Tre dm nysnö å rissla

mariajonsson

Trådstartare
Blev så glad i dag när jag vaknade och såg all härlig snö som har kommit:bump::bump:
Jag har en längre tid sneglat på en gammal rissla som följde med huset. Det som fattas till risslan är skaklarna. Jag har fattat att man ska ha draglinor (sitter en svängel under) och lösa skaklar. Jag kan få låna skaklar av en kompis som har flera, men jag har ett par rekade träskaklar som är mina egna. Blir det för "sladdrigt" med de rekade, då man måste ha bara en fästpungt i släden om dom ska kunna "reka"?
Jag har en loksele med draglinor så jag vet ju att med lånade skaklar så funkar det, men tanken var om det funkar med de rekade eller om det går bort handlöst. Ju mer jag tänker på konstruktionen ....... ju sämre tror jag det blir. :o (det är tragiskt när man inte ens själv tror på sina egna ideer)

maria

Sv: Tre dm nysnö å rissla

Har precis kört släde idag med nytillverkade rekade skaklar, men precis som du är inne på krävs det ju då ett nytt fäste för skakeln mitt fram. Jag kan tänka mig att det kan fungera att sätta dit ett, men tycker ändå att du ska testa köra den som den är tänkt först, med lånade skaklar, för att se hur den beter sig. I djupsnö är det nog ingen större skillnad men frågan är hur den beter sig när det är mindre snö? Känns som att den borde styra mindre i sidled med sin ursprungliga konstruktion, när jag körde timmerbocken (eller geten, kommer aldrig ihåg vilken som är vilken?) som ju har rekade skaklar höll vi på att svepa omkull hästen när själva kälken började glida i sidled och man var tvungen att placera hästen framför kälken - inte kul. När man svänger/vänder blir det ju också skillnad, svängradien blir ju mindre med rekad skakel men även vältrisken, känns det som. Jag har inte kört min rissla så jag vet inte riktigt hur den uppför sig, jag har en hemmatillverkad "vedkälke" som jag kör shettisarna med.

Jag har en släde - samma sak som rissla? - och till den har jag fasta skacklar, och ingen svängel eller linor.
Det är ju inte optimalt ur dragsynpunkt, men den är så konstruerad.

När vi kör med kälke har vi rekade skacklar, och då kan ju kälken svänga lite hit och dit om det är på plogad väg. Hade skacklarna varit fasta hade väl hela hästen svängt med när jag kör med lilla russet, alltså bättre med en fästpunkt. Men en släde som svänger hit och dit skulle jag inte vilja ha, fast då behövs det ju en häst som rår att hålla emot också.

Låna du skacklar först, och kör som den är konstruerad, och ändra sen om du tycker det verkar bättre!

Lyckos dig som har snö! Här frös det på under dagen, har nu inte varit ute på några timmar, så jag vet inte hur det har blivit. Men nu har jag fått ordning på rockarden så jag klarar mig utan snö några dagar till :D

Lotta

Kul!:bump::banana:
Själv älskar jag att köra slädfordon med häst. Det har varit en ganska mesig och tråkig vinter med lite snö och mycket is och skare, så vi har inte lekt så mycket med slädarna under julhelgen som vi brukar.
Jag fortsätter lite på mitt tidigare inlägg i ämnet:

Det som fattas till risslan är skaklarna. Jag har fattat att man ska ha draglinor (sitter en svängel under) och lösa skaklar.

Du skall inte ha draglinor till risslan, om det är den sorts konstruktion som vi har, utan man använder lösa skacklar som kopplas i din svängel. Troligen skulle draglinor hugga tag i medarna och därmed förlora sin funktion.

Jag kan få låna skaklar av en kompis som har flera, men jag har ett par rekade träskaklar som är mina egna.

Låna din kompis skaklar!:banana: Bra polare du har!

Blir det för "sladdrigt" med de rekade, då man måste ha bara en fästpunkt i släden om dom ska kunna "reka"?

Japp, risslan är en hög och rank konstruktion, som måste stabiliseras av att skaklarna tar stöd av medarna. Den är inte gjord för rekade "timmer"skaklar Tänk på att när du skall vända tvärt och speciellt i djup snö, att kliva ur och hjälpa bakdelen av släden runt.

Lycka till och mycket nöje!

Tack för ett lärorikt svar.
Jag som var helt övertygad om att det skulle vara draglinor när det sitter en svängel under risslan :o
Ja, man lär så länge man lever!
I dag så har jag äntligen fått ut risslan som stog ruskigt illa till i porten och jag har hämtat skaklarna hos min tokbussiga kompis.
Men........ Då slår idiotin till igen :rofl:
Sitter verkligen skaklarna fast om man "bara" lägger dom på kroken till svängeln??? Jag tycker att det ser totalt livsfarligt ut. :crazy:
Och vad är krokarna på medarna till för??

Då man vrider skakeln som den kommer att sitta då man fäster den i selen så ser det ju ommöjligt värre ut!

OM det nu ska sitta så här, varför hoppar dom inte lös?

Maria

Jag skulle ju gissa att dom ändå skulle sitta i kroken på skackeln, för då passar ju vinkeln :confused: men gör inte som jag säger, det är bara en tanke. Det finns ju dom som kan det här ;)

Lotta

Jag skulle ju gissa att dom ändå skulle sitta i kroken på skackeln, för då passar ju vinkeln :confused: men gör inte som jag säger, det är bara en tanke. Det finns ju dom som kan det här ;)

Lotta

Jag antar att du menar kroken på meden, men där ska nog inte skakeln sitta, som jag har fattat det.
Men man blir ju skogstokig över att inte ha FACIT!!!!
Någon som har skakelfacit? :angel:

Maria

Hej många av dessa risslor hade ingen svängel (min öberg &östman saknar)jag kopplar i metmaskarna släden rycks lite från sida till sida den köedes med finsele(loksele )eller arbetssele eftersom dom var gjorda så var dettroligen aceptabelt det blir ju totalt sett väldigt lite kört med rissla.

Ja den såg inte riktigt ut som våra släars svängel.
Håller med om att det där såg lite osäkert ut.
Sen som nordtravare skrev, vissa finns ingen svängel, andra som sambons släde där finns ingen krok på meden utan bara en svängel.

Har ingen bild på hans men på min släde skacklarna var inte riktigt klara där (bytte till nytt trä).

Sen verkar krokar vara väldigt olika, hans skacklar till hans rissla på passar inte på min och tvärtom.

risselsvngel5.jpg

hyffsat bökig att trä på och lossnar garanterat inte av sig själva ;)

Liknande trådar

Körning Som rubriken skvallrar om gäller mitt huvudbry denna kombination. Jag har en släde på låns hemma, ett ganska nätt hemmabygge som jag...
Svar
15
· Visningar
3 851
Senast: -Catherine-
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka