Tredelat eggbett - tillåtet?

Dressyrtjejen_97

Trådstartare
Hade inget bättre för mig än att titta i TR nu, kul liv jag har då :rofl:
Aja, satt och kollade på vilka bett som var tillåtna i dressyr. Jag har fått lära mig att bara de betten som är uppritade är tillåtna. Betyder det då att tredelat eggbett inte är tillåtet?! :eek: :nailbiting: :arghh: Det är nämligen det bettet det enda bettet som min lilla pålle funkar bra på! Tittade och tittade i TR, men såg bara att tvådelat "vanligt" eggbett var tillåtet, inte tredelat.

Någon mer insatt som vet hur det egentligen ligger till?

Kan mycket väl vara så, 3 delat Baucher bett är inte tillåtet i alla fall, medans 2 delat är det..

Om du läser i dressyrTR sida 23 (5.3) står som följer

'nedstående och ev fler bilder finns på Svenska Ridsportförbundets hemsida i större format'.

Går man in där under bilagan 'bett' finns tredelade eggbett med på bild.

:)

Följande står i bilagan där bilderna visas i TRII:

"Tränsbett tvåledat med rörliga ringar. Mittdel rörlig med rundad utformning. Också tillåtet med fasta ringar."

Inte speciellt otydligt med andra ord. ;)

Tack! :D

Spinner vidare på samma tema; I TR är ju bara 2-delat D-bett uppritat. Betyder det då att 3-delat D-bett är icke godkänt? Och hur är det med 3-delat D-bett med roterande/koppar del? För längre ner på samma sida står det ju något i stil med att "andra specialbett med fasta ringar och roterande mittdel" är tillåtna..
Blir tokig på TR! Kunde det inte vara lika tydligt som lagboken bara?! :arghh:

Tack! :D

Spinner vidare på samma tema; I TR är ju bara 2-delat D-bett uppritat. Betyder det då att 3-delat D-bett är icke godkänt? Och hur är det med 3-delat D-bett med roterande/koppar del? För längre ner på samma sida står det ju något i stil med att "andra specialbett med fasta ringar och roterande mittdel" är tillåtna..
Blir tokig på TR! Kunde det inte vara lika tydligt som lagboken bara?! :arghh:
Om du läser inlägget ovanför ditt så står det ju att 2-ledat bett är godkänt...

Räknas inte som tränsbett?
Alltså om man läser TR så benämner de ju 2- och 3-delade egg och vanliga tränsbett som tränsbett, men D-bett skriver de ju D-bett om sas. Och bara 2-delat "vanligt" D-bett är uppritat, men i texten står det något i stil med att "andra tränsbett med fasta ringar och roterande mittdelar är tillåtna" eller något sånt....

Ja läser man i TR så står det ganska tydligt vad som gäller...

"5. Bett
5.1.
Oledade, en- och tvåledade bett ät tillåtna. Tvåledat bett ska ha
rundat mellanstycke.

5.2.
Diametern på de olika betten måste vara så stor att de inte kan
skada hästen. Diametern mäts vid bettens ytterkant.
”H”
Minsta diametern för stångbett ska vara 12 millimeter och för
bridongbett minst 10 millimeter.
Minsta diametern för tränsbett i unghästbedömning ska vara 14
millimeter.
”P”
Minsta diametern för tränsbett ska vara 10 millimeter.
5.3.
Alla bett ska vara i originalskick och ska vara gjorda av metall
eller hård, oböjlig plast. Överdrag med gummi eller latex är
tillåtet. Se även moment 211.2.2.och 211.3.2. Godkända prototyper
av tränsbett för ponny respektive häst samt stång och bridongbett
framgår av bilderna på följande sidor.
Nedanstående samt eventuellt fler bilder finns på Svenska
Ridsportförbundets hemsida i större format"

Sen finns det bilder på olika typer och det är bara ett enda bett som det står att det bara får finnas i en viss form.

"8.
Hanging cheek
snaffle. Endast
tillåtet enledat
"

Liknande trådar

Träning Min unghäst född -10 har aldrig riktigt accepterat bett. Munnen är kollad,allt ser bra ut. I början så hade vi 3-delat tränsbett,vilket...
Svar
12
· Visningar
1 507
Senast: Ridinglady
·
M
Dressyr Jag har en häst som är lite klurig i munnen, han får helt enkelt inte plats med så mycket och har äntligen hittat ett bett som är litet...
2
Svar
33
· Visningar
3 452
Senast: -moa-
·
M
Utrustning Min pålle är väldigt kinkig med bettet. Han går Klockrent på rakt bett med fasta ringar, ganska smalt:D. Men det får vi ju inte tävla...
2
Svar
23
· Visningar
4 440
Senast: Andorra
·
Dressyr Har lusläst TR men faktiskt inte förstått fullt ut vilka bett som är tillåtna! Min häst har rejäla problem med att använda bett. Av...
2
Svar
27
· Visningar
4 877
Senast: kopparberg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar