tredje vaccinationen mot hästinfluensa

Sv: tredje vaccinationen mot hästinfluensa

Saxat från Agrias hemsida:

Vaccinationsschema:
Första dosen vid fyra månaders ålder eller senare.
Andra dosen 4-6 veckor senare
Tredje dosen sex månader efter den andra vaccinationen.

Återvaccinera hästen minst en gång per år. Hästar som ofta utsätts för smitta bör vaccineras oftare.

Det är detta schema jag följt för min -04a.
Men nu hade någon hört att det ändrats till tredje inom 12 månader.

Jo det kan nog stämma, är du säger det. Sitter här och tittar i min häst pass eftersom jag glömde vaccinera förrförra året :o så han var tvungen att få grunden igen.
Då fick han:
Grund: 16/11 -06
Andra: 22/12 -06
Tredje 18/12 -07

Så det är nog 12 månder då :)

Det beror ju också på tillverkare och smittotryck. Går det mkt i krokarna kan det vara en bra idé att boosta om.

Min lilla stackare är grundvaccinerad två gånger 07 :crazy: (Det är så det går när man inte får passet på en gång).

Jo det kan nog stämma, är du säger det. Sitter här och tittar i min häst pass eftersom jag glömde vaccinera förrförra året :o så han var tvungen att få grunden igen.
Då fick han:
Grund: 16/11 -06
Andra: 22/12 -06
Tredje 18/12 -07

Så det är nog 12 månder då :)

:eek: :bow:
menar du att jag inte gjorde fel när veterinären gick lite över tiden på den sista sprutan?! Kunde alltså egentligen väntat längre?! eller det kanske beror på medel och tillverkare?! Ingen vet. som sagt något i alla fall :bow:

Tävlingsmässigt så räcker det med grundvaccination (två) och sen inom ett år (12 månader). Om du sysslar med ridsport förstås.

Åh, vad bra. Jag har vart jätteorolig :o
Tävlar inget nu, men det hade ju vart bra om man nu skulle ut någon gång.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
739
Senast: tara
·
Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 590
Hästvård Vårt 16 åriga sto blev i början av sommaren svullen i båda bogspetsarna. Har under sommaren undvikit ridning och haft hästmassör som...
Svar
6
· Visningar
705
Senast: tara
·
Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 960

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka