Du använder en gammal webbläsare. Den visar troligen inte denna och andra webbplatser på ett riktigt sätt. Du bör uppgradera eller använda en annan webbläsare.
jag har ett travsto på foder som kan både grunderna i dressyr samt vänster galoppskänkel, men inte höger? jag har försökt många gånger att fatta höger galopp men misslyckas.. har ni några tips om hur jag ska bära mig åt?
tack på förhand Nathalie
Kan hon inte ta ena galoppskänkeln så kan hon inte grunderna i dressyr. Galopp hör dit. Vad anser du vara grunderna?
Hur gör du när du försöker fatta galopp?? Vad har ni för träning bakom er? Har du hjälp av en tränare??
Försöka kan du göra länge, men du måste lära henne innan och hjälpa henne. Det är orättvist för hästen att försöka hela tiden och hästen inte förstår och man inte gett den en chans att lära sig från grunden. Vet du hur man lär en ridhäst att ta galoppskänkel? De föds inte med den inlärd. Du måste gå tillväga på samma sätt och stötta och hjälpa till ännu mera då en travhäst har svårare för det då de ofta inte har samma grundstyrka. Där kommer träningen och hjälpen in. Hon måste vara förberedd för det både fysiskt och psykiskt.
Har du utrett så hon inte har ont någonstans som gör att hon inte tar galoppen??
Det kan vara så att du kanske sitter lite snett, vilket gör att du eg inte alls ger henne rätt signal. Gör du rätt så gör hon rätt. Om hon inte har något underliggande problem som helt enkelt gör att hon inte _kan_ ta galoppen, dvs en låsning eller något sånt.
Många (de flesta) travhästar är ganska enkelriktade eftersom de ofta är tränade att bara prestera i vänster varv. Därför brukar arbete i högervarv vara ganska besvärligt.
Jagtycker att du ska jobba från marken och longera först och främst, så att hästen kan hitta sin egen kropp och balans i galoppen. Då har du dessutom antagligen kunnat träna in ett röstkommando för galopp. När hon galopperar rätt galopp, i balans och utan att bli springig kan du sedan be någon hjälpa dig så att hästen kan longeras med någon sitter på.
Använd det inlärda röstkommandot och galoppskänkel till en början. När hästen förstår att båda signalerna betyder galopp - prova att minska/ta bort röstkommandot och fatta i stället för skänkeln.
Jag har en herre med precis samma problem, fast vi har problem med vänster Vi har kommit en lång bit på vägen, och tipsen ang att först longera och sedan be någon hjälpa till när du sitter på är bra, MEN tänk på att det sliter som tusan för hästen att gå på en mindre volt när den kanske inte riktigt orkar bära sig själv plus dig.Se till att hästen är tillräckligt stark för det, och kanske att den förstår ett röstkommando eller liknande först som hjälp på vägen.. Men någon gång är det bra, bara för att befästa kommandot och skänkeln. Så inte långa nötningspass på volt med ryttare under sig, kanske bara 2 eller 3 fattningar sedan får det vara bra
Det är lätt att man gärna vill fortsätta galoppera längre när hästen väl fattat rätt galopp, men bryt hellre av tidigt och beröm mycket så hästen förstår vad som blev rätt..
Annars kan jag rekomendera småhinder, bommar och lösgörande övningar.. Men som sagt, Styrka först!
Cookies används för olika funktioner, trafikanalys, innehållsanpassning och annonser. Information om din användning av vår webbplats vidarebefordras till de sociala medier, annons- och analysföretag som vi samarbetar med. De kan kombinera informationen med annan information du tillhandahållit eller de har samlat in när du har använt deras tjänster. Våra regler och sekretesspolicy gäller. Genom att fortsätta använda denna sida godkänner du detta.