Suskiv
Trådstartare
Min travare körs idag med remsele, långbrösta och rockard gjord på bilaxel. Förspänd på vanligt sätt med skaklarna fästa i däckeln med remmarna och sen långbröstans remmar virade ett par varv runt skaklarna innan de fästs i vagnen. Jag tycker dock inte det är helt optimalt. Visst superbra om man har en lätt travsulky, men min rockard väger as och vi kör på skumpiga skogsvägar och en hel del dressyr.
Det jag funderar på är om man skulle kunna svetsa en svängel på rockarden och sen fästa bröstans remmar i den istället. Då skulle man kunna få en bättre dragvinkel och hon skulle dra mer med bröstan än vad hon gör idag. Frågan är bara om den håller för det, är ju liksom inte gjord för att dra hela vagnens vikt.
Jag har inte riktigt ekonomin att köpa annat sele i dagsläget.
Det jag funderar på är om man skulle kunna svetsa en svängel på rockarden och sen fästa bröstans remmar i den istället. Då skulle man kunna få en bättre dragvinkel och hon skulle dra mer med bröstan än vad hon gör idag. Frågan är bara om den håller för det, är ju liksom inte gjord för att dra hela vagnens vikt.
Jag har inte riktigt ekonomin att köpa annat sele i dagsläget.