Travskor för landsvägskörning?

J

Jeeves

Någon som vet om det finns en sko som är ett mellanting mellan de skor som oftast används för tävling och de "klumpskor" som används till ponny inom ridning?

Har en tvåårig ponny som nyligen körts in och som ska skos för första gången om några veckor. Jag vill ha lite lättare skor men som ändå håller för körning på grusväg, såpass bra att man kan sko med 7 veckors intervaller.

Ska prata med hovslagaren förstås men tänkte att det kunde vara bra att veta vad man ska fråga efter så at tman slipper stå där och svamla allt för mycket:o

Sv: Travskor för landsvägskörning?

Är de inte ännu mjukare än alu skor? Har aldrig provat guldskor i o f sig - hur ligger de i pris jämfört med andra skor?

Guldskor är ganska dyra men hållbara, de finns i olika modeller, dvs tjocklek och bredd på sko. Jag tror inte att du ska ha en så vek sko som guldsvarten i ditt fall utan en rejälare travsko med hårdmetallkant. Det finns släta och falsade med metallkant och falsade finns med även med dubbel metallkant.

Något pris kan jag inte säga exakt men kanske 60-80 kronor styck beroende på var du köper dem!

Tror Bole har dem kolla priser där!

Vanliga breda travjärnskor brukar jag köra med i träning, och de håller bra länge. Den smala varianten är för vek, och alu likaså.

vanliga gärn håller länge lika så guldskor.

själv kör jag med alu och dom håller 2 v högst om ens det..har dte för det är hennes tävlingsbalans annars vid längre uppehåll ahr jag vanliga falsade järn..

så järn elelr guld!

Breda travskor, är de ändå ngt lättare och smalare jämfört med "ridskor"?

Ja, det var år och dar sen jag körde lopp men vill också minnas att vi skodde med aluskor endast inför tävlingarna.

De travskor i järn jag kommer ihåg påminner lite om det man i ridvärlden brukar kalla för greppskor.

ja vi brukar bar aha det ill tävling men eftersom hon gått med päronskor delvis i sommar har det blivit måååånga par alu :)

Breda travskor, är de ändå ngt lättare och smalare jämfört med "ridskor"?

Ja, de är lättare än ridskor, och jag tycker ändå de har nästan lika lång hållbarhet som de ändå. Lätta att få tag på och bra i pris. Kan även beställas från Börjes.

Tack till allihopa för svaren!:bow: Nu känner jag mig lite mer förberedd för att prata med hovis om vilka skor pålle ska ha.

Falsade järnskor sliter min nordis ut på 3 veckor, därför började jag med gulskor som håller betydligt längre för mig.

Han har haft breda järn fram och nog håller guldskorna bättre än dom.

Det är ju en ponny det handlar om...

Mina shettisar tränas på grovgrusade grusvägar och brukar kunna gå normala skoperioder på vanliga släta travskor.

Ja, visst måste det spela roll om det är ponny eller stor häst. Nu återstår bara att prata med min "ridhästhovis" om att inhandla och sko med travskor:eek:

Jo, det kan jag säkert göra om jag vill, det är bara det att han brukar inhandla allt. Ska ta o ringa honom för att kolla vilket han föredrar, vi måste ju också se till att det blir rätt storlek - första gången han skos!

Liknande trådar

Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
983
Senast: Cattis_E
·
Fritid Jag ska för första gången vandra i Alperna, denna gång blir det i Cervinia, Italien :banana:. Ser så fram emot det! Jag har tidigare...
Svar
10
· Visningar
624
Senast: lil-sis
·
Hästvård Kanaljen har tidigare i sommar trampat av sig en sko och trasat sönder hovväggen. Han fick stå inne till att börja med då han hade...
2
Svar
20
· Visningar
2 692
Senast: a1agnlju
·
Hästmänniskan Jag har en fundering. Jag skaffade en medryttare till vårt sto som stått med dräktig och haft föl innan. Så vi letade medryttare då jag...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
11 995

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka