Tre katter på 20 kvm?

R

radiate86

Ja, som rubriken lyder. Tycker ni det är okej med tre katter i en lägenhet på 20 kvm?

Två katter ska ju funka, men är det värre med tre? Jag vet ju att det viktigaste är sysselsättning, men ändå.

Kan det bli så att en av katterna eventuellt kommer känna sig utanför? Det är ju så ofta tyvärr, två går bra, men inte tre.

Anledningen till att jag vill ha tre, är för att jag tycker det är så mysigt med katter och jag tror verkligen inte att det blir för mycket.

Vad säger ni? :)

Sv: Tre katter på 20 kvm?

Jag tycker det låter litet. Katterna måste ju kunna komma ifrån varandra ibland också.

Jag har haft tre katter (två vuxna och en ungkatt) på 27 kvm sen i julas och det har fungerat jättebra. Men då är mina katter hypersociala och hänger ihop alla tre konstant så dom verkar inte ha nåt behov av "privatliv";) Så det beror nog mycket på hur katterna är och hur de trivs ihop samt hur planlösningen på lägenheten ser ut.

Ja... det är två kattungar från samma kull och en från en annan. Samtliga är honor... jag har inte köpt dem än (dem är tingade, men är 12 veckor först i aug) så jag vet inte hur dem kommer att fungera ihop. Men tror ni det är någon risk att syskonen stänger ute den andra katten? Så kanske inte katter gör men :)

Har nämligen tänkt att anordna med mycket leksaker och utrymmen till dem, så de kan gå och vara ifred mycket så slipper dem känna att dem går varandra på nerverna :)

Du har alltså inga katter alls nu men tänker skaffa tre? Vet du vad du ger dig in på? Det är ju ganska dyrt med så många katter. Är det kattungar borde det inte vara några större problem men jag upplever att vuxna honor ofta kräver lite mer privat utrymme än hannar, men det är ju självklart induviduellt men samtidigt inget du kan ha en aning om redan nu... Tre kattungar på 20 kvm kan nog annars blir väldigt påfrestande för tvåbentingar även om katterna klarar det:angel:

Jag tycker det låter alldeles för litet.
Och ganska riskabelt att skaffa tre katter på en gång innan man vet vilka personligheter alla har och om dem passar ihop.

Jadå, jag vet vad jag ger mig in på. Jag har två katter där jag bodde förut, alltså hos min familj så jag är kattvan.

och pengar har jag :)

Nåväl, vi får se hur jag gör :)

tack för alla svar!

Jag skulle aldrig göra det. Katter behöver ha sina egna revir där andra katter håller sig utanför. Jag har två kullbröder och de har fullt sjå att dela upp våra 64 kvm med balkong mellan sig, jag hade gärna haft större för deras skull.

Jag tycker det låter väldigt litet även för två katter, jag hade inte velat ha djur instängda på så liten yta 24/7.

Jag håller med ovanstående. Jag tycker inte att det är försvarbart
att hålla så många katter på så liten yta. För katternas bästa
så bör du bara skaffa en eller två.

nja, tre katter på 20 kvm, lite litet.
du kanske skulle börja med två och skaffa en till senare om det går bra.

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
850
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Jag med familj har bott utomlands i sambons hemland under en del av föräldraledigheten i 3,5 månader. Under tiden vi har varit borta så...
2
Svar
22
· Visningar
4 389
Senast: Kaching
·
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 566
Senast: Skjøldur
·
Övr. Katt Jag och min sambo längtar efter att bli med katt men vi har kört fast lite när det gäller vilken ras som kan passa oss. Vi bor i...
Svar
19
· Visningar
2 036
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama