Trendiga hingstar ;)

pastejja

Trådstartare
Hur mycket tänker ni uppfödare på att välja en avkomma till en trendig hingst, vars avkomma säljer sig själv?
Jag har provat att stå med ett vackert ädelt lovande ungt hbl sto e ej populär hingst som var jättesvår att få ut ordentligt folk att titta på henne. Jag har inte sålt häst på många år, men gissar att vissa hingstar fortfarande lockar köpare, medan andra inte lockar alls, utan måste visa att unghästen duger något till. Bara lite nyfiken hur ni tänker. Många hingstar har blivit utrangerade, och det finns väl inga riktiga bottennapp kvar (eller?). Om ni står och väljer mellan en hingst som är populär och en som är mindre populär, men båda hingstarna skulle passa stoet, skulle ni satsa på den som är populär, eller den hingsten som inte kommer att få lika många ston(och på det sättet få lite mer unik stam på er avkomma)?
För mig hade det nog berott på om jag skulle behålla avkomman eller ej, men det hade varit roligt att veta hur ni tänker.
Ulrika

Sv: Trendiga hingstar ;)

En jättebra fråga!
Vet inte själv hur jag skulle agera med mina egna ston...
Men det viktigaste är ju att hingsten passar stoet (typ, förmåga, storlek, inriktning osv) men om man står i den situationen som du beskriver så tycker jag lite att det beror på hur säljande stoets bakgrund och härstammning är. Har man ett sto som själv presterat eller har en spännande härstammning (som man är ganska ensam om) så skulle jag nog gå på den inte så poppis hingsten, då kan ju stoets meriter eller härstammning sälja. Annars kanske man ska gå på den mera populära hingsten, om tanken är att sälja avkomman.
Ska man ha den själv i eget bruk så skulle jag definitivt gå på den egna känslan, man har ofta en favorit;)

Jag väljar alltid en sådan hingst som jag verkligen tror ska passa stoet, det ska helt enkelt passa så bra så jag kan tänka mig att behålla avkomman själv. Skulle aldrig välja en hingst för att han är poppis, väljer jag en "poppishingst" så beror det alltså på att jag verkligen tror på den kombinationen. Jag räknar aldrig med att få sålt dem som föl, även om det ibland händer ändå, jag tycker om att behålla dem så de får tävla en eller två säsonger "hos oss" först. På det viset vet jag ju dessutom att de kommer ut och tävlar (om allt går som det ska, de vet man ju aldrig). :)

Själv är jag rabiat motståndare till trender i alla situationer;) och skulle därför aldrig välja en hingst bara för att han är trendig. Som köpare skulle jag tycka att det var mycket intressantare med en ovanlig stam än ytterligare en avkomma till de hingstar som varit populära de senaste åren, men givetvis måste stammen ha andra kvaliteter än att vara udda.

Däremot så påverkar avsättningen för avkomman mitt val av hingst. Om jag väljer mellan en elitpremierad svårklasshingst med prestationsstam och flera egna avkommor i svår klass och en yngre hingst som ännu inte tagit sig till de högsta klasserna men med mycket prestationer i stammen väljer jag den förstnämnde.

Hur mycket tänker ni uppfödare på att välja en avkomma till en trendig hingst, vars avkomma säljer sig själv?
Jag tänker inte så, utan går helt på vad jag ser hos hingsten själv kombinerat med det jag vet om mina stons styrkor och svagheter. Jag försöker att förstärka dem bra styrkorna hos mina ston. Dessutom så söker jag efter hingstar som är multi.

Många hingstar har blivit utrangerade, och det finns väl inga riktiga bottennapp kvar (eller?).
En del av bottennappen finns forfarande kvar :angel:

Om ni står och väljer mellan en hingst som är populär och en som är mindre populär, men båda hingstarna skulle passa stoet, skulle ni satsa på den som är populär, eller den hingsten som inte kommer att få lika många ston(och på det sättet få lite mer unik stam på er avkomma)?
Kan inte svara på det då jag sällan befunnit mig i den situationen - jag tycker själv att det finns för få hingstar att tillgå i Sverige som är riktigt kompletta :crazy:

Nästa år så vet jag inte vad jag ska betäcka med tex.

Helen

Senast ändrad av en moderator:

Jag tror också (såklart) på att hitta en hingst som verkligen passa stoet. Samtidigt måste det finnas en tanke på hur lättsålt fölet blir. Men att hingsten är poppis betyder inte att fölen skulle vara lättare att sälja. Om det finns ett överflöd av avkommor till en viss hingst som visat sig inte lämna så bra som förhoppningarna var blir det nog bara svårare att sälja fölet även om det skulle vara bra.
Tror inte heller att man ska vara rädd för att använda en hingst som fått många ston, sålänge den har visat att avkommorna blir bra.

Sen är hästfolk och köpare lite märkliga, om man är villig att lägga lite mer pengar på en poppig hingst från Tyskland är jag rätt säker på att avkomman blir rätt lättsåld.

När hade vi senast en svensk född "poppis hingst" ?
Kan inte komma på ngn faktiskt.

barb

Det är väl ingen som skulle säga om sin egen avel att man följer vad som är poppis i första hand...

Men om man vänder lite på frågan: vad upplever ni är poppishingstar, när det gäller vad som är mest lättsålt?

Feliciano och kanske Cardento är sådana, enligt min upplevelse, dvs stammar som många kan tänka sig att köpa. Vad säger ni?

Menade mer svenskfödda hingstar a´ la Corlensky G,det blir sällan den hysterin runt våra egna hingstar tycker jag.Figaro är väl ännu ett exempel.Tycker inte "poppishingstar" är synonymt med hingstar som får många ston nödvändigtvis,mera när det blir närmast urskillningslöst och hysteriskt runt en hingst vars förärvning vi egentligen vet mycket lite om.

barb

Lite allmänt bara, det känns som det vimlar av, i och för sig trevliga, avkommor till Robin Z, Cardento och Cortez inom hoppsporten och om några generationer så är det nog nästan bara deras blod vi kan hitta i 3 generationer, och då gäller det att vi får in något nytt.. Att ett stuteri kör fast i sina egna blodslinjer är lätt löst, men när et helt land gör det. Det är(var) himla fina hingstar så det är ingen kritik mot hingstarna..

Jag kan också tycka att det är lite knasigt att det finns vissa, totalt oprovade hingstar som kan få hur många avkommor som helst. Det tar trots allt några år innan avkommorna börjar synas på kvalitetstest, och om de då visar sig vara små, krokbeniga med dåligt temperament, så är det synd om vi står med 700 föl som inte fungerar. Borde det inte finnas en begränsning på hur många ston en hingst får ha innan han visar att han lämnar sunda avkommor? Nu när det finns semin verkar det ju inte finnas någon gräns för hur många ston en hingst kan hantera. Förr satte naturen stopp för att det skulle produceras massor av föl. Jag är inte bakåtsträvare, utan försöker se frammåt. Givetvis ska en fin hingst få fler ston än en medioker..

Att hingstars nedärvning skall prövas innan dessa får verka utan begränsning i aveln är ju vara en självklarhet,framförallt i Sverige med så få ston i avel.Samtliga framstående avelsförbund runt om i Europa har stenhårda regelverk runt detta.Men som vanligt har vi en osäker och velig avelsförening som skall avvakta i frågan.Vi saknar dessutom ett kunnigt avelsråd.

barb

Var lite otydlig inna, det jag menade med hingst från Tyskland var alltså att den är stationerad där och inte nödvändigtvis godkänd i Sverige. Det finns en och annan sådan hypad hingst. Jag tror att de avkommorna är relativt lättsålda på sin stam.

Vad det gäller begränsning för de unga hingstarna tycker jag att det är det inte finns. Innan de har fått 15 bedömda avkommor på treårstest borde de ha ett begränsat antal ston. Men jag vet inte riktigt var man skulle sätta den begränsningen?

Jag skulle aldrig tänka tanken på att använda mig av en hingst som inte passar till mina ston (även om jag HAR använt en hingst jag själv inte gillade, bara för att FÅ stoet dräktigt, det var dock en hingst som andra gillar mer än jag, tackochlov, och avkomman blev bra).
Jag erkänner dock att förmodad efterfrågan på avkomman ÄR ett av de kriterier jag väger in när jag bestämmer mig för vilken av de tänkbara hingstarna jag ska använda. Jag skulle inte kunna tänka mig att använda en hingst som är impopulär, hur väl han än skulle passa mina ston.
Är jag oseriös då?

Oj, jag är inte ensam om att ha gjort så. Att ta en hingst bara för att få stoet dräktigt. Det blev Qalle som visserligen passar vårt sto bra men inte är någon hingst jag är så begapad i direkt. Och så fick vi en Qalle-kopia... Nåja, jag är allt kär i min lilla uppfödning.

Nu avlar vi egentligen för husbehov då tanterna börjar bli gamla, men skulle det bli tal om att sälja så skulle jag nog se lite noggrannare på vad som är populärt och därmed borde vara mer lättsålt. Om valet står mellan två likvärdiga hingstar så väljer jag absolut den mest populära. Naturligtvis under den förutsättningen att den passar stoet och till det avkomman är tänkt att användas till.

Min uppfattning är att avkommor till Feliciano är intressanta på marknaden. Han är den ene hingsten jag beskrev i mitt ovanstående inlägg, och den jag valde.

Liknande trådar

Avel Funderar på att ev betäcka mitt arabsto nästa säsong. Hon har tidigare varit verksam inom arabaveln innan jag köpte henne. Jag är nu ute...
Svar
7
· Visningar
1 807
Senast: dobbis
·
Avel Funderar lite hur jag ska tänka kring försäljning av mitt sto och tar gärna lite tips av er med erfarenhet. Hon är dräktig nu och fölet...
Svar
6
· Visningar
1 656
Senast: maria_b
·
Avel Att tjäna pengar på avel är få förunnat men jag har länge undrat över om de med egen hingst, främst på naturlig, får sin avel att gå...
Svar
1
· Visningar
1 145
Senast: Fenestra
·
Avel Jag har en fundering och feel free att idiotförklara mig för jag har ingen aning om hur det fungerar. Har en hingst som blir tre till...
Svar
12
· Visningar
2 270
Senast: MaRomer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka