travsto som ej kan högergaloppskänkel,tips?

candelia

Trådstartare
jag har ett travsto på foder som kan både grunderna i dressyr samt vänster galoppskänkel, men inte höger? jag har försökt många gånger att fatta höger galopp men misslyckas.. har ni några tips om hur jag ska bära mig åt? :)
tack på förhand Nathalie;)

Sv: travsto som ej kan högergaloppskänkel,tips?

Kan hon inte ta ena galoppskänkeln så kan hon inte grunderna i dressyr. Galopp hör dit. Vad anser du vara grunderna?

Hur gör du när du försöker fatta galopp?? Vad har ni för träning bakom er? Har du hjälp av en tränare?? :)

Försöka kan du göra länge, men du måste lära henne innan och hjälpa henne. Det är orättvist för hästen att försöka hela tiden och hästen inte förstår och man inte gett den en chans att lära sig från grunden. Vet du hur man lär en ridhäst att ta galoppskänkel? De föds inte med den inlärd. Du måste gå tillväga på samma sätt och stötta och hjälpa till ännu mera då en travhäst har svårare för det då de ofta inte har samma grundstyrka. Där kommer träningen och hjälpen in. Hon måste vara förberedd för det både fysiskt och psykiskt.

Har du utrett så hon inte har ont någonstans som gör att hon inte tar galoppen??

Senast ändrad:

Det kan vara så att du kanske sitter lite snett, vilket gör att du eg inte alls ger henne rätt signal. Gör du rätt så gör hon rätt. Om hon inte har något underliggande problem som helt enkelt gör att hon inte _kan_ ta galoppen, dvs en låsning eller något sånt.

Långgera henne i höger/vänster.
Vissa häster kan har svort att fätta ett gallop i viss led berörenda på ett in toe ställning.

Många (de flesta) travhästar är ganska enkelriktade eftersom de ofta är tränade att bara prestera i vänster varv. Därför brukar arbete i högervarv vara ganska besvärligt.

Jag tycker att du ska jobba från marken och longera först och främst, så att hästen kan hitta sin egen kropp och balans i galoppen. Då har du dessutom antagligen kunnat träna in ett röstkommando för galopp. När hon galopperar rätt galopp, i balans och utan att bli springig kan du sedan be någon hjälpa dig så att hästen kan longeras med någon sitter på.

Använd det inlärda röstkommandot och galoppskänkel till en början. När hästen förstår att båda signalerna betyder galopp - prova att minska/ta bort röstkommandot och fatta i stället för skänkeln.

Det här är i alla fall vad jag hade gjort.

Jag har en herre med precis samma problem, fast vi har problem med vänster:) Vi har kommit en lång bit på vägen, och tipsen ang att först longera och sedan be någon hjälpa till när du sitter på är bra, MEN tänk på att det sliter som tusan för hästen att gå på en mindre volt när den kanske inte riktigt orkar bära sig själv plus dig.Se till att hästen är tillräckligt stark för det, och kanske att den förstår ett röstkommando eller liknande först som hjälp på vägen.. Men någon gång är det bra, bara för att befästa kommandot och skänkeln. Så inte långa nötningspass på volt med ryttare under sig, kanske bara 2 eller 3 fattningar sedan får det vara bra :)

Det är lätt att man gärna vill fortsätta galoppera längre när hästen väl fattat rätt galopp, men bryt hellre av tidigt och beröm mycket så hästen förstår vad som blev rätt..:)

Annars kan jag rekomendera småhinder, bommar och lösgörande övningar.. Men som sagt, Styrka först!

Jag kan ibland ha problem med vänstergalopp på min häst och det är alltid samma miss jag gör då hästen skuter ut högerbogen.

Kram

Liknande trådar

Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
2 322
Senast: JohannaB
·
Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 077
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 785
Senast: Lavinia
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 556
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar