Trekammarbrunn, bekämpningsmedel och fiskar

Centaur

Trådstartare
Hur fungerar egentligen en trekammarbrunn? Vad läcker ut?

Brunnen ligger bredvid en större damm med fiskar. Jag har i år varit tvungen att behandla hästarna med switch, dvs permethrin och jag var också tvungen att lägga på flugtäcken innan det hade torkat in.

Permethrin är extremt giftigt för fisk står det på flaskan. Är det så giftigt att jag inte kan tvätta täckena i tvättmaskinen nu pga att det kan läcka ut i marken och därmed dammen och döda fiskarna?
 
Är det samma switch som blev förbjudet för försäljning 2011 och för användning 2013? Av Kemikalieinspektionen. I sådana fall hade jag inte velat använda det alls längre, tror det dessutom kan vara miljösanktionsavgift på det om du blir upptäckt. Men nu när det redan är använt, så står det att medlet eller tömd förpackning inte ska komma i kontakt med vattenmiljön. Förpackningen ska du lämna som "farligt avfall".

Ring Kemikalieinspektionen anonymt och fråga om du kan tvätta täckena, tyvärr vet jag inte alls något om trekammarbrunnar, men kanske nån annan här gör :)
 
Det finns många faktorer som spelar in. Olika fiskarter är olika känsliga, storleken på dammen spelar in, hur mycket av ämnet som fastnat på täckena, hur mycket som hinner brytas ner innan det läcker ut i dammen, etc.

Hittat att för fiskarten "Pimephales promelas", så dör hälften av fiskarna vid en koncentration på 0,016 mg/liter, vilket är rätt lite. Men eftersom du skriver "större damm", så kanske det är lugnt ändå. Om vi räknar på en damm som är 20x20 meter och i snitt 2 meter djup (siffror helt tagna ur luften), så skulle det gå åt 12,8 gram av ämnet för att uppnå den koncentrationen. Och om den aktiva koncentrationen är 4% (som det står på Kemikalieinspektionens sida), betyder det att du skulle behöva ha 320 gram av produkten som fastnat på täckena. Sedan måste man även ha i åtanke att inte allt kommer ut samtidigt i dammen, när det "läcker" ut från trekammarbrunnen, genom marken och vidare ut i dammen. (Om jag nu räknat rätt)
 
Hur fungerar egentligen en trekammarbrunn? Vad läcker ut?

Brunnen ligger bredvid en större damm med fiskar. Jag har i år varit tvungen att behandla hästarna med switch, dvs permethrin och jag var också tvungen att lägga på flugtäcken innan det hade torkat in.

Permethrin är extremt giftigt för fisk står det på flaskan. Är det så giftigt att jag inte kan tvätta täckena i tvättmaskinen nu pga att det kan läcka ut i marken och därmed dammen och döda fiskarna?
En trekammarbrunn ska vara tät, sen om den är det i praktiken beror på hur den är konstruerad, material, ålder och belastning. Det jag tycker känns mer relevant är vart vattnet tar vägen efter trekammarbrunn? Sen kan jag inget om varken fiskar eller de bekämpningsmedel du snackar om, men avlopp är mitt område ;)
 
Sk%C3%A4rmklipp-slamavskiljare-300x268.jpg
Det mesta av slammet ( det bruna :o ) Stannar kvar i första kammaren, i de följande kamrarna så skils den absoluta merparten av slammet av. Detta töms sedan med en slamsugbil en eller två gånger per år. Gråvattnet leds sedan ut i en grusbädd där gråvattnet infiltreras med omgivningen och sakta rinner ner mot närmaste vattendrag.
 
Som landsbygdsbo beskriver så är det relevanta var vattnet rinner vidare till efter trekammarbrunnen. Du kanske vet det men jag hade inte fattat det innan jag flyttade till hus utan trodde allt stannade i brunnen, vilket ju är helt orimligt men ja :D

Vi har en öppen infiltrationsbädd typ 30 meter längre ner från vår trekammarbrunn tex. Det är mer vanligt med täckta (gissar friskt de inte syns alls??).
 
Som landsbygdsbo beskriver så är det relevanta var vattnet rinner vidare till efter trekammarbrunnen. Du kanske vet det men jag hade inte fattat det innan jag flyttade till hus utan trodde allt stannade i brunnen, vilket ju är helt orimligt men ja :D

Vi har en öppen infiltrationsbädd typ 30 meter längre ner från vår trekammarbrunn tex. Det är mer vanligt med täckta (gissar friskt de inte syns alls??).

Vår är täckt. Tog ett tag innan jag fattade varför det växte så in åt helvete där och alltid är blötare där än omkringliggande mark på vår/höst ;)
 
Vår är täckt. Tog ett tag innan jag fattade varför det växte så in åt helvete där och alltid är blötare där än omkringliggande mark på vår/höst ;)

Hur vet man då om den "funkar" osv? Det vet man ju tydligen inte med vår heller iofs. Alltså jag fattar varför de vill strama upp reglerna för vilken djungel när vi försökte sätta oss in i det. O det enda kommunen brydde sig om var att det inte växte något alls på bädden sen gav de den godkänt....
 
Hur vet man då om den "funkar" osv? Det vet man ju tydligen inte med vår heller iofs. Alltså jag fattar varför de vill strama upp reglerna för vilken djungel när vi försökte sätta oss in i det. O det enda kommunen brydde sig om var att det inte växte något alls på bädden sen gav de den godkänt....
Att brunnen inte svämmar över? Nej jag vet inte.

Vår bädd är gräsbevuxen. Finns nån slags brunnslock där dock.
 
De flesta har täckta infiltrationer/markbädd

Finns ju lite olika biobäddar på marknaden som man kan lägga till/byta infiltration men det beror ju lite på vad du har för marker om det verkligen behövs. ca 15-20 år brukar en infiltration hålla utan problem om det inte sätter sig och är gjord riktigt.

Kommunen kan göra mätningar på markbädden för att se om den är funktionsduglig.
 
De flesta har täckta infiltrationer/markbädd

Finns ju lite olika biobäddar på marknaden som man kan lägga till/byta infiltration men det beror ju lite på vad du har för marker om det verkligen behövs. ca 15-20 år brukar en infiltration hålla utan problem om det inte sätter sig och är gjord riktigt.

Kommunen kan göra mätningar på markbädden för att se om den är funktionsduglig.

Det var väldigt mycket mer info än ansvarige i vår kommun hade att komma med ;)
 
Vår är täckt. Tog ett tag innan jag fattade varför det växte så in åt helvete där och alltid är blötare där än omkringliggande mark på vår/höst ;)
Från en som jobbar på kommun med tillsyn av just avlopp kan jag säga att det inte är ett jättegott tecken att det är blött runt bädden och att det växer mycket på den.. kan vara bra att veta ifall även din kommun är ute och gör tillsyn.
 
Från en som jobbar på kommun med tillsyn av just avlopp kan jag säga att det inte är ett jättegott tecken att det är blött runt bädden och att det växer mycket på den.. kan vara bra att veta ifall även din kommun är ute och gör tillsyn.

Det är när det är regniga perioder det blir blötare där. Inte "ständigt" (då skulle jag vara rejält bekymrad). Men vår och höst, vid snösmältning eller mycket regn, så blir det blötare där, tar längre tid att torka upp än på omkringliggande mark. Av samma anledning växer det bättre där (inte torrt lika fort som övrig mark).

Men att själva där bädden är inte avleder vatten lika snabbt som mark som är "opreparerad" är väl inte konstigt? Borde väl vara mer bekymrande om ytvatten försvann ner i marken lika fort där - då skulle den ju vara genomsläpplig och snarare bara forsa ut avloppsvatten än filtrera ut det? Eller?

Själva växtligheten är densamma som runt omkring, ingen annan sort eller så.
 
@Centaur: Med förbehåll för att jag inte är någon expert och det var på stenåldern jag läste kemi så verkar ju permethrin ha hög persistens (dvs det bryts inte ned snabbt). Försvaret har sett det som ett miljöproblem med uniformer som behandlats med ämnet och sedan tvättas i områden där det inte finns adekvat rening: http://www.foi.se/rapport?rNo=FOI-R--2084--SE

Fast samtidigt får man ju tänka på skalan, några täcken respektive hundratals (tusentals?) uniformer.
 
Fast samtidigt får man ju tänka på skalan, några täcken respektive hundratals (tusentals?) uniformer.

Jag tror inte man tvättar så många uniformer åt gången (inte den typen av uniform iaf, de är ju speciellt gjorda för områden där insekter är ett problem).

Vad jag kommer ihåg av miljökemin kan ganska lite permethrin kan ställa till det rejält med fiskarna plus att det bioackumuleras. Under alla omständigheter vill man väl inte riskera att släppa ut farliga ämnen.
 
Det är när det är regniga perioder det blir blötare där. Inte "ständigt" (då skulle jag vara rejält bekymrad). Men vår och höst, vid snösmältning eller mycket regn, så blir det blötare där, tar längre tid att torka upp än på omkringliggande mark. Av samma anledning växer det bättre där (inte torrt lika fort som övrig mark).

Men att själva där bädden är inte avleder vatten lika snabbt som mark som är "opreparerad" är väl inte konstigt? Borde väl vara mer bekymrande om ytvatten försvann ner i marken lika fort där - då skulle den ju vara genomsläpplig och snarare bara forsa ut avloppsvatten än filtrera ut det? Eller?

Själva växtligheten är densamma som runt omkring, ingen annan sort eller så.
Det som är viktigt för en markbädd eller infiltration (de två vanligaste reningsanläggningarna) är att det finns syre för nedbrytningen. Är bädden vattenmättad för bakterierna som sköter nedbrytningen inte syre, och avsloppsvattnet renas inte innan det transporteras vidare till vattendrag/grundvatten. Att det som du beskriver bara är kortare perioder är så klart positivt, men troligen funkar inte reningen så bra under dessa perioder.

Under regnperioder och snösmältning är grundvattennivåerna generellt som högst, och egentligen ska en avsloppsanläggning anläggas med skyddsavstånd till högsta grundvattenytan. Tyvärr är det sällan så i praktiken dock ;)

Sorry om jag nördat ner mig för mycket nu, men fråga gärna om du vill jag ska förklara mer :)
 
Det går ju att räkna på det: dammens volym/utloppet i dammens volym (om det är lågt flöde/omsättning i dammen så är recipientdelen mindre än hela dammen) och volymen switch du använde (halv flaska?) och koncentrationen på permitrin i flaskan. Jämför med ekotoxikologiska data på produktdatabladet, utgå från det känsligaste (brukar vara typ daphnia). Räkna med 100% utsläpp från trekammarbrunnen till dammen så får du ett garanterat worst case-scenario.

Eller så bara lämnar du in täckena på kemtvätt. Kemtvättar har bra rening på sina utsläpp och större volymer tvättvatten. Kostar några hundralapper men du stör garanterat inte dammens ekosystem ;)
 
@VLMF: Eftersom jag är en gräslig nörd kollade jag upp permetrin på Kemikalieinspektionen tidigare :D

För daphnia var det EC50 (48 h): 0,0001-0,002 mg/l och NOEC (23 d): 0,0001 mg/l vilket är ju väldigt låga koncentrationer.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Senil häst?
  • Ridskoleryttare
  • Ordspråk

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp