Travsport är djurplågeri

(Nerikes Allehanda) Blodet rinner ur hästens mun medan den nöjda kusken står bredvid och ler. Hästen lider, men han har precis vunnit stora pengar genom att hans häst sprang snabbast. Hur kan ens detta ske? Jag blir så himla förbannad! Varför klassas inte detta som djurplågeri? Vi piskar hästarna för att de...

Läs mer...

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Travsport är djurplågeri

Har väl egentligen bara en kommentar till detta inlägg; omoget och okunnigt.

Det finns alltid saker att förbättra inom ALL hästsport, och det finns alltid rötägg inom ALL hästsport - lägg din energi på dessa saker istället för att okunnigt svärta ner en hel sport:mad:

Har väl egentligen bara en kommentar till detta inlägg; omoget och okunnigt.

Det finns alltid saker att förbättra inom ALL hästsport, och det finns alltid rötägg inom ALL hästsport - lägg din energi på dessa saker istället för att okunnigt svärta ner en hel sport:mad:
ja, människan är 16 år, så omoget och okunnigt är väl inte jättekonstigt. Däremot tycker jag att det är bra när unga ställer sig upp och säger ifrån när de tycker att något känns fel. Att det sedan inte stämmer riktigt på det sättet som hon tror kommer hon förhoppningsvis att lära sig med åren.

Jag vet inte vart du har sett detta, men har tanken slagit dig att hästen kan ha bitit sig i tungan utav misstag? Som vi människor kan göra ibland? Här i Sverige får vi böter om vi piskar hästen för hårt under loppet så många kuskar idag piskar inte hästen, det ser värre ut än vad det egentligen är. Många slår pisken på skakeln i stället för på hästen.
I Frankrike vet jag dom är hård med att slå hästarna under loppet, är det får du kanske har sett det? I Frankrike är det helt andra regler också än vad det är i Sverige. Vi i Sverige försöker komma på lösningar när det gäller piskningen som tex en mjuk skumboll på toppen i stället för en snärt.
Jag håller på med trav och anser det inte som plågeri.
Har du sett inom hoppning vad dom gör där? Dom använder stålrör som dom slår mot hästens framben när hästen inte hoppar tillräckligt högt över hindren. Är inte det djurplågeri?

Många attackerar travsporten för att många anser det är plågeri bara för att det syns, men andra hästsporter talar man inte om för det är sånt man inte ser.

Har du sett inom hoppning vad dom gör där? Dom använder stålrör som dom slår mot hästens framben när hästen inte hoppar tillräckligt högt över hindren. Är inte det djurplågeri?
Men vänta nu. Nu lät du lika okunnig som författaren till artikeln.
Hur vanligt är det att vi inom hoppningen slår med järnrör?
Barrering är strikt förbjudet, och får inte förekomma. (Såklart finns det undantag som håller på ändå).

Jag har jobbat i både travstall och hoppstall, och har tävlat hoppning sedan 10 årsåldern, som nu är 17 år sedan. Aldrig har jag tyckt att vare sig det ena än det andra är djurplågeri.
En hel sport är inte djurplågari, det är endast enskilda personer som är det.

När jag läste artikeln läste jag okunnighet. Och engagemang. Förhoppningsvis lägger hon i framtiden engagemanget på rätt saker.

Jag blir så himla förbannad! Varför klassas inte detta som djurplågeri? Vi piskar hästarna för att de...
Strängt taget kan man nog säga att all hantering av husdjur - hästar, hundar, grisar, får, burfåglar, akvariefiskar etc etc - innebär ingrepp i djurens naturliga beteende, och resulterar i en tillvaro som djuren sannoligt inte själva skulle välja om de hade möjlighet. Det svåra är att gradera det subjektiva obehag och lidande som ingreppet medför för djuret. I somliga fall tycker vi det är uppenbart att lidandet är omotiverat stort, och då dömer vi för djurplågeri. I andra fall antar vi att lidandet med hänsyn till omständigheterna är acceptabelt. Kan vi reducera eller helt få bort de uppenbara fallen så tror jag att väldigt mycket är vunnet.
Travsport som helhet tror jag, med undantag för enskilda företeelser, inte innebär mer djurplågeri än någon annan hästsport, kanske rent av mindre.

Jag tycker inte själva inlägget var så hemskt, det som var hemskare var kommentarerna från de som höll med :eek: D:

Håller inte på med trav själv men har kört en ponnytravare som drog vagnen med en sådan stolthet att jag nästan inte trodde det var möjligt :love:
Och jag tror knappast hästarna skulle springa så fort som dem gör om dem inte vill.

Men vänta nu. Nu lät du lika okunnig som författaren till artikeln.
Hur vanligt är det att vi inom hoppningen slår med järnrör?
Barrering är strikt förbjudet, och får inte förekomma. (Såklart finns det undantag som håller på ändå).

Jag har jobbat i både travstall och hoppstall, och har tävlat hoppning sedan 10 årsåldern, som nu är 17 år sedan. Aldrig har jag tyckt att vare sig det ena än det andra är djurplågeri.
En hel sport är inte djurplågari, det är endast enskilda personer som är det.

När jag läste artikeln läste jag okunnighet. Och engagemang. Förhoppningsvis lägger hon i framtiden engagemanget på rätt saker.

Det jag menade ju såklart bara som ett exempel, det förekommer ju lika väl som att hästar piskas hårt inom travsporten. Ursäkta min oklara förklaring. :o

Spännande att läsa alla svaren i ursprungstidningen. Den som argumenterar mest är tydligen Djurens Rätt-anhängare av vad jag kunde utläsa.

Tycker också att denna 16-åring har väldigt lite på fötterna och vet nog inte riktigt vad hon pratar om. Tråkigt med denna typ av påhopp. Vilken hästdiciplin det än gäller. :crazy:

Hej Emilia 16 år!
Hör av dig till mig så ska jag visa dig bakom kuliserna så får du se hur en travhäst verkligen mår både före och efter ett lopp.
/ Nebraska

Okunniga jag har för mig att många av dessa "stackars" travare får njuta rena rama lyxiga spabehandlingar med solarier och bassängträning och får väldigt avancerad vård när de får problem med bena?;) Samt att de hanteras och tränas av mycket kunnigt hästfolk. Det är väl få hästar som är så välhanterade och trevliga att ha att göra med som travarna.:) En travare kostar en hel del att ha i träning och för att prestera bra och tjäna in pengar så tror jag inte att man går in för att plåga dom direkt. Dessutom så har jag förstått att de kostar en ansenlig slant i inköp. Jag tror snarare att deras problem uppstår när de inte kan trava in pengar längre och säljs som ridhästar (läs leksaker) till omogna småungar.

Tips till både dej och Nebraska: Skriv detta i originalinsändarens tidning. Chansen är större att kommentarerna (synpunkterna) når fram då. ;)

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Denna vecka stod det två ridlektioner på schemat – en på ridskolan och en på privatlektionsstället vid världens ände. På ridskolan blev...
Svar
0
· Visningar
1 017
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok En gång kom jag att snacka med en tjej om min tonårstid. Det är väl inget jag brukar prata om, även om det inte är hemligt på något vis...
Svar
0
· Visningar
981
Senast: cassiopeja
·
Trav Hej! För några år sedan hade jag en tjej i min klass som inte hade så stor erfarenhet av hästar, dock gillade hon dem extremt mycket... 2
Svar
32
· Visningar
8 693
Senast: nattasa
·
  • Låst
Trav Döds störtningarna haglar inom travsporten för dagen. på Aftonbladet trav 365:s senaste inlägg Länk... 18 19 20
Svar
389
· Visningar
29 282
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka