Triangelmärker man i andra länder?

Fibusen

Trådstartare
Anledningen till att jag undrar är att jag hittade en annons på en häst som inte står i Sverige,och det ser ut som om den är triangelmärkt.. Står dock inget alls om det,utan den annonseras som fälttävlanshäst.

Funderade då om man triangelmärker i utlandet,eller om det är något annat märke hästen har just där.
 
Sv: Triangelmärker man i andra länder?

i Finland gör man det inte.
Jag tycker ide`n är bra.
Släng in ett foto på en triangelmärkt häst, så jag ser hur det ser ut!:o
 
Sv: Triangelmärker man i andra länder?

Synns olika mycket på olika hästar,min förra syntes det tydligt på dock:

25404_1382716482167_6748238_n.jpg
 
Sv: Triangelmärker man i andra länder?

När jag på 90-talet jobbade på Irland var det en svensk familj som hade tagit med sig en häst som var triangelmärkt. Irländarna undrade vad det var för märkning. Hästen tävlades ganska framgångsrikt i dressyr.
 
Sv: Triangelmärker man i andra länder?

KL

Måste fråga, alltså vad betyder det om en häst är triangelmärkt? :) (som ovan skrivits har vi det inte i Finland, hörde om det första gången här på Buke men har aldrig fattat vad det betyder...:p)
 
Sv: Triangelmärker man i andra länder?

En häst som är triangelmärkt är ev utförsäkrad pga permanent skada som på något vis inte kommer att läka ut helt, även rörelsestörningar tex. I det stora hela handlar det mest om försäkringar men också för att skydda individen mot ev lidande.

En triangelmärkt häst får inte tävla/tränas hårt utan är märkt för att visa att den lämpar sig enbart till lättare träning pga skadan/åkomman.

- Man skulle kunna jämföra det med en människa som går i förtidspension pga skada eller sjukdom.

Det hästen triangelmärks för blir också reserverat i försäkringen.

Ifall man ändå tävlar hästen kan man bli återbetalningskyldig till försäkringsbolag bland annat om man tagit emot ersättning.
 
Sv: Triangelmärker man i andra länder?

Aha, nu förstår jag, vilket smart system! Tack så mycket för förklaringen! :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
999
Samhälle Snart är vintern på intågande (😎) och som erfaren yrkeschaufför blir det tydligare och tydligare att Sveriges (åtminstone på många...
2
Svar
32
· Visningar
1 432
Senast: hastflicka
·
Hästvård Hej! Funderade lite på hur ni ser på träning för en häst efter en skada? Då tänker jag främst icke-traumatiska skador utan snarare...
2
Svar
21
· Visningar
1 698
Senast: Anna-Bella
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 146
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp