Triglycerider och fång

devere

Trådstartare
Någon som vid blodprov kollat halten av triglycerider på sin fånghäst/ f d fånghäst?

Läste i en uppsats att hästar som haft fång har förhöjda halter av triglycerider och googlade även litet på detta och det verkar som att flera tar upp denna aspekt.

Normalvärde skall vara under fem. Min häst hade 0,5 och vore intressant att höra om någon annan har mätt.

Sv: Triglycerider och fång

Nej, har inte mätt.
Har däremot hört av en veterinär att hyperlipidemi (för höga blodfetter) kan dyka upp vid hårdbantning och kan leda till leversvikt.
Har en fånghäst som gick ner i vikt fort när hon började tränas, och därav kommentaren från en vet som var uppstallad på samma ställe. Vi kollade dock aldrig prover eftersom hästen var pigg och glad och arbetsvillig och som sagt gick ner i vikt pga arbete och inte pga sjukdom...:crazy:

Tack för Ditt inlägg.

Fast poängen är att en häst som haft fång har fortsatt förhöjda triglycerider.:) Även efter att symptomen på fång är borta.

Jag har nog förstått det som att det kan ha ngt med IR att göra och kanske då inte att de får det pga fång utan att de har det pga IR som sedan antagligen av andra anledningar medverkar till fånganfall.

Enligt de studier som uppsatsen redovisar till så har

"friska hästar som tidigare haft fång har förutom högre insulinkoncentration även högre triglyceridkoncentration i blodet jämfört med hästar som inte tidigare drabbats av fång".

Studierna är Kronfeld et al 2006
Treiber -"- 2006
Bailey -"- 2008

Jag har läst dem och har för mig att de menar att trigl är ett tecken på IR. I ngn av deras studier diskuterar de om det ska vara ett av diagnoskriterierna för IR. Men det beror vad jag förstår inte på fånganfallen utan troligen beror fånganfallen på IR, i alla fall delvis.

Jag menar alltså att om du testar alla fånghästar för triglycerider så kommer de bara att vara förhöjda hos de fånghästar som är IR.

Ja, är helt med på att triglyceriderna kommer av minskad insulinkänslighet eller insulinresistens, men det jag tycker är intressant är att de menar att en häst som haft fång efter detta kommer att ha förhöjda halter av triglycerider.

Tror att det är Bailey som menar att en häst som haft fång har en lägre insulinkänslighet, vilket då skulle leda till ökad risk för "överutfordring" med kolhydrater, och därmed är risken för återfall större. Alltså fång leder till minskad insulinkänslighet.

Var nyfiken på om någon tagit prov mest för att ha något att jämföra med:).

Tror att det är Bailey som menar att en häst som haft fång har en lägre insulinkänslighet, vilket då skulle leda till ökad risk för "överutfordring" med kolhydrater, och därmed är risken för återfall större. Alltså fång leder till minskad insulinkänslighet.

Var nyfiken på om någon tagit prov mest för att ha något att jämföra med:).

Med risk för att vara lite envis så är jag ganska säker på att det inte gäller alla fånghästar. De studierna handlar om att hitta ett sätt att förutsäga om en häst ska få betesfång, ett sätt att bedöma vilka hästar som är i riskzonen för detta. Om jag inte minns fel kom de fram till att det inte är så att det finns ett säkert samband mellan just trigl och fånganfall.

Det finns ju hästar som får fång av andra anledningar.

men det hindrar ju inte att det är intressant att veta ändå
min ponny är ej testad för detta

Lika envis här:)

Vad jag förstår menar man att har hästen haft fång så har den alltid, även efter fången har klingat ut förhöjda triglycerider.

Kan kanske gälla enbart foderrelaterad/ir-fång, men frågan är ju om de verkligen har vetat orsaken på de fånghästar som de använt.

Min häst är ju sedan tidigare diagnosticerad både IR och fång så därför tycker jag att det är superintressant just med att de skall ha förhöjda värden.
Vore intressant om fler bad om analys på just triglycerider vid annat blodprov.

Fast det borde ju vara så att om en IR-häst får ordning på sin IR med motion så torde triglyceriderna minska även de, såvida att man bantat bort depåerna- om den haft sådana.

Diabetes 2 patienter får ju oxå bättre ämnesomsättning o mindre risk för stas i benen om den börjar ett nytt hälsosammare liv med normalvikt, bra kost o daglig motion.
Blodfetter/ socker påverkas mer via motion än med enbart bättre kost. Aspirin är dock bra.

Kommer inte ihåg alla tester som gjorts på min. PPID. fd. cushing mm.

Sålänge den hålls smal kan den både gå på bete, vila o ändå klara sig.
Är den för tjock... ja då är faran inte många dagar borta.

Den äter numera selektivt- ett tecken på ganska normal insulinfunktion.

*KL*

Jag tror att det helt enkelt är så att nedsatt insulinkänslighet spelar in i betydligt fler fånganfall än man tror. Inte nödvändigtvis så att hästen är uttalat IR, men att insulinkänsligheten inte är som den borde.

Och att det höjer triglyceriderna, och därför ser man just förhöjda insulinnivåer samt förhöjda triglycerider efter fång. Dvs det är eg inte fånget utan det som bidrog till fånget som man ser effekterna av.

Dvs lite samma som FA var inne på. Det är dock bara 'tro'. Jag tror som sagt många fler fånghästar än man tror har påverkad insulinkänslighet. Spec som jag senaste månaderna hört om 3 hästar (varav en bukefalists häst) som haft låga, fina och normala värde på insulin och blodglukos vid det enkla blodprovet, men vars värden fullkomligt gått i taket vid glukosbelastning.

Men man har ju ofta 'bara' tittat på enkla blodprovet, och har det legat helt normalt har man inte belastat, spec inte när de redan står med fång. Och jag tror att rätt många fånghästar trots det enkla blodprovets värde HAR nedsatt insulinkänslighet, man bara har missat det. Och att det är därför man ser sämre insulinkänslighet och höjda triglycerider efter fång.

Annars skulle fång ge IR, som då är kronisk efter fånget, och det tror jag inte (obs tror igen), utan jag tror det är the other way around.

Skulle vara intressant om ngn kunde göra en jättestor insulinkänslighetsstudie. För om nedsatt känslighet (även om den inte är så kraftig att det 'syns' så mkt utanpå i form av depåer osv) har ökat, då är man nog ganska nära att lösa varför fång har blivit vanligare än förr..

Fast egentligen kanske det inte är så konstigt att hästarna blir mindre och mindre känsliga för insulin.

Om man tänker på deras matsmältningssystem, till vilken föda detta är anpassat för etc och jämför med det superfoder som produceras och ges, det är klart att det ger någon form av välfärdssjukdom, tänker då på ir.

Kan det inte vara så att vissa saker, typer fruktaner, kolhydratchock etc, helt enkelt slår ut mottagligheten för insulin, dvs det hjälper inte hur mycket insulin bukspottskörteln än producerar.?

Studier har väl även visat att de kan framkalla fång på friska hästar genom stora doser insulin.

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 147
Senast: Habina
·
Bukefalos I den nya versionen av forumet som jag hoppas kunna uppdatera till snart finns det möjlighet att konvertera bilder till webp-formatet...
Svar
1
· Visningar
737
Senast: Snubbelfot
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 580
Senast: Freazer
·
Hästvård Hittade mitt varmblod sjuk i hagen i måndags. Han hade svårt att få med sig sina ben, ville inte röra sig, svårt att svänga runt, feber...
2
Svar
28
· Visningar
4 319

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka