Triangelmärkt häst som ändrat beteende

hanny

Trådstartare
Hej! Svårt att veta var jag ska lägga tråden...
Min häst blev triangelmärkt till sällskap/avel för 1,5 månad sedan efter 1,5 års vård och rehab.. Har stått nu (hage med kompisar under dagen, box på natten) och hon börjar balla ur i beteendet. Slåss i hagen, biter människor (när hon blir arg på hästar i omgivningen). Idag var det stallkattens tur att få en spark i sin riktning som tack och lov missade.. Hon verkar inte alls nöjd med tillvaron som sällskap.. Någon annan som haft liknande problem? Tanken var att hon skulle få gå och må bra, men hennes huvud mår inte så bra. Just nu känner jag inte heller att hon är så pass bra att hon fungerar att promenadridas och jag är rent ut sagt jäkligt trött på att gå runt med en häst i snöre.. Hade jag vetat nu hur hon skulle reagera hade jag nog övervägt starkt att ta bort istället för att triangelmärka. Tar gärna emot tips..

Kan man hitta på andra saker såsom övningar från marken eller liknande så hon slipper bli uttråkad?
Vad är anledningen till triangelmärkt? Om beteendet förändrats- är det bara för att hon är uttråkad eller kan skada/smärta blivit värre?

Jag har haft ett sto som pga tidigare skada inte höll för arbete. Vi jobbade lite från marken och red ut lite. Hon blev värre och värre i ett redan dominant beteende, vi fick till slut ta bort henne för vår egen säkerhet.

Om du vill ha hästen kvar så hade jag rekommenderat lösdrift med stor flock på stor yta.

Som @tanten redan svarat, att tömköra ute sliter inte mer än att vara ute och leda en häst och du kan välja stigar eller grusvägar, göra halter, rygga mm på rakt spår. Hur menar du att det skulle slita?

Och @tanten :

Det var det jag hoppades höra, att du egentligen inte menade arbeta i töm utan mer bara en promenad i töm. I det här fallet verkar ju hästen vara i så pass skört skick att man inte vill sitta på den. Då är det ju sällan lämpligt att arbeta dem på töm.

Jag möter tyvärr många som tror att tömkörning automatiskt är super rehab eller likn iom att de tror det inte sliter. Och då har man inte tänkt på hur man tömkör. Vilket ju leder till fortsatt skadeproblematik.

Tömkörning på böjt spår sliter inte. Böjt spår sliter inte.
Obalans sliter! Obalans på böjt spår sliter.

Det går att jobba dem i balans på böjda spår och då även kunna dra nytta av den samlande effekten som böjning har. Det finns ju inga samlande övningar som inte är böjda. Och i rehabsyfte är ju ju lämpligt som attan att skyffla över vikten bakåt.
Den här skrönan om att böjda spår sliter är jag rätt allergisk mot. Vi måste liksom för att folk ska få ökad kunskap vara noga med att inte späda på såna missförstånd.
Jag skulle hellre vilja införa en allmän panik mot att inte kunna påverka balansen i sin häst i sidled och fram/bak.

Nu verkar ju det här jobbet vara overkill för TS häst. Men jag vill inte att böjdaspår-paniken får mer fotfäste än den har. Det är kontraproduktivt.

Och @tanten :

Det var det jag hoppades höra, att du egentligen inte menade arbeta i töm utan mer bara en promenad i töm. I det här fallet verkar ju hästen vara i så pass skört skick att man inte vill sitta på den. Då är det ju sällan lämpligt att arbeta dem på töm.

Jag möter tyvärr många som tror att tömkörning automatiskt är super rehab eller likn iom att de tror det inte sliter. Och då har man inte tänkt på hur man tömkör. Vilket ju leder till fortsatt skadeproblematik.

Det går att jobba dem i balans på böjda spår och då även kunna dra nytta av den samlande effekten som böjning har. Det finns ju inga samlande övningar som inte är böjda. Och i rehabsyfte är ju ju lämpligt som attan att skyffla över vikten bakåt.
Den här skrönan om att böjda spår sliter är jag rätt allergisk mot. Vi måste liksom för att folk ska få ökad kunskap vara noga med att inte späda på såna missförstånd.
Jag skulle hellre vilja införa en allmän panik mot att inte kunna påverka balansen i sin häst i sidled och fram/bak.

Nu verkar ju det här jobbet vara overkill för TS häst. Men jag vill inte att böjdaspår-paniken får mer fotfäste än den har. Det är kontraproduktivt.
Nej, jag menade ju som du är inne på att inte jobba den utan mer för att få den att tänka mer, lyssna på den som håller i tömmarna och öka kontakten mellan häst och människa. Att bara gå runt i ett grimskaft blir ju sällan så mycket hjärngympa som när hästen behöver aktivt lyssna på vad man vill när man är ute och tömkör. :)

Jag har haft en sån. Den fick vandra vidare då storflock på lösdrift inte fanns som alternativ. Avgörande blev när hon började ge sig på tidigare bästa kompisen - samt högg mig i jackan och försökte dra in mig i boxen när jag gick förbi med en sadel.

Och @tanten :

Ja, man undrar vad de här påståendena om böjda spår bygger på egentligen? Forskningen om travhästars behov av doserade banor? Jag håller med om att det är en jäkla skillnad mellan att jobba hästen på böjda spår i balans på ett bra underlag, och att låta hästen flöjta omkring okontrollerat som en gräddvisp.

Ja, man undrar vad de här påståendena om böjda spår bygger på egentligen? Forskningen om travhästars behov av doserade banor? Jag håller med om att det är en jäkla skillnad mellan att jobba hästen på böjda spår i balans på ett bra underlag, och att låta hästen flöjta omkring okontrollerat som en gräddvisp.

Jag tror det finns ett gäng missuppfattningar kring det här.

En grej som jag tror just du kan ha intresse i att klura kring kan ju vara citatet av Steinbrecht: "Rid din häst rak och framåt. Det går ju att tolkas på rakt spår och i högre tempo. Eller linjerad/rakriktad, tex genom böjning, och med framåtgripande bakben/ej påskjut. Det kan ju startat tidigare än vi tror.

Det är väl tyvärr så att det är väldigt många som inte kan påverka balansen. Det finns ju hjälper som underlättar att tex flytta balansen i manken. Då kan man ju även på böjd spår flytta balansen i manken ut och lätta upp på inner bog. Det är ändå väldigt basic om man har ett språk där en sån hjälp finns och man kan be hästen om det.

Sen måste ju veterinärer ge rehabråd som även de minst skickliga inte får problem att utföra. Då säger man rehab på raka spår just för att man inte vill låta folk sitta och hasa runt på inner bog. Det är ju rätt få av de som rider med obalans som dels är medvetena om det och än mer kan påverka det. Och det finns ju också ett gäng veterinärer som inte heller vet att det går att påverka så pass och därför rek raka spår.
Vet veterinären att man kan påverka det har jag aldrig varit med om att man inte får jobba hästen på böjda spår även under rehab.

En grej som jag tror just du kan ha intresse i att klura kring kan ju vara citatet av Steinbrecht: "Rid din häst rak och framåt. Det går ju att tolkas på rakt spår och i högre tempo. Eller linjerad/rakriktad, tex genom böjning, och med framåtgripande bakben/ej påskjut. Det kan ju startat tidigare än vi tror.

Jepp, även min 1700-talsgubbe sysselsätter sig med ämnet. Lite svårbegriplig, men jag kan lätt säga att det inte är meningen att det ska gå undan.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 928
Senast: liiinnea
·
Hästhantering Hej! Står lite i ett dilemma ang. min sällskapshäst.. Ska dra historien först: Jag har en häst som jag behövde sällskap till. Letade en...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 693
Senast: Dopy
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 762
Hästhantering Hej! Jag ska försöka beskriva mitt problem så kortfattat jag kan. Jag har ett 7-årigt halvblod med lite fullblod i sig, valack, !fux...
2
Svar
27
· Visningar
5 394
Senast: MattiZ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar