travskor vs. ridskor

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare marygoround
  • Startdatum Startdatum
M

marygoround

Jag skulle vilja lära mig mer om skoning av travare!

Min bponny har änsålänge vanliga ridskor m sula +brodd när vi tränar. Då vi inte har kommit sålångt än funkar det bra, men hur gör man nu när vi ska börja träna på bana?
Hur stor skillnad är det mellan travskor & ridskor?
Hur fungerar dessa, fördelar & nackdelar?

Hur gör ni med era ponnyer som rids när de inte går på banan?
Eller varmblod också för den delen..

All information ang travskor mottages tacksamt :bow:

Sv: travskor vs. ridskor

Mina hästar (russ o shettis) har haft "vanliga ridskor" på sig hittils, förra säsongen fick russet några "konstiga" skor på framhovarna, vet inte om det var travskor, men de var lite rundare o så, skulle iaf göra så att hon travade bättre lr nåt sånt (:angel: pnnykusken med full koll) som test, och jag tyckte att hon gick bra med dom så vi fortsatte ha dom, så hon får väl ha såna denna säsongen med...

Ärligt talat har jag inte så stor koll på skor, utan frågar hovslagaren om råd o sånt.

Travskor är väl lättare lr nåt sånt va? Det finns ju aluminiumskor iaf.

Är det många med ponnykuskar som har speciella travskor på sina hästar? Jag tänker nog fortsätta med de rundade skorna fram, som satt väldigt bra på hästen och hon gick bra med dom, och "vanliga" bak. Det jag lärt mig hittills är att enda sättet är att testa olika saker på ponnierna för att få reda på vad de funkar bäst med.

//långt och förrvirrat inlägg av russinet:angel:

Tack för ditt svar!

Men vet du varför hon bara fick andra skor fram? &varför just fram?
Var det hovis som tyckte hon skulle ha dessa eller hade du haft något 'problem' med henne & därav behövde ha andra skor?

Går hon med de skorna hela tiden, året om, även då det inte är tävlingar på gång eller har hon vanliga då? Eller kanske rentav inga alls.. ?

Vad har de gett för effekt? Springer hon fortare nu? :)

De flesta ponnytravare, med FÅ undantag, går med travskor under tävlingssäsongen. Skorna är smalare, tunnare och därmed lättare vilket gör att de oftast blir lite snabbare i steget. Det finns dock undantag som funkar bättre med lite tyngre skor.
De travskor jag menar är oftast släta järnskor, ibland falsade på bak. Sen finns ju en massa andra varianter på travskor, men det är inte så jättevanligt att man laborerar med detta på ponnyerna - fast visst förekommer det!

Mina egna ponnyer tränas inget under vinterhalvåret, så då går de oskodda. De brukar sättas igång oskodda också, för att sedan skos när tävlingarna börjar.

På vintern är de oskodda, eftersom de inte jobbas så mkt då, annars är de helskodda eller ev. endast skodda fram.

Hovis föreslog de, och eftersom jag tyckte att hon gick bra med dem så undrade jag om han kunde sätta på såna nästa gång med. Jag har inte sett någon annan som har haft just sådana skor (men nu brukar ju jag inte vara och lyfta på andra hästars hovar:angel:). De flesta jag känner har vanliga skor på sina hästar.

Däremot har jag sett en hel del ridhästar som har haft lite för stora skor (:eek: ) och det är antagligen inte särskilt bra, det känns som om det skulle vara stor risk att de trampar av sig skorna då.

Russinet skrev:
Däremot har jag sett en hel del ridhästar som har haft lite för stora skor (:eek: ) och det är antagligen inte särskilt bra, det känns som om det skulle vara stor risk att de trampar av sig skorna då.
Allt är ju relativt... Även vad som ska räknas som "för stora" skor...
Jag "lägger ut" skorna ordentligt när jag skor, för att hoven ska få plats att röra sig PÅ skon, helst hela skoperioden. Gör en sökning på "hovmekanismen" på hästvårdssidan så får du mer förklarat. Själv anser jag att majoriteten av alla hästar är trångskodda med för små skor. ;)

Mitt russ gick med vanliga ridskor och gick inte så bra som hon skulle kunna gå, och då bytte vi till halvrunda fram och falsade bak och då gick allt mycket lättare och bättre :banana:

ameo skrev:
Allt är ju relativt... Även vad som ska räknas som "för stora" skor...
Jag "lägger ut" skorna ordentligt när jag skor, för att hoven ska få plats att röra sig PÅ skon, helst hela skoperioden. Gör en sökning på "hovmekanismen" på hästvårdssidan så får du mer förklarat. Själv anser jag att majoriteten av alla hästar är trångskodda med för små skor. ;)

De jag såg var rejält för stora, mellan 1/2 till 1 cm (jag är rätt dålig på att uppskatta) runt om, visst kan de vara lite större men är det väldigt mkt så måste ju risken öka att de trampar av skorna, eller tnker jag fel?

Tack för svaret!

Slits dessa travskor nämnvärt snabbare än 'vanliga'-ridskor? Eftersom de är tunnare menar jag, har visseligen aldrig varit med om att mina hästars skor slitits ut helt, utan fötterna växer fortare än skorna slits,..

Rekomenderar du att jag sätter på travskor när tävlingarna närmar sig och testar de först, eller utgå från 'vanliga'-ridskor för att sedan byta vid behov?
Finns det något namn på dessa 'vanliga'-travskor?

Kan det göra någon skada för hästens del att ha tyngre skor på? När man kör på banan t e x.

Hur märkte du att hon inte gick så bra som hon skulle kunna gå?

Helt rätt oftast så är de flest hästar för trångskodda, de går med för små skor just för att folk är rädda att de ska trampa av sig dem ...
Mina hästar skos alltid med utrymme och de trampar aldrig av sig skorna , pga av det .
Har hänt att någon unghäst har gjort det men det är i såfall innan de har hunnit balansera sig ...

gonkan skrev:
Helt rätt oftast så är de flest hästar för trångskodda, de går med för små skor just för att folk är rädda att de ska trampa av sig dem ...
Mina hästar skos alltid med utrymme och de trampar aldrig av sig skorna , pga av det .
Har hänt att någon unghäst har gjort det men det är i såfall innan de har hunnit balansera sig ...

Men när de gör det... :eek:

Man är inte så kaxig när man kör jobb med ett varmblod och det kommer en sko visslande förbi ansiktet. Det har hänt mig två ggr med äldre hästar så visst förekommer det. :crazy: I båda fallen trampade på traktarmen.

Inte för att jag propagerar för trångskoning för det förstås.

Fungerar din ponny på nuvarande balans så finns väl ingen anledning att börja laborera med ngt nytt. Skulle den däremot börja slå sig eller knacka sko måste du ju fundera på att ändra balans annars kan eventuella problem eskalera. Detta gäller under förutsättning att hästen är frisk och inte har några vetrinära problem. Ämnet balansering och skor är en djungel och det finns många typer av skor som kan hjälpa till vid olika problem så någon patent lösning vad gäller ridskor vs travskor finns inte.

Jag tänkte mest på om vanliga ridskor med sula+brodd 'skadar' hästen när man kör hårt på banan, och om de lättare travskorna används till de flesta kanske det är bra att testa dessa.. :bump:

Hur är det med sulor +brodd enligt reglementet?

Liknande trådar

Hästmänniskan Börjar tvivla på om jag någonsin kommer att "bli av med" min häst :cry: Köpte henne för bara 2 år sen. Det sa klick på en gång...
2
Svar
26
· Visningar
6 311
Senast: jerseyko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka