Trickträna katt.

Monifa

Trådstartare
Nån här som håller på eller har hållit på?

Har precis börjat trickträna min äldsta katt. Den jag trodde skulle vara minst intresserad haha. Tänkte klicka in henne med hjälp av en kompis som tränar hundar.

Hur som haver, torkad kycklinglever är gott och damen kan mer eller mindre sitta på beställning (med muta) och nästa grej vi ska leka med är slalom mellan ben. Men finns lite kvar på sittkommandot, dvs sitta. Hon tycker ibland att jag är slö med godiset typ "jag sitter hit me't" osså åker tassen upp :D

Men som sagt, nån här inne som tränar? Hur har ni gjort?
 
Sv: Trickträna katt.

Jag tränade min förra katt, och jag tränar Bellis nu. Vi börjar lätt med att vinka, som leder till vacker tass, som leder till höger och vänster tass. Nu kan hon det senare klockrent. Sitta på kommando kan hon, puss, give me five... ska börja med high five snart. Använder mig av kattgodis i form av rena proteiner, nu har namnet försvunnit dock, typ Pet Planet eller liknande. Kycklingfile och lamm är favvisarna. Hon kan även inkallning (när hon är på humör ;) ) och kommer när man ropar eller visslar. Hon kan gå fot, och stannar och sitter på kommando när man går med henne bredvid sig. Använder inte klicker, utan bara berömmet "bra" med ljus röst :)

Hur jag gjort? Tålamod och upprepningar :) Om hon tex slänger upp tassen på handen när hon ska vinka, så säger jag "nej", och när hon satt ner tassen igen ger jag vinka-kommando igen. Hon får ingen godbit om hon tar tag i min hand o drar den mot sig i jakten på godiset. Kör även med samma tonläge på kommandot varje gång i början tills det sitter. Sen spelar det ingen roll vilken röst man har när hon väl kan det :)
 
Senast ändrad:
Sv: Trickträna katt.

Jag har klickertränat Minimannen, med klicker och mjukost :p Mjukosten är bra för han tycker att den är tillräckligt god för att vara värd att arbeta för, och det krävs bara att han slickar som belöning - tuggbart godis går lite för långsamt och det blir ingen effektivitet i träningen. Dessutom är det lättare att bibehålla timingen med en tub än med en massa små godisbitar.

Ja, sen är det upprepning, upprepning, upprepning som gäller. Och avsluta innan intresset rinner ut :) Minimannen kan sitta med framtassarna i luften på vågen, samt gå till ställen jag ber honom om genom att peka och knäppa med fingrarna. Just det där med vågen tycker han är himla bra, så står den framme sitter han gärna där :p
 
Sv: Trickträna katt.

Jag har inte klickertränat, men jag har lärt ena katten att sitta vckert (på bakbenen), sitta, inkallning (oftast på hans villkor dock) och apportera.. lite halvdant i alla fall!:D
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Betäckningar 2023 och föl 2024
  • Fodervärd som övertäckar? shettis

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp