Triangelmärkning?? Syns

annso80

Trådstartare
Hej!!!

Jag undrar kort o gott..Om en häst är triangelmärkt ska det inte finnas en märkning på hästen ngn stans!!??Låter ju logiskt men i detta fallet hittar jag ingen märkning??!!
Var brukar den sitta? :bow:

Sv: Triangelmärkning?? Syns

Det ska väl frysmärkas en triangel på hästen. Den brukar alltid sitta på bakdelens yttre sida (biceps femoris/tensor fascia latae) höger eller vänster vet jag inte.. Eller har jag fel? Någon.. :smirk:

Vänster lår ska det sitta en vit triangel, men är hästen äldre så kan den blivit brännmärkt och då blir inte triangelen vit. Har en häst i stallet som är bärnnmärkt med triangel och den syns knappt alls, och inte alls på vintern. Är liksom ett litet lurv där det är brännt. Men nuförtiden frysmärker man och då syns det mkt bättre.

Den ska sitta på vänster lår, dock vet jag vissa enstaka som satt den väldigt nära svansen t ex. Men generellt sitter den ganska mitt på vä lår.

Dock, både på tiden det brändes, och nu när det fryses, så tar man i för löst så kan det bli så på en solidfärgad häst att håren inte blir vita, utan man får bara en liten 'upphöjning'. När de hästarna har vinterpäls syns triangeln inte alls.

På skimlar är det ännu värre, om man inte tar i såpass (vid frysningen med) att håren dör och du får en svart (hudfärgad) triangel istället, så syns den bara som en liten upphöjning, och ofta inte alls vid vinterpäls.

Så man kan få leta, känna och raka för att se.

Liknande trådar

Hästvård Hej buke! Jag är här och läser ofta men har aldrig postat en tråd tidigare, men har ni hamnat i problem med stallägare och ber om ert...
Svar
13
· Visningar
1 248
Senast: Blyger
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
768
Senast: tara
·
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 169
Hästmänniskan jag går just nu på två ridskolor. en har jag gått på den jag va 6 år, men känner att jag inte utvecklas då det bara kommer in nya (o...
Svar
7
· Visningar
707
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka