Triangelmärkt häst

B

Becca91vby

Hej, jag har tittat på en annons jätte länge och är sugen på att åka och kolla på hästen. Han är 6 år men som tyvärr är triangelmärkt pga hälta högerbak. Nuvarande ägaren säger att hon inte har märkt av det och att han aldrig varit oren. Ultuna kom fram till att han inte har ont men lämpar sig inte som tävlingshäst. Frågan är nu bara om jag vågar chansa och åka och kolla på honom? Det är ju trots allt en bit att åka! :confused:
 
Sv: Triangelmärkt häst

Hästen kan omöjligt ha blivit triangelmärkt bara för att den har varit halt. Den är bara 6 år! Det måste finnas en anledning när den är utförsäkrad vid denna ålder, t e x en bestående muskel, ligament, eller annan skada. Typ pålagring eller rejäl osteochondros.
Hur länge har nuvarande ägare ägt hästen och är det samma person som har fått den utförsäkrad?
En triangelmärkt häst är triangelmärkt för att visa framtida spekulanter att hästen inte håller för TRÄNING eller tävling. Det är alltså främst en häst för sällskap eller lättare hobbyridning, med betoning på lättare!
Ett sto kan man ibland använda i avel om skadan har tillkommit igenom trauma, alltså att det har hänt en olycka som gör hästen obrukbar.
Lita inte på vad folk säger om sina triangelmärkta hästar, begär tillstånd för att kolla med försäkringsbolaget som har utförsäkrat hästen om VARFÖR de betalade ut ersättningen. Och begär tillstånd av ägaren för att få tillgång till alla journaler på kliniker som har behandlat hästen.
 
Senast ändrad:
Sv: Triangelmärkt häst

Tja frågan är väl vad du ska använda hästen till? Vad är ditt mål med ridningen? Är du beredd på att eventuellt stå med en häst som inte håller för ridning utan bara kan skrota i hagen och kanske promenadridas?
 
Sv: Triangelmärkt häst

Nej, satsa på en frisk häst.
En frisk häst kostar lika mycket varje månad som en häst med en bestående skada. Även om den triangelmärkte är billig i inköp.
Med den skadade hästen är framtiden oviss och det kan bli mycket kostsamt pengamässigt utan en täckande försäkring och även känslomässigt med en massa avvägningar och svåra beslut att fatta.
 
Senast ändrad:
Sv: Triangelmärkt häst

Tycker du ska satsa på en frisk häst. En 6 åring som redan är triangelmärkt bådar inte gott för framtiden. Man ska inte lita på vad säljaren säger hela tiden. Det är ju inte så attraktivt för en köpare att få veta att hästen har haft återkommande problem med sin skada under de senaste åren, därför är det ofta lätt för säljaren att säga att "nä men det har inte varit några problem alls!" även om verkligheten är en helt annan.
 
Sv: Triangelmärkt häst

Nuvarande ägare har ägt hästen i 1,5 år ungefär och jag frågade om papper från behandlande vet. och allt från när hon köpte honom, men de hon fick med var försäkringspapprena sa hon. Man kan väl inte bara utgå från dom?! .. Jag ska bara ha honom till lättare ridning i skog och några dressyrarbeten i paddocken nån gång då och då. Jag är väldigt observant och vill absolut inte göra bort mig i ett köp som kanske gör att han blir ståendes som 6-7 åring i hage resten av sitt liv, trots att alla är värda att älskas! Han har försäkring nu, 10 000 kvar i livförsäkring + 50 000 i vetrinärvård. Är det nått att förlita sig på?
 
Att inga journaler finns att se är för mig en varningsklocka om inte annat så måste hon ju kunna hänvisa till behandlande klinik eller förra ägaren för mer info.

Försäkringen täcker aldrig skador i samband med den redan befintliga skadan. Du har en saftig reservation på den biten.

Som sagt, försök få mer bakgrundsinfo - han kanske är en perfekt häst för dig, men han kan också vara så pass skadad att han inte alls funkar för det du vill.
 
Sv: Triangelmärkt häst

Eftersom hästen är t-märkt så finns det reservationer i försökringen, kolla upp det! Vad som gäller och inte gäller. Sen så skulle iallafall jag vara intresserad att veta exakt varför hästen blev utdömd, speciellt eftersom du ska använda den som ridhäst.
 
Sv: Triangelmärkt häst

Ni får verkligen mig att öppna ögonen, tack så hemskt mycket!
Jag ska se vad jag kan göra, men jag är nog helt och hållet bestämd över att jag ska kräva fram bakrunden ev från tidigare ägare, vet. papper eller kliniker, om inte blir det inget köp!
 
Sv: Triangelmärkt häst

Självklart måste du veta vad det är för skada och hur det påverkar hästen. Det är inget snack om saken. En så ung häst som är T-märkt, du kan vara säker på att det är en rätt omfattande utredning och goda skäl till att den inte längre går att träna & tävla.

Fulla journaler som bedöms av din egen veterinär hade varit min absolut lägstanivå för att ens fundera.
 
Sv: Triangelmärkt häst

Med så lite info och i princip inga papper (förutom försäkringsbrevet, där reservationen/-erna bör stå med), skulle jag inte ha åkt och tittat på den hästen. Tyvärr ligger många hästar ute på annons, med t-märkning och kommentaren att "han har aldriiig haft miinsta ont av det, jag rider preciis som vanligt!".

För att få ut info från försäkringsbolaget, veterinärer etc, som haft med hästen att göra innan nuvarande ägaren köpte, behöver du skriftliga fullmakter från de ägare som var aktuella då hästen undersöktes/behandlades/etc. Kliniker m.fl. får inte bara ge dig en hög med papper hux flux. Hästen är ung, och har kanske inte haft så många ägare, så är ju väldigt sugen så gör ett försök att gräva. Men kom ihåg att du aldrig kan vara helt säker på att du har alla kort på bordet.

Även en häst som inte rids hårt, kan överanstränga sig/göra sig illa, och oavsett hur ofta du rider så kan det bli dyrt. Köp inte på dig problem - de riskerar att komma ändå.
 
Sv: Triangelmärkt häst

Det bästa är de annonser som förklarar att den t-märkta hästen aldrig varit halt av skadan, och så bifogar de en film. Som visar en halt häst under ryttare.
 
Sv: Triangelmärkt häst

Hästen kan omöjligt ha blivit triangelmärkt bara för att den har varit halt. Den är bara 6 år! Det måste finnas en anledning när den är utförsäkrad vid denna ålder, t e x en bestående muskel, ligament, eller annan skada. Typ pålagring eller rejäl osteochondros.
Hur länge har nuvarande ägare ägt hästen och är det samma person som har fått den utförsäkrad?
En triangelmärkt häst är triangelmärkt för att visa framtida spekulanter att hästen inte håller för TRÄNING eller tävling. Det är alltså främst en häst för sällskap eller lättare hobbyridning, med betoning på lättare!
Ett sto kan man ibland använda i avel om skadan har tillkommit igenom trauma, alltså att det har hänt en olycka som gör hästen obrukbar.
Lita inte på vad folk säger om sina triangelmärkta hästar, begär tillstånd för att kolla med försäkringsbolaget som har utförsäkrat hästen om VARFÖR de betalade ut ersättningen. Och begär tillstånd av ägaren för att få tillgång till alla journaler på kliniker som har behandlat hästen.

Raderat....
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 394
Senast: tuaphua
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 035
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 375
Hästmänniskan Hej! För två år sedan flyttade jag ifrån Stockholm till en mindre hästgård utanför uppsala för att uppfylla min dröm om att skaffa egen...
2 3
Svar
43
· Visningar
8 706

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Blöta BoT-stallpaddar?!
  • Dressyrsnack 17
  • Svårläkt sår

Omröstningar

Tillbaka
Upp