Travträna på is?

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare RussPuss
  • Startdatum Startdatum
R

RussPuss

Jag har varit ute och tränat på våran is med ponnysar, en rakbana på 450 meter, längst ut var det 20-25 cm is eller kanske tillochmed lite mer, använde isborr var 50 meter för att kolla. Hur chock ska isen vara för att ni ska köra, tränar ni ofta på is för och emot?

Cissi :bump:

Jag personligen skulle aldrig våga köra på en sjö... även om is ska vara det bästa möjliga underlaget!

Min förra chef berättade om "förr" när de körde på isen och en häst vart lite för pigg och kusken fick inte stopp.... hela ekipaget körde ner i en vak och var försvunna innan de andra hann fram... *ryser*
En annan skräckis är när några gjort en jätte fin rakbana över isen och nån smart snubbe fått för sig att det var ett upperligt ställe för att borra hål och pimpla... Ni kan säker räkna ut vad som hände med hästen som trampade ner i hålet... :crazy: :cry:

Här brukar dom börja köra när det är över 15 cm is. vi har en is rakan på 1600 m

Isen la sig sent iår (eller om det var tidigt i fjol) så vi började nog inte köra förrens i början på dec.(ifjol 5 nov)

Jag gör alla jobben vintertid på isen då det sägs vara det optimala underlaget att träna på.

Det enda man får tänka på är att vara noggrann med att kolla brodd och byta sömmar ofta. Det är ju inte så kul med tappsko på isen i "full fart".

Hemma hos mej brukar det en gång om året vara is-trav på en sjö neranför mitt hus... :)

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 692
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Min "nya" häst (Eden) som jag köpte i höstas är väldigt påverkad av andra hästar, och det blir inte bättre och jag vet inte exakt hur...
Svar
9
· Visningar
3 040
Senast: Nahar
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 196
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 944
Senast: shia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama