagbootsen?