Tredje person - språknörderi

tanten

Trådstartare
Allvetande bukepedia.

I en arbetsordning för en organisation har jag stött på begreppet "tredje person". Bl.a. i detta:
"Denna information är avsedd för styrelsen och ska därför inte spridas till tredje person."

Jag har i min enfald trott att det är en grammatisk term.

Språknördar och organisationsmänniskor - är det korrekt?

Fast det är ju bara styrelsen (en part) som har informationen.

"... ska inte spridas till utomstående" är väl korrekt.

Om du och jag har ett samtal kan vi bestämma att inte involvera tredje part i detta samtal. Du är en part, jag är en part och ingen annan (tredje) ska alltså komma på tal för informationen.

"Tredje man" finns ju en term som heter.
Exempelvis att arbetsrättsliga konflikter inte "får" drabba "tredje man".
Antar att det är vad man syftar på?

Helt korrekt uttryckt är det nog inte utan jag gillar @Lovisaleonora s förslag.

Wikipedia tycker följande:

---
Termen tredje person omdirigerar hit. För den juridiska termen, se tredje man.

Inom lingvistiken används person för att beskriva vilken roll ett givet nomen spelar i en sats, till exempel huruvida nomenet utpekar talaren, den tilltalade eller någon annan roll.

Vilka personer som är relevanta för ett språk kan vanligen direkt utläsas ur pronominalsystemet. I böjningsspråk tar ofta andra ordklasser olika former beroende på person hos det nomen de beskriver eller hör samman med.

I svenskan används första person, andra person och tredje person. Första person avser vanligen talaren, andra person den tilltalade och tredje person andra aktörer i satsen.
---

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Som en person med flera hälsoproblem genom livet som vården inte har kunnat hjälpa, så har jag kommit att fundera en hel del över just...
2
Svar
30
· Visningar
4 903
Senast: TinyWiny
·
Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 342
Senast: kem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar