Tre-åringar!

S

SomethingLovish

Hur ska man rida sin tre-åring? Hur rider ni era? Vad menas med "Unghäst-form"?
Nåra frågor som skulle vara kul om nån ville berätta för mig!:bump:
lägg gärna in bilder på era tre-åringar!:love:

Sv: Tre-åringar!

såg n:angel::idea:u att det redan fanns en tråd om tre-åringar

men jag vill ändå veta vad det är för skillnad på unghäst form och att hästen går i vanlig form? någon måste väll veta:confused:

unghästar rider man för det mesta i en lite lägre form, ungefär som när du lägger ner hästen i form efter ett pass

Jag rider alltid in mina hästar när de är 4, och då brukar jag skritta MKT typ inte galoppera och trava något alls, väntar med att hoppa dem under ryttare tills de blir 5 (4) pga att jag vill att benen ska vara lite mer "färdigväxta."

Här finns bilder på min 3 åriga fjordvalack Furubäcks Saldo e: Tamlin Grönkulla, u: Furubäcks Salvia.
http://www.pixbox.se/pic_show_id15791922.html

Såå sjukt söt häst!!!!!:love::love::love::love:
jag sitter inte på min tre-åring när jag skrittar en längre bit då leder jag hellre:) Däremot så springer jag med hästen:d:bump:

ja då fattar jag:idea: jag trodde att det var så......:D

Unghästformen är ju mest innriktad på att få hästen att söka bettet och komma i balans. Man förbereder för mer samling längre fram genom att få den att bjuda fråmåt och vilja fram till bettet.

Det finns ju en undersökning gjord på hur man på bästa sätt ska träna unghästen för bästa hållbarhet i vuxen ålder och jag har för mig att man där förespråkar att de ska arbetas mkt tidigare än vid 4 års ålder.

Kanske det är ngn här som vet vilken undersökning jag syftar på och kan lägga ut den här? Tyckte att den var mkt intressant när jag läste den. Tror att den gällde varmblodiga hästar.

Ska nog lägga till att jag har kallblod (fjording, ardenner, nordsvenk travare):)

Ja, jag såg det i ditt inlägg så jag ville också förtydliga att jag tror att undersökningen gällde varmblodiga hästar. Kallblod lär ju vara senare i sin utveckling men jag vet inte om man t ex inom kallblodstravet tar hänsyn till detta?

Min egen filosofi är att man ska låta unghästar "arbeta" ofta och korta pass, att man inte ska låta dem bara gå o skrota i en hage till de blir 3-4 och sen sätta igång med allting på studs. Hoppar gör jag ju så lite, möjligen ett skutt i skogen eller som uppvärmning inför dressyrpass så hur man på bästa sätt lägger upp förberedande träning av den unga hopphästen det vet jag inget om.

Tycker om att rida ut mina unghästar, väldigt sparsamt på böjda spår det första året. Gillar inte att sitta och rida dem väldigt långa och låga eftersom de får all tyngd på framdelen då, jag vill variera mera och de får hellre gå lite ÖVER tygeln bara framåtbjudningen finns där. Svara på hjälperna snabbt är också en grej jag försöker träna tidigt.

jag tror inte att man tar någon hänsyn till det alls inom travsporten :confused:
Lite dåligt kan man tycka:crazy:

Men de startar ju inte hästar som inte är klara. De som är lite sena i utvecklingen får vänta extra, men ja, det är lite väl mycket för en så ung häst som en 2-åring tycker jag.

Däremot är det ju bättre på det viset att de i princip tränar med sin egen vikt som motstånd, och inte med en ryttare på ryggen som en ridhäst. Jag tror det bästa är "lagom" påfrestning när man är ung även för människor. Lite småsmällar och att ta i lite när man växer upp gör att man inte blir så skör senare verkar det som på människor iaf. men jag skulle nog inte heller sätta min unghäst i hårdträning direkt.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
252
Senast: Lavinia
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
861
Senast: Piaff
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 103
Senast: Red_Chili
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 701
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama