Oj vad mycket jag har att säga om det här! Jag ägnar varje dag åt att just läsa om, analysera och och skriva artiklar & rapporter på det här ämnet eftersom det är mitt jobb, så det här kan bli ett väldigt långt inlägg... Tur att jag ligger hemma sjuk idag så att jag har tid
Fett/socker: "Food is the new religion" brukar det sägas, och du kommer alltid att hitta någon som säger att socker är det farligaste medan fett är nyttigt, samtidigt som personen bredvid hojtar om att det är fett som dödar oss. Den senaste vändningen - alltså den att vi har blivit mindre rädda för fett - beror främst på att den studie av Ancel Keys som hela light-industrin använt som stöd i alla år, visade sig vara felaktig och utelämnade avgörande data. Detta avslöjades under våren 2016. Kan dela länkar till mer läsning om detta ifall någon är intresserad.
Mycket forskning nu visar på att rätt sorts fett (=mättat fett) snarare kan ha en positiv inverkan på saker som hjärt- och kärlsjukdomar rent generellt, och vi märker av en betydligt större acceptans av fett hos konsumenter över hela världen (även om fett i många länder fortfarande anses vara djävulen själv, men det här tror man kommer att ändras under de närmsta åren). Grekisk yoghurt är ett exempel på en produkt som tjänat något enormt på det här, framförallt i viktiga (och för industrin väldigt talande) marknader som USA och Australien. Även försäljningen av smör har ökat mycket i flera länder de senaste åren, medan det går väldigt dåligt för margarin.
Socker har tagit över fettets plats som "boven i dramat" och livsmedelsföretagen sliter sitt hår för att lista ut hur de ska kunna dra ner på sockret i sina varor utan att påverka smaken eller konsistensen för mycket. En av de bästa etiketterna du kan sätta på en matvara idag är "inget tillsatt socker". Vad vi ser är att konsumenter är betydligt mer öppna till naturligt socker, och inte har några större problem med produkter som är sötade med saker som honung eller dadlar. Sötningsmedel vill vi inte ha säger vi, men samtidigt går märken med varor som är fulla av sötningsmedel väldigt bra (t.ex. Nocco som någon nämnde).
Vegetariskt/veganskt: Det här är definitivt en av de största trenderna som livsmedelsföretag måste förhålla sig till idag. Det har dock inte haft en särskilt stor effekt på vår köttkonsumtion, vilket är lätt att tro när man hör/ser folk demonisera kött på det viset du nämner. Men det tenderar att vara lite "mycket snack och lite verkstad" över vad konsumenter överlag säger att de gör, och köttkonsumtionen har gått upp i både USA och Australien. I Sverige började den gå ner först förra året, och då mycket lite (2%). Både FN och EU har publicerat rapporter som beräknar att den globala köttkonsumtionen kommer öka de närmsta åren. Men ja, trots detta är vi generellt mer intresserade av och öppna för vegetariska och veganska alternativ, även de av oss som inte har en vegetarisk/vegansk livsstil i övrigt. Jag tror absolut att den här trenden är här för att stanna, främst för att så otroligt många helt enorma livsmedelsföretag investerar massor av pengar i det här just nu. Jättekul, tycker jag!
Protein: Protein har fördelen att vara både en allsidig ingrediens som kan tillsättas till allt från glass till bröd, samtidigt som det anses vara en fördel i kundernas tankar - vi tycker automatiskt att något är nyttigare när det marknadsförs som högt i protein. Protein har en naturlig hälsogloria över sig och är den enda av de tre makronutrienterna som inte demoniserats på något sätt; som man kan äta nästan hur mycket som helst av utan negativa effekter.
Proteintrenden har öppnat upp för företag att använda sig av vad vi brukar kalla en "permission to indulge"-strategi, vilket är en av de mest framgångsrika marknadsstrategier man kan använda sig av idag. Njie/ProPud är ett exempel på ett företag som har haft helt otroliga framgångar (tillväxt på över 400% sedan ProPud lanserades 2015) tack vare en sådan strategi, med slogans som "Go on, treat yourself" och "Feed your cravings". Barebells, Halo Top och Belvita har gjort precis samma sak (fast i Belvitas fall handlar det mer om fullkorn och långvarig energi).
En annan jättestor trend just nu är
maghälsa. Magen är vår "andra hjärna" som påverkar en hel massa funktioner i kroppen, och detta har många börjat förstå. Många har även problem med magen och väljer produkter som är berikade med t.ex. probiotika eller innehåller mycket fiber. Jäst mat börjar bli väldigt populärt tack vare detta, och massor av företag jobbar med att utveckla produkter som är bra för magen på ett eller annat sätt.
Och så ser vi att konsumenter till större grad fattar sina egna beslut när det gäller vad de ska äta, och väljer råd från blogginlägg över officiella rekommendationer alla dagar i veckan. Det här innebär att alla människor har sin egen bild av hur man bör äta, vilket försvårar det ytterligare för såväl företag som konsumenter.
Sååå, hur har det förändrat mig att läsa, skriva och prata om sådant här varje dag i ett par år? Inte särskilt mycket. Jag har blivit jäkligt skeptisk, bara
Jag, och alla mina kollegor, är tämligen opåverkade av trenderna och följer inga dieter eller liknande. Efter att ha sett och läst tillräckligt mycket om saken inser man att det inte är lönt att ta till sig alla små budskap och "sanningar" eftersom de flesta av dem ändå kommer att dö ut eller ändras inom ett år. Det FINNS inget "rätt sätt att äta". Det finns inga enkla lösningar, snabba svar. Jag tror att vi lägger alldeles för mycket tid, energi och pengar på att försöka äta "som man ska", när vi egentligen bara skulle behöva slappna av lite och ta ett steg tillbaka.
Trots detta har jag gjort en del förändringar själv, men mer för att det råkade passa mig än för att jag tror att det innebär att jag aldrig kommer att bli sjuk igen. Jag har gått över till helfeta mejeriprodukter och slutat bry mig om hur mycket smör jag har på mackan - jag är helt enkelt inte ett orolig för den sortens fett längre. Sådant kunde jag annars ha ångest över, förr i tiden. Jag kollar sockerinnehållet på varenda ny vara jag köper, även de där det egentligen inte borde finnas så mycket socker (exempel: frukostflingor, bröd). Jag försöker även äta mer växtbaserat, men det är enbart med miljön i åtanke. Och ja, även jag har dragits med i proteintrenden och köper proteinberikade produkter med jämna mellanrum eftersom jag precis som du gillar tanken på att äta något lite mer näringsrikt när jag ska unna mig lite, och är helsåld på den här "permission to indulge"-grejen. Men jag äter fortfarande massor av vanlig glass och godis också, så jag har på inget vis gått över till någon extrem.
OBS Jag vill tillägga att allt jag skrivit ovan ger en
mycket generell bild av läget och att det naturligtvis varierar stort från marknad till marknad, person till person.